מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מה שלמדתי על סבתא לודמילה

סיימון וסבתא לודמילה
לודמילה וסיימון על המחשב
מאוקראינה לישראל

מה למדתי על סבתא לודמילה?
חיי לודמילה גכמן
לודמילה גכמן נולדה במהלך מלחמת העולם השנייה בשנת 1941, השנה שבה אוקראינה נכבשה כולה על ידי הצבא הגרמני. הוקמו גטאות, יהודים שם נהרגו בהמוניהם בבורות על ידי האס.אס. ומשתפי פעולה אוקראינים. אבא שלה נהרג בימים הראשונים של המלחמה. מיליון וחצי יהודים נרצחו על אדמת אוקראינה, מתוך 2.7 מיליון יהודים אוקראינים. אחד המקומות הידועים ביותר הוא באבי יאר, בפאתי קייב. סבתי לודמילה ואימא שלה התחבאו ביערות.
 
בשנת 1944, לקראת סוף המלחמה, שוחררה אוקראינה על ידי הצבא הסובייטי. סבתא לודמילה ואמא שלה חזרו לעיר שבה נולדה לודמילה, צ'רניגוף. כל העיר היתה הרוסה על ידי הגרמנים הנאצים. כשההחיילים הסובייטים שחררו את העיר התחילו לבנות אותה מחדש. זו הייתה תקופה מאוד קשה בחייה. 
סבתא לודמילה חזרה ללמוד בבית הספר וגם סיימה את לימודיה בבית הספר באוקראינה. היא המשיכה ללמוד באוניברסיטה. בתום לימודיה עבדה לודמילה במפעל. במשך השנים התחתנה עם סבא וילדה שתי בנות, את מרינה הבכורה ואת אולגה.
סבתא לודמילה עלתה לארץ בשנת 1993 ופה התחילה חיים חדשים בארץ ישראל.
 

מילון

יהודי אוקראינה
בשנת 1941, במהלך מלחמת העולם השנייה אוקראינה נכבשה כולה על ידי הצבא הגרמני . על שטחה הוקמו גטאות, יהודיה נהרגו בהמוניהם בבורות על ידי יחידת האס אס ומשתפי פעולה אוקראינים. בשנת 1944, לקראת סוף המלחמה, שוחרר רוב שטחה של אוקראינה על ידי הצבא הסובייטי.

ציטוטים

”לודמילה ואימא שלה התחבאו מפני הנאצים ביערות“

הקשר הרב דורי