מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהשואה לחיים בחולון

מאלבום התמונות
החתונה של סבתא וסבא יעקוב בבת ים גיל 23
השואה, ילדות סבתא אלה ועיסוקה.

הסיפור של סבתא אלה

תמונה 1

סבתא אלה נולדה בברסט שבפולין בשנת 1939 חודשיים לפני שהתחילה מלחמת העולם ה-2, עד גיל 6 היא ברחה ממקום למקום עם משפחתה (אמא, אבא ואחיה) ולא הלכה לא לבית הספר ולא לגן, "עד סוף המלחמה נדדנו מבית לבית בתקווה שלא ניתפס"…

שהסתיימה המלחמה, הממשלה העבירה את הפליטים לשטחים ששוחררו להם מהגרמנים. אז אלה התחילה  את בית הספר העממי בפולין, עד גיל 13 היתה היא תלמידה רגילה עם הוריה ואחיה. בגיל 13 היא התחילה ללמוד בתיכון מקצועי, ועברה בגרות בהנדסאות בניין עד גיל 17.

בגיל 17 בחרה סבתא אלה לעלות לישראל, העלייה היתה קשה, היא עלתה עם אחיה ואמה לישראל, אביה נשאר בפולין ונפטר לאחר חצי שנה. העלייה היתה באוניה ונמשכה במשך שבועיים, כשהגיעו לישראל גרו בצריף על חוף הים בבת ים.

בגיל 18 התחילה לעבוד במקצוע הנדסאות בניין והתגייסה לצבא בגיל 21 בתפקיד הנדסאית. בעבר היה גם חייל נשים.

בגיל 23 התחתנה עם יעקב ברבי שעלה לישראל ממצרים. לאחר החתונה אמה נסעה לאמריקה, אלה ויעקב עברו לגור יחד בחולון.

עד גיל 31 עבדה בהנדסאות בניין ונהנתה מאוד מעבודתה. בגיל 27 אמה התחתנה שוב ואלה הביאה את שני ילדיה, בגיל 27 את אורן בנה הבכור, ובגיל 31 את אמא שלי טל שעוד בילדותה נקראה טלי.

עד גיל 75 חייה עם בעלה בחולון במהלך השנים התנדבה בבית הספר היסודי שבחולון במשך 10 שנים, ועבדה עם בעלה בחנות צעצועים פרטית. כיום פנסיונרית, גרה בחולון עם בעלה יעקב, אמא לשני ילדים וסבתא ל-8 נכדים.

מילון

שלד של בניין
עמודים וקורות מבטון עם ברזלים, כמו עצמות של אדם.

ציטוטים

”"איפה שיש שישה טבחים אין אוכל"“

הקשר הרב דורי