מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מורה לחיים – אישה עם תושייה

לובה עם התלמיד אלכסנדר במפגשי התכנית
לובה כנערה צעירה
העלייה מאוזבקיסטן והקליטה בארץ

אני לובה יעקובוב, נולדתי בינואר 1946 בברית המועצות, אוזבקיסטן.

למדתי 11 שנה בבית ספר, ולאחר מכן למדתי באוניברסיטה 5 שנים והוכשרתי להוראת אנגלית שבסיומם קיבלתי תואר שני. עבדתי באוזבקיסטן 25 שנה בתור מנהלת תיכון.

התחתנתי באוזבקיסטן ונולדו לי שם 3 ילדים. כיום יש לי 8 נכדים ונינה אחת.

תמונה 1
יעקוב בעלי בצעירותו

בשנת 1991 עלינו מאוזבקיסטן לארץ ישראל, הישר למרכז קליטה ברמלה. בשיחה עם מנהל האולפן, יהודה, סיפרתי לו שאני מורה לאנגלית, ויכולה ללמד אנגלית אפילו בהתנדבות. הוא אפשר לי ללמד אנגלית, ובמהלך ארבעה חודשים אכן שימשתי כמורה לאנגלית. כשסיימנו את תקופת האולפן קיבלתי מיהודה המלצות טובות. זה היה רגע מכונן, שסייע לי ועזר לי בקליטה בארץ, ואפשר לי עבודה בתחום שלי.

תמונה 2
לובה כמנהלת תיכון באוזבקיסטן

לאחר כשנה, קנינו דירה בקריית גת, סמוך לגיסתי, אחותה של בעלי, שכבר עלתה ארצה וגרה בקריית גת. עברנו כל המשפחה לגור בעיר – אני בעלי וילדיי, חמותי ואחותה, וחיינו בדירה אחת. הם חיו אתנו לאורך כ-47 שנים, טיפלתי בהן כל השנים, ורק בגיל 93 הן עברו לדירה משלהם.

תמונה 3
עם בעלי יעקוב, אחרי 35 שנות נישואים

המפגש הראשון שלי בבית הספר

התייצבתי בבי"ס היסודי "נביאים" עם ההמלצות הטובות שקיבלתי ממנהל האולפן, ומהיותי מורה ומנהלת באוזבקיסטן. המנהלת בקשה שאכנס לכיתה למבחן הוראה, כדי שהיא תצפה בי בשיעור. המנהלת של ביה"ס, דבורה, עם סגניתה, צפו בי בשיעור. וכך אמרתי לתלמידים: "אני לא יודעת כל כך טוב עברית, ואתם לא יודעים אנגלית. אנחנו נעזור אחד לשני וכך נוכל להתקדם". עם ההפסקה המנהלת יצאה מהכיתה ושמעתי אותה צועקת במסדרון (קצת נבהלתי בהתחלה) היא נכנסה לחדר המורים ואמרה בקול, אנחנו זכינו במורה לאנגלית. בו ברגע התקבלתי לעבודה, גם פה אני קיבלתי אישור ממשרד החינוך ועבדתי בשני בתי ספר בתור מורה לאנגלית "נביאים" ו"בן גוריון" עד 2008. כשנולד לי נכד, פרשתי לגמלאות ממשרד החינוך. כעולה חדשה טיילתי המון בארץ, בזכות היותי מורה בביה"ס ובזכות הקשר עם התלמידים.

תמונה 4
עם דבורה מימין, המנהלת ומורות מבי"ס נביאים
תמונה 5
לובה עם תלמידים בבי"ס בן גוריון

כשיצאתי לפנסיה גילתי מספר תחביבים חדשים כמו: ציור, יצירת תכשיטים, ריקוד ותפירה, ואפילו ארגון אירועים חברתיים. מאז פרישתי, 12 שנה, אני מתנדבת בתחומים שונים: פעילה בבחירות, בתקופת המלחמה אירחתי אצלי חיילות גולני בביתי, התנדבתי בקייטנות בפעילויות שונות כמו: לימוד אנגלית, ובמלאכות יד. וכמובן לעזור לתלמידים בשפה האנגלית לפני מבחנים.

בתקופת הקורונה התנדבתי בחלוקת מנות חמות לנזקקים בשכונה שלי. וכמובן אני מתנדבת ופעילה במועדון כרמל.

תמונה 6
            אחת מהעבודות של לובה

תמונה 7

לובה בריקוד אתני:

          

הזוית האישית

לובה – כשהציעו לי להשתתף בתכנית מיד נרתמתי בגלל שאני מורה בעברי. תכנית הקשר הרב דורי חשובה לדורות הבאים. התלמידים יכולים לשמוע על קורות חיינו החוויות שעברנו, ואיך התאקלמנו בארץ. המסר שלי אל התלמידים: תלמדו ותשכילו, כי כך תוכלו להגיע להישגים ולהצליח בחיים. ולכל צוות התכנית וביה"ס תודה רבה. בהצלחה, תמשיכו כך גם בהמשך !

מילון

אוזבקיסטן
רפובליקת אוזבקיסטן היא מדינה השוכנת בחלק המרכזי של יבשת אסיה. בעברה הייתה חלק מברית המועצות והפכה למדינה עצמאית ב-1 בספטמבר 1991. רוב תושביה מוסלמים. יהדות אוזבקיסטן נחשבת לאחת העתיקות מבין קהילות ישראל, ומורכבת מיהודים בוכרים. בשנות ה-70 ובשנות ה-90 עלו רובם לישראל, ואחרים היגרו לארצות הברית ואירופה. נותרו במדינה כ-17,500 יהודים בלבד. בטשקנט שני בתי כנסת ובתי ספר של הקהילה היהודית.

ציטוטים

”עולה חדשה טיילתי המון בארץ, בזכות היותי מורה בביה"ס ובזכות הקשר עם התלמידים.“

הקשר הרב דורי