מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהקרוון למושב נועם

סבתא רחל ונכדתה דניאל
במהלך מפגשי התוכנית
מדינה ישראל הוקמה

שמחתי מאוד לכתוב את הסיפור על חייה של סבתא שלי – רחל, אמא של אבא שלי. אני מאוד אוהבת אותה והיה לי כיף להגיע לכל מפגש בבית גיל הזהב. זכיתי לשבת עם סבתא שלי ולשמוע ממנה סיפורים על העבר שלה והעבר של כל המשפחה שלנו וכך הכרתי טוב יותר את העבר של המשפחה.

מזכרונותי מימי ילדותה שבמרוקו, מספרת סבתא, על משחקי ילדות ועל אבא שלה, שהיה לוקח אותה למעיין ושם הם היו משחקים באגוזים, ולאחר מכן היו אוכלים את האגוזים ששיחקו בהם. סבתא סיפרה שהם היו משחקים במשחקים בעיקר בחוץ, היא ביחד עם האחים והאחיות שלה.

סבתא רחל עלתה לארץ בשנת 1955 כשהייתה בת שבע.

"עליתי עם ההורים שלי ועם האחים והדודים, הסיבה שעלינו לארץ הייתה, מפני ששמענו שהוקמה מדינת ישראל ליהודים. עלינו באנייה והיה מאוד צפוף וקשה. לא היה מספיק אוכל ושתייה לכולנו. הפלגנו באנייה במשך מספר ימים וכשהגענו לארץ, ירדנו מהאנייה וכולם התרגשו מאוד. שרנו ושמחנו שמחה גדולה על כך שהגענו לארץ הקדושה. משם העבירו אותנו לקרוונים עד שיבנו את הבתים ושם גרנו במשך כמה זמן. לאחר תקופה העבירו אותנו לגור במושב נועם שבדרום. במושב אנו גרים עד היום, בנינו את הבתים שלנו והקמנו את המשפחה. ההתחלה הייתה מאוד קשה ולא היה חשמל בבתים, בנינו את הארץ בידיים שלנו, בעלי עבד בחקלאות ואני גידלתי את הילדים ועזרתי לו.

כיום גרים לידנו במושב נועם, שלמה הבן שלי עם הנכדים והנכדות,האחים של בעלי גרים במושב. כיף לנו מאוד שכל המשפחה שלנו גרה ביחד במושב ואנו מאוד שמחים שעלינו לארץ הקדושה. את החגים אנחנו חוגגים יחד במושב ומאוד כיף לראות את כולם."

תמונה 1

למדתי מסבתא שלי שצריך לשמוח בכול מה שיש ולהסתפק במועט!  לתת צדקה ולעשות מצוות.

הזוית האישית

דניאל דהן: אהבתי להיות עם סבתא בטיול בבית התפוצות וגם בבית גיל הזהב וללמוד ממנה כל כך הרבה דברים  שהיו בעבר, דברים  שהם מאוד מעניינים ומסקרנים  ושלא ידעתי עליהם לפני כן וחוץ מזה שנהנתי במיוחד כי זו הסבתא שלי !!!

סבתא מברכת: "אני מברכת אותך נכדתי היקרה שתהיה לך הצלחה בלימודים והרבה בריאות וכל משאלותיך יתגשמו לטובה. רוצה להודות שנהנתי מאוד במועדון ושמחתי שהבנות באו כל שבוע אלינו.

קליפ מעורבות בקהילה הקשר רב דורי – "מרכז יום לקשיש" שבישוב אבן שמואל

קישור לקובץ הסיפור: דניאל וסבתא רחל דהן

מילון

נועם - מושב
נועם (נֹעַם) הוא מושב עובדים ציוני דתי השוכן בחבל לכיש, שהוקם בשנת 1955 על ידי הפועל המזרחי. המתיישבים הראשונים היו עולים ממרוקו. המושב שוכן סמוך לקריית גת והוא נמצא בתחום מועצה אזורית שפיר. ענפי גידול עיקריים: גידולי שדה, תרנגולי הודו, פרחים, גידולי פלחה. במושב מתגוררות כיום כמאה משפחות.

קרוון
בית מגורים נייד

ציטוטים

”שרנו ושמחנו שמחה גדולה על כך שהגענו לארץ הקדושה“

הקשר הרב דורי