מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מותו המפתיע של סבא יחיאל תורגמן ז"ל

סבתא עליזה עם הנכד דרור יחיאל
סבתא עליזה וסבא יחיאל
הקמת בית הכנסת על שמו של סבא יחיאל תורגמן ז"ל

סבא יחיאל נולד במרוקו בשנת 1954 למשפחה מרובת ילדים. הוא היה בן הזקונים מהבנים להוריו: אבא שלמה ואימא שמחה.

סבא רבא שלמה וסבתא רבתא שמחה השתוקקו לעלות לארץ ישראל, ובחודש מאי 1956 זכו לעלות לארץ ישראל ונשלחו לגור בעיירה שדרות. ההתאקלמות הייתה קשה מאוד בגלל קושי בידיעת השפה העברית. סבא שלמה עבד מבוקר ועד השעות המאוחרות של הלילה כדי לפרנס את המשפחה הגדולה, אבל כשסבא יחיאל היה בן 11 שנים החיים השתנו בבית: אימא שמחה חלתה במחלה קשה. השנים חלפו וסבא יחיאל הקים משפחה ענפה לתפארת.

סבא יחיאל בנה את ביתו בעיר רחובות יחד עם סבתא עליזה, הם גרו בקהילה שנקראת "שקד". הזוגות הגיעו מכל מיני ערים בארץ ישראל. הקהילה מגובשת מאוד. אך דבר אחד היה חסר לקהילה: מבנה קבע לבית הכנסת. סבא יחיאל היה גבאי בבית הכנסת הארעי. חלום חייו היה להקים בית כנסת לקהילה. יחד עם החברים במשך 20 שנה פנו לגורמים שונים, לעירייה ועוד על מנת לקבל אישורי בנייה למבנה.

בראש השנה שנת תשע"ח זכו לקבל את אישורי הבנייה עבור בית הכנסת. לא היה אדם שמח יותר מסבא יחיאל, שהכריז מיד: "לאחר ראש השנה נכנס את כל המתפללים, ונצא לדרך". אבל אז קרה הלא יאומן: סבא יחיאל נפטר בהפתעה יומיים לאחר ראש השנה.

דבר זה הכה בתדהמה את המשפחה, את הקהילה ואת כל מי שהכירו. אבל סבתא עליזה אזרה כוחות והחליטה שהיא תמשיך את דרכו, לא תוותר ותגשים את חלומו של בעלה. יחד עם הקהילה גייסו תרומות רבות והחלו לבנות את בית הכנסת. בנוסף, הוחלט שבית הכנסת ייקרא על שם סבי: "שמחת יחיאל", ואפילו זכינו לכתוב ספר תורה לזכרו. בעזרת ה' נזכה לחנוך את בית הכנסת בחג שבועות תשע"ט.

בורא עולם וקניין השלם זה הבניין.

הזוית האישית

סבתא עליזה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדה דרור. התכנית נערכה בבית הספר מעלות משולם ברחובות, התשע"ט.

מילון

בורא עולם וקניין ישלים זה הבנין
מבקשים מבורא עולם לעזור לנו לסיים את בניית הבניין במהרה.

ציטוטים

”סבא נהג לברך כלמי שנסע בברכה "יברכך ה' וישמרך יאר ה' פניו אליך ויחונך..."“

הקשר הרב דורי