מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהרס לחיים חדשים

מבת המצווה שלי
סבתא שלי ביום החתונה שלה
סיפור של סבא רבה יוצא פולין שהצליח לשקם את עצמו וזכה שביתו עלתה ארצה

סבא רבא שלי נולד בעירה בפולין בשם קורוב שהיא לא רחוקה מהעיר לובלין. הוא היה אחד מתוך עשרה ילדים 5 אחים ו- 4 אחיות כאשר זוג תאומות נפטרו מיד לאחר הלידה. אביו היה סופר סת"ם וחזן הידוע בקולו המיוחד, במרץ שלו, ובשמחת החיים שלו, בעיקר כשחיזן בשבתות וחגים. בית הכנסת שבו הוא התפלל היה בית כנסת עתיק מעץ בפולין, בו היה ארון קודש מפואר ואחד היפים ביותר בפולין.
 
סבא רבא שלי, אחיו, ואחותו (מאיר וגולדה) היו היחידים ששרדו את השואה. כל יתר המשפחה הושמדה על ידי הנאצים. גם  בית הכנסת ובית הקברות נשרפו ונשחטו. סבא רבא שלי ניצל בשנת 1939 כי אביו שכנע אותו לנסוע לאחיו שבאוקראינה (אח שלו נסע לאוקראינה בשנת 1934 כי היה קומוניסט). בינתיים העניינים בפולין המשיכו להתדרדר.
באוקראינה הם חיו כמה שנים עד שהנאצים הגיעו. כל המשפחה המורחבת כולל סבא רבא שלי נסעו ברכבות לכל אורך רוסיה כדי לברוח מן הנאצים. במשך הנסיעה הם היו עוצרים לזמן מה ומחפשים מחסה עד שהגיעו לאוזבקיסטן שם שהו עד סוף המלחמה. בנוסף לכך באמצע הדרך אביו של סבא רבא שלי נפטר ממחלת הטיפוס ומשפחתו נאלצה לקבור אותו באמצע הדרך ליד תחנת הרכבת. בתקופת מסעם לאוזבקיסטן המשפחה התקיימה מכסף שסבא רבא שלי השיג בזכות כישורי התפירה שלו.
בסוף המלחמה כל המשפחה חזרה לבתיהם ההרוסים באוקראינה ורוסיה. השלטון הרוסי לא איפשר לאף אזרח רוסי לצאת מן המדינה חוץ מאזרחים פולנים.  כיוון שסבא רבה שלי היה פולני והוא התחתן בגיל 30 עם אחיינית של גיסתו (סבתא רבתא שלי), סבא רבא שלי ואשתו יכלו לצאת ביחד. שניהם יצאו מרוסיה בניסיון לחפש משפחה נוספת ששרדה את המלחמה. הבריגדה היהודית עזרה להם לעבור את הגבולות בצורה בלתי חוקית כדי להגיע למחנות העקורים שם רכזו את היהודים ששרדו והכשירו אותם להגיע לארץ. בסופו של דבר סבא רבא וסבתא רבתא הגיעו למחנה עקורים בשם אדמונט באוסטריה ושם התחילו להתארגן למסע לארץ. שם סבתא שלי, רינה, נולדה.
 
במחנה עקורים היו כל מיני פעילויות ולימודים כדי להכשיר את האנשים לעליתם לארץ ישראל. אבל הזמן עבר, והבריטים ששלטו בארץ סירבו לתת ליהודים לעלות לארץ ישראל. סבא רבא וסבתא רבה שלי החליטו לנסוע לקנדה בה היו עוד כמה משפחות מהעיירה של סבא רבא שלי.
 
מגילת אסתר  של סבא רבא
לפני שהם נסעו לקנדה, לסבא רבא שלי היתה משימה חשובה מאוד לבצע. הוא ידע שבבית כנסת אחד בפולין נמצאת מגילת אסתר שאבא שלו כתב. הוא הזמין מגילה מעוד סופר סת"ם ונתן את המגילה לבית הכנסת בתמורה למגילה השייכת לאביו.   
 
העשרה
סופר סת"ם: "סופר סת"ם הוא אדם העוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות (בראשי תיבות: סת"ם). סופר סת"ם כותב בכתב סת"ם ומשתמש בקולמוס העשוי קנה או נוצה, ובדיו מיוחד – דיו סת"ם. כמו כן, ישנם סופרים הכותבים גם ספרי נביאים וכתובים וכן את פרשת "פיטום הקטורת". ויקיפדיה
תשע"ו 

מילון

סופר סת"ם
סופר סת"ם הוא אדם העוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות (בראשי תיבות: סת"ם). סופר סת"ם כותב בכתב סת"ם ומשתמש בקולמוס העשוי קנה או נוצה, ובדיו מיוחד - דיו סת"ם. כמו כן, ישנם סופרים הכותבים גם ספרי נביאים וכתובים וכן את פרשת "פיטום הקטורת".

וורניקס
כמו רביולי אבל במילוי תפוחי אדמה ובצל שאוכלים עם בשר ורוטב

ציטוטים

”ללכת עם האמונה,הדרך והאמת שלך“

הקשר הרב דורי