מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מונטריאול, ניו יורק, ישראל

סבא מיכאל והנכדה שירה
בילדותי, גיל 11

ילדותי
נולדתי בפסח 1946 בעיר טורונטו שבקנדה. אבא שלי נולד בטורונטו ואמא של גרה במונטריאול. אמא שלי נולדה בעיירה רוז'ין שהיום באוקראינה. היא עברה למונטריאול כשהייתה בת 5, יחד עם אמא שלה שהייתה אלמנה ועם שתי אחיותיה, פייגה ומאטל.
 
כשהייתי בן 6 חודשים עברנו למונטריאול, שם גרתי עד שעליתי לארץ בקיץ 1989. יש לי שתי אחיות, רוסי ואלי ואח בשם אבי. למדתי בבית ספר יהודי על שם י.ל. פרץ. כל קיץ החל מגיל שמונה הלכתי למחנה של תנועת נוער בשם הבונים. פעמיים או שלוש בשנה נסענו לטורונטו לחגוג חגים מפני שמשפחת אבי ודודים שלי התגוררו שם. עד גיל 3 גרתי באזור של מונטריאול היכן שסבתא רבתא שלי אסתר גרה מאז הגיעה למונטריאול ב-1925. גרנו יחד עם סבתא, סבתא רבתא ועם דודה מאטל שלי. ב-1949 אני, אחותי רוסי והוריי עברנו לשכונה אחרת. גרנו בבניין עם עוד המון משפחות ברחוב ראשי. אני זוכר שביליתי המון זמן על מרפסת הבית שהיה מעל החשמלית ברחוב למטה. שיחקנו במבוא שהייה על יד הבניינים.
 
simeon and michael על מרפסת הבית

 
simeon and michael על מרפסת הבית

חיכינו כל יום לאנשים שמכרו חלב ומאפים מהעגלות שהסוסים משכו. 
סוס ועגלת חלב

סוס ועגלת חלב
 
בתקופה ההיא לאבא שלי עדיין לא היתה מכונית. גם לא היתה לנו טלוויזיה בבית ושמחתי מאוד כשהייתי בן 7 וההורים שלי קנו את הטלוויזיה הראשונה שלנו. שבועיים אחרי יום הולדת 8 שלי עברנו לאזור חדש בעיר, קילומטרים רבים מהמקום שבו גרנו. עולם אחר! בתים חדשים והמון מגרשים ריקים, בהם היו אמורים לבנות בתים ב-10 שנים הקרובות. הכל היה חדש ושונה. הבית שלנו היה לא רחוק ממסילות רכבת ואני זוכר שבלילה הראשון לא יכולתי לישון מהרעש של הרכבות. ביום השני כבר לא שמעתי את הרכבות. כשגדלתי בקנדה רוב הילדים בגיל שלי יצאו למחנות קיץ בכפרים מסביב למונטריאול  ל-4 או 8 שבועות. כל מחנה היה בסביבת אגם, קוויבק – המדינה שגרתי בה –  היא אזור מלא באגמים. פעמיים או שלוש בקיץ הורינו היו באים לבקר והביאו לנו ממתקים.
נעוריי
כשהייתי בתיכון המשכתי להיות בתנועת נוער ובכיתה י"א נהייתי למדריך.  ב-1964 התחלתי ללמוד באוניברסיטה במונטריאול. ב-1966 הפסקתי ללמוד לשנה ובאתי לארץ ללמוד במכון למדריכי חו"ל בירושלים. למדנו חצי שנה בירושלים ובינואר 1967 התחלתי את ההשתלמות שלי בקיבוץ אורים ליד באר שבע, שם גרו אחותי רוסי, גיסי אהוד והאחייניות שלי שירלי וענת. שני דברים קרו במשך השנה הזו. הדבר הראשון – נולד לי אחיין נוסף ששמו עומרי. בנוסף, בשנת 1967 מלחמת ששת הימים פרצה.
בזמן שהייתי בקיבוץ עבדתי קשה ובזמן המלחמה עבדתי עוד יותר קשה מכיוון שגייסו את כל בני המשק למילואים. מיד לאחר המלחמה טיילתי עם אלפי ישראלים לעיר העתיקה, חברון, בית לחם, שכם והגולן. בסוף הקיץ חזרתי למונטריאול להמשיך ללמוד. לאחר שנה בארץ חזרתי למונטריאול להמשיך את לימודיי. באוניברסיטה בנו מבנה חדש ובתוכו היה המחשב הראשון. שלא כמו היום, המחשב תפס קומה שלמה בבניין. ואני זוכר שב-1968 התקיימה שביתה של כמה תלמידים והם שרפו חלק מהבניין וגם את המחשב.
 
חתונה וילדים
ביוני 1968 התחתנתי עם לאה.
 

בחתונה שלי ושל לאה

בחתונה שלי ושל לאה
 
ב-1969 סיימתי את התואר הראשון שלי ועברנו לניו-יורק, שם למדתי לתואר שני בעבודה סוציאלית ולאה עבדה באו"ם. לאחר מכן חזרנו למונטריאול והתחלתי לעבוד בקהילה היהודית. ב-1973 דני נולד וב-1976 אליאורה נולדה. חיכינו בסבלנות עד 1982, אז נולד בנימין. בשנת 1989 עלינו לישראל.
בחתונה של בני בנימין

בחתונה של בני בנימין
 
קומיקס משותף שיצרו סבא מיכאל ושירה

קומיקס משותף שיצרו סבא מיכאל ושירה
 
תשע"ה 2015

מילון

תעלה
מקום מוגן (בור) שאליו אנשים נכנסו בזמן מלחמה

ציטוטים

”השומר אחי אנוכי“

הקשר הרב דורי