מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהצפון לדרום החם

אני ונכדתי נורית כשהייתה פחות משנה
אני על אופניי שקבלתי בבת מצווה
מעבר מהצפון לדרום חיי המשפחה

בית ומשפחה

הסיפור שלי מתחיל בישראל בעכו. נולדתי בנהריה בשנת 1952. לאבא מסלוניקי (יוון) שבילדותו המשפחה עזבה לצרפת. במלחמת העולם השנייה ברחה המשפחה לכפר קטן וכך ניצלו חייהם. בסיום המלחמה אבי עזב את צרפת באוניית מעפילים לאחר שנה עלה ארצה ונלחם במלחמת השחרור. אמי עלתה לבד מטורקיה למחנה עולים (מעברה ) שם הכירו והתחתנו הוריי בשנת 1950 עברו לעיר עכו ושם נולדתי ולי שני אחים.

תמונה 1
אני ואבי ביום הולדתי הראשונה

בשיכון בעכו

גרנו בעכו בשיכון, בבית קטן עם חצר וגידלנו ירקות ותרנגולות  לצריכת המשפחה. אהבתי לעבוד עם אבי בגינה, היה בינינו קשר חזק.

למדתי בבית הספר א.ד גורדון שהיה קרוב לביתי ובשעות אחר הצהריים בילינו במשחקים שונים, אהבתי לסרוג ולתפור החיים היו אז נוחים ומאוד פשוטים. עברתי לבית ספר תיכון שהיה רחוק מביתי ולכן רכבתי באופניים שקיבלתי במתנה בבת המצווה שלי. בנעוריי הייתי בתנועת נוער "העובד והלומד" זו הייתה תקופה יפה עם המון חברים ושם הכרתי את בעלי דויד.

בגיל 18התגייסתי לצבא לחיל קשר,  בשנים האלה לא התגייסו הרבה בנות וזה הקנה לי ביטחון ועד היום יש לי קשר עם חברה מהצבא. כשהשתחררתי מהצבא בשנת 1971 אני ודויד התחתנו באושר, הייתי בת 20 שנולדה בתי הבכורה, אפרת האימא של נורית וגם נעמה הבת השנייה. שנותינו הראשונות היו במושב נהלל, חיינו שם ארבע שנים ואז נוצר הרצון לעבור לגור בסביבה כפרית.

תמונה 2
אני ובעלי עדיין חברים

המעבר למושב פארן

עברנו עם שתי בנות קטנות למושב פארן. בשנת 1977 קיבלנו מהסוכנות היהודית עשרים פרות וטרקטור והתחלנו כרפתנים, קמנו מוקדם בבוקר לחליבה והכיף היה לאכול ארוחת בוקר עם השכנים הרווקים. אפרת ונעמה עזרו להאכיל את הפרות ואת העגלים הקטנים.

בשנים הראשונות היה קשה משום שעבדנו לבד בלי עובדים אבל עם המון סיפוק. הילדים שגרו בפארן נסעו לבית הספר  כשלושים דקות עם רכב מקרטע, היו מעט ילדים בפארן וכשרצינו שהבנות תשחקנה עם חברים הסענו אותם למושב עין יהב שרחוק כ-40 דקות מפארן!

תמונה 3
אני ובעלי דויד עם הבת אפרת והנכדות
תמונה 4
אני ונורית נכדתי האהובה

איך התחלנו לגדל פלפל?

בתחילה גידלנו פלפל בשטח פתוח ולאחר כמה ניסיונות גידול, עברנו לחממות בגלל הקור בלילות החורף.

בשנת 1979 נולדה רות הבת השלישית ועומר הבן הרביעי נולד בשנת 1986. כולם עזרו בשתילה ובקטיף. כיום, הנכדים מגיעים לעזור בשתילה ולהנות בחופש במושב וזהו הסיפוק הגדול ביותר שלנו.

תמונה 5
אני ובעלי בתחילת דרכינו בגידול הפלפל בשטח פתוח

 

 

 

 

 

 

 

 

הזוית האישית

נורית: נהניתי לשמוע את סבתא מספרת את הסיפורים המעניינים שלה וכמו תמיד מפתיעה אותנו מחדש בכל סיפור סבתא שלי היא הבן אדם הכי אכפתי ונאמן שאני מכירה ואנחנו תמיד מכינות ביחד דברים טעימים וכמו תמיד אני וסבתא מככבות במנות שאנו מכינות עבור המשפחה. תודה רבה לדלית שעזרה לנו ולכולם! לא אשכח את החוויה הזאת לעולם.

סבתא מזל: נהניתי לקחת חלק בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי נוריתי המקסימה היה נחמד ומרגש לספר לה את סיפור חיי ולשתף אותה בסיפורים שלא הכירה לפני ולראות את התעניינותה.

מילון

הגשמה
אִימְפְּלֵמֶנְטַצְיָה, בִּצּוּעַ, הוצאה לפועל, הַרְבָּצָה, יִשּׂוּם, מִמּוּשׁ, נְקִיטָה, עֲשִׂיָּה, קִיּוּם

ציטוטים

”תראו את הדברים הטובים ותעריכו מה שיש.“

הקשר הרב דורי