מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהשואה לגאולה במדינת ישראל

אריה עילאי והראל
אריה ואמו ברוסיה
המעבר מרוסיה לארץ ישראל

שמי אריה, מקור השם לב טולסטוי על שם סופר מפורסם. שם משפחתי המבורג, לא ידוע מקור שם המשפחה אך ההורים הגיעו מפולין לרוסיה. נולדתי ברוסיה, בשנת 1943 באורל איזסק שבאורל והחיים היו קשים (זה היה כפר חקלאות). הייתי הילד הבכור במשפחה, יש לי אח צעיר ממני בשנתיים שנולד גם הוא ברוסיה.

חיכינו 3 שנים עד סוף המלחמה ואז העבירו אותנו למחנה עקורים בגרמניה וחיכינו לעלות לארץ ישראל. במחנה עקורים למדנו בגן שלימדו אותנו עברית. הייתי ילד בן 3. אין הרבה זיכרונות יש רק קצת תמונות מהמחנה. אחרי המלחמה, בשנת 1949 עלינו לארץ ישראל.

הייתה לנו ילדות יפה, שיחקנו כדורגל, כדורסל, מחניים, 4 מקלות, גולות והקפות. בבית הספר בו למדתי, הכיתות היו קטנות והיינו עשרה ילדים בכיתה. אהבתי להיות גם בתנועת הנוער העובד והלומד והיו לנו טיולים יפים בארץ.

מקום העבודה הראשון היה בצנרות הים התיכון, הייתי חשמלאי תעשיה כי למדתי חשמל על מטוסי קרב והמשכתי במקצוע חשמלאי קרוב ל 40 שנה ומאוד נהניתי במקצוע. שירתי בחיל האוויר בתור צוות קרקע.

המלחמה שחוויתי בתור ילד היא מבצע קדש והשתתפתי במלחמת ששת הימים, מלחמת לבנון, מלחמת יום כיפור ומלחמת המפרץ.

במשך השנים יצאתי לטיולים באירופה, ושם ביקרתי במחנות השמדה ששם הרגו את הסבים והדודים שלי. בשנת 64 התחתנתי והקמתי משפחה נולדו לי 2 בנים שהיום יש להם לכל אחד ארבעה ילדים. וכך המשכנו את חיינו למרות השואה שעברה עלינו אבל אף פעם לא שכחתי את מה שעבר עלי.

הזוית האישית

הראל עילאי: הייתה לנו חוויה מהנה במפגשים עם אריה וגם ביום העיון בסיור בבית התפוצות ולמדנו הרבה על העבר של אריה וגם קצת על ההתקדמות של מדינת ישראל.

מילון

שואה
מלחמת העולם העולם השנייה

ציטוטים

”שלעולם לא נסכים שתעבור שואה נוספת על עם ישראל“

הקשר הרב דורי