מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ של סבא ויטלי מטורקיה

סבא בילדותו עם אחותו הקטנה
סבא ויטלי בילדותו
סיפור חיי

שמי רוני, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, סבא ויטלי אביו.

סבי ויטלי נולד בשנת 1936 בעיר איזמיר שבטורקיה, להורים בשם יעקוב וסוזן אביו. האבא (יעקוב) עבד בתור סנדלר שמכין נעליים חדשות ונותן לחניות למכירה. האמא (סוזן) עבדה כעקרת בית. לויטלי הייתה אחות אחת בשם מתילדה והם שיחקו ולפעמים, כמו כולם רבו על דברים שטותיים.

בטורקיה המצב הכלכלי שלהם, לא היה כל כך טוב, לכן סבא גדל בדירה קטנה בה היו שני חדרים ומדטבח קטן מאוד. הבית היה ממוקם בעיר איזמיר בארץ טורקיה, בשכונה בה גרו יהודים. הבית היה קרוב לים ולמרכז העיר. בבית הם היו מבשלים על מנגל ובשביל להתקלח היו צריכים לחמם מים במנגל של הבישול וללכת לחדר נוחיות. בבית סבא ומתילדה היו עוזרים בכל מתלות הבית, והתנהגו בכבוד רב להורים.

סבא למד בבית ספר יהודי בשם תלמות תורה. המורים אף פעם לא התייחסו אל התלמידים כאל אזרחים שווים בגלל שהיו יהודיים ותמיד חיפשו לעשות לתלמידים צרות.

סבא ויטלי בילדותו עם אחותו הקטנה מתילדה

תמונה 1

 

סיפור שקרה

"בשנת 1945-1946 החליטו הטורקים להטיל מס מיוחד רק ליהודים (סכום המס היה גדול מאוד) ומי שלא יכל לשלם את הכסף באו לתוך הבית ועשו מכירה פומבית, השאירו אותנו עם כמה כיסאות ובקושי חצי מיטה. מכרו לנו את כל הרהיטים, את כל המיטות, כי לא יכולנו לשלם את המס שהם הטילו ובכסף של המכירה הם לא הסתפקו וגם הטילו עלינו את המס הזה זה היה רק כלפי היהודים".

אחר הצהריים סבא היה משחק עם חברים כדורגל, ג'ולות (כך פעם קרואו לגולות), חבל תופסת וכ' … את הכדורגל הם היו משחקים עם כדור מבד, בגלל שלא היה כסף לקנות כדור רגיל הם היו לוקחים בדים ועושים מהם כדור ועם זה היו משחקים.

העלייה לארץ

בשנת 1948 סבא עלה לארץ והחיים אז היו מאוד קשיים. סבא מספר: "אני גרתי עם המשפחה בפרדס חנה שזו הייתה מעברה לעולים חדשים. אנחנו גרנו בתוך אוהל, ישנו על מיטות ברזל ואכלנו בחדר אוכל משותף לכל העולים. גרנו בבית העולים במשך חצי שנה ואז עברנו לירושלים".

בהמשך סבא ומשפחתו עברו לגור בירושלים בשכונת ממילא, הם גרו שם יחד עם ארבע שכנים. היה להם מטבח אחד משותף לכל השכנים, ארבע כיורים, ארבע דלפקים, ארבע גזיות ובית שימוש אחד, שבו כולם היו מתקלחים.

סבא מספר על קשיי הקליטה בארץ

"אפילו בארץ החיים היו החיים מאוד  קשיים, אנחנו הגענו לארץ בתקופת הצנע, היו נותנים לנו פנקסי תלושים לקבלת מזון, היו מקציבים לנו רבע קילו בשר לשבוע, שניים או חמישה ביצים לשבוע".

"מתחת למטבח הייתה באר מים שהייתה ממכוסה במכסה פח. היינו פותחים את המכסה וזורקים למטה דלי שהיה קשור לחבל ושואבים מים, כי היה מחסור במים אז בירושלים. שכונת ממילא הייתה קרובה לגבול, גרנו מול הירדנים ובגלל זה בלילות הינו סוגרים את כל החלונות והדלתות, כי הם לפעמים היו יורים לכיוון הבתים שלנו בשכונת ממילא. בירושלים, למדתי בבית ספר העממי שמונה כיתות אחר הלימודים כשסיימתי ללמוד בבית ספר עממי, יצאתי לעבוד, כדי לעזור להורים מבחינה כלכלית ובנוסף נרשמתי ללימודים בבית ספר ערב, כך היה עד שהגעתי לגיל גיוס והתגייסתי לצבא."

הזוית האישית

רוני: היה לי ממש כיף, גם בגלל שיצא לי זמן לבלות עם סבא שלי וגם בגלל שלמדתי הרבה על עבר המשפחה שלי.

מילון

ג'ולות
גולות משחק של כדורי זכוכית קטנים

ציטוטים

”"כשהייתי קטן שיחקתי בג'ולות"“

הקשר הרב דורי