מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהמעברה לפרס "ביטחון ישראל"

סבא, אורי נוה והנכד, תום שטרן
אורי מקבל את פרס בטחון ישראל
מאוהל- לבדון- לבית אבן
עליתי לישראל מבגדד שבעיראק כילד בן חמש, ולא זוכר הרבה מהתקופה הזו. הדבר היחיד שנחרט בזיכרוני הוא הגירוש שלנו. אני זוכר שהסיעו אותנו לשדה-התעופה והעלו אותנו על מטוס כשכולנו יושבים בצפיפות על הרצפה. כשהגענו לישראל הסיעו אותנו למחנה עולים, ולאחר שלושה חדשים העבירו אותנו למעברה (שהיא תחנת-מעבר זמנית לעולים). בהתחלה גרנו באוהלים במשך חצי-שנה, וחיִינו בתנאי שדה כמו בצבא. לאחר-מכן הועברנו לצריפים עשויים מבד, ושם "בילינו" כ-7 שנים, עד שקיבלנו דירה משלנו, וסוף-סוף היו לנו חשמל ומים…
קבלת פרס בטחון ישראל
כשסיימתי את לימודיי התיכוניים התקבלתי ללימודי הנדסת אלקטרוניקה במסגרת העתודה האקדמאית. כדי לממן את לימודיי עבדתי בכל חופשת קיץ בקיבוץ בעבודות קטיף, בגידולי שדה ובייצור כלי-אוכל מפלסטיק. לאחר סיום הלימודים התגייסתי לחיל האוויר ושֵרתי במשך 21 שנים בתפקידים שונים. השיא של שירותי בחיל-האוויר היה קבלת "פרס ביטחון ישראל" מנשיא-המדינה על פיתוח מערכת לוחמה אלקטרונית למטוסים שנמשך כ-7 שנים. המערכת תרמה ועדיין תורמת לביטחון המדינה.
אירוע משמעותי בחיי: מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום-הכיפורים שהתרחשה לפני כארבעים שנה, הינה הזיכרון המשמעותי ביותר עבורי עד היום. שֵרתי אז בחיל-האוויר, וביום-הכיפורים בחמש לפנות בוקר קיבלתי טלפון מהמטה להגיע בדחיפות, כי מלחמה עומדת לפרוץ אחרי הצהריים. המלחמה הייתה הקשה ביותר מבין מלחמות ישראל, והמדינה עמדה בפני סכנה קיומית ממשית.
הטבעתי חותם במדינת ישראל: מפעל לייצור שעונים אטומיים
 לאחר השחרור מצה"ל הקמתי מפעל לייצור שעונים אטומיים. שעון אטומי הינו שעון הקובע במדויק את הזמן בכל העולם. הדיוק שלו הוא ביליונית של שנייה (מיליונית של מיליונית של שנייה). לאחר מספר שנים בתחום השעונים האטומיים הקמתי חֶברה משלי, אותה אני מנהל עד היום, מזה כעשרים ושבע שנים. החברה משווקת בישראל מערכות ביטחון, ומשלבת את העשייה לבֵיתי עם התרומה למדינה. אם היו שואלים אותי בצעירותי אם זה מה שאני אעשה בחיי- לא הייתי מאמין. אני מרגיש שהגשמתי את כל חלומותיי, וגם אתם אם תחלמו, תרצו ותשקיעו – אל המטרה תגיעו!!!

מילון

שעון אטומי
שעון אטומי הינו שעון הקובע במדויק את הזמן בכל העולם. הדיוק שלו הוא ביליונית של שנייה (מיליונית של מיליונית של שנייה).

פרס ביטחון ישראל
פרס ביטחון ישראל ניתן מדי שנה ליחידים או לגופים עבור פעילות שתרמה להגברת הביטחון של מדינת ישראל, ובדרך כלל על פיתוח טכנולוגי . הפרס מוענק על ידי נשיא מדינת ישראל בסמוך ליום העצמאות.

ציטוטים

”אם תחלמו, תרצו ותשקיעו -אֶל המטרה תגיעו!!!“

הקשר הרב דורי