מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מדלן ממרקש

מדלן אסור
העיר מרקש
רציתי להיות אחות

שמי צופיה בנחמו אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדת את סיפורה של מדלן אסור. מדלן אסור – שמה בא ממקור צרפתי. שמה המקורי היה מירה מדלן. היא נולדה במרוקו בעיר מרקש בתאריך 18.07.1952

מדלן הייתה האחות הבכורה בבית לשבעה אחים ואחיות והרגישה אחראיות ומסירות רבה. משה – האח השני הגדול במשפחה הוא זה שתמיד דאג למשפחה בעיקר לאימא. בבי ז"ל – נפטר בגיל 3, חנניה – האח שתמיד עזר מבחינה כלכלית בבית, זהבה – האחות האהובה בבית וכולם רכשו לה כבוד רב. פלורי ז"ל – נפטרה בגיל שנתיים. רחל – הבת הקטנה מהבנות והמפונקת, רפי – האח "המסתורי" – השקט והמופנם. דדה – אח, מאד אחראי שכולם אוהבים אותו ומרגישים נוח בסביבתו ואיציק – האח הקטן והמפונק ביותר שתמיד כולם חיבבו.

מדלן מספרת:

"גדלתי עד גיל 10 במרוקו ובגיל 10 עליתי לארץ עם כל משפחתי, בגלל הפחד לחיות בין הערבים. כשהגענו אני וכל משפחתי לארץ, הלכנו מרצוננו היישר לעיר באר שבע. ב"ה מאז אני חיה בארץ עד עצם היום הזה. הבית במרוקו היה בית גדול שבו גרו כל המשפחה יחד כולל הסבא והסבתא, ליד ביתנו היה בית ספר קרוב."

מדלן מספרת עוד, כי היא הייתה שומעת בעבר שירים של אנריקו מסיאס ומייק בראנט. וכיום מידי פעם שוב, שומעת את השירים ומילות השיר זכורות לה פחות או יותר.

מדלן אהבה לשחק עם הבנות בשכונה שלה חבל וקלאס, משחקים אלו מוכרים  לילדים עד היום. מדלן למדה בגן בעיר במרוקו, וחצי משנותיה בבית הספר היסודי היה גם כן במרוקו ששמו של ביה"ס היה "אליאנס". בחצי השני לשנות לימודיה כבר למדה בבית הספר היסודי בישראל. לאחר עלייתה לארץ למדה בביה"ס ששמו היה "בן צבי" שבו התקשתה במיוחד עקב קשייה השפה וקשיי הקליטה. לאחר בית הספר היסודי "בן צבי" למדה בתיכון מקיף א' במשך שנתיים –מה שאומר שמדלן לא סיימה לימודיה בתיכון עקב קשייה הרבים.

מדלן לא שירתה בצבא, ובגיל ההתבגרות חוותה את מלחמת ששת הימים, מלחמת יוה"כ ומלחמת לבנון. האווירה בארץ בזמן המלחמה היו קשים ביותר, מכיוון שלא היו מספיק מקלטים בארץ, ונאלצו לשבת הרבה שעות בחושך, ובמלחמת יוה"כ הרגישה פחד על אחיה ששירתו בצבא.

בבגרותה חוותה אירוע קשה – אביה ז"ל נפטר, ולאחר מכן חוותה אירוע משמח כשנולדה לה בתה הבכורה – פרלה פולין.

מקום עבודתה הראשון היה בארץ בחנות "טקסטיל" והמקצוע שנבחר היה בלית ברירה מכורח הנסיבות. חלק מהעבודה הייתה במשמרות לילה. עבודה זו גרמה לה לאי נעימות וקשיים. בנוסף, עבדה במקום נוסף הנקרא "שא"ל" – שרות אשראי לעובד ובעבודה זו עבדה 25 שנה ונהנתה מאוד מעבודתה זו.

במשפחה של מדלן ישנם מנהגים מיוחדים כמו: לאכול בירקוקש (פתיתים עם חלב) בפורים, ובפסח לעשות מימונה, החגים האהובים על מדלן היו: פסח, פורים, ר"ה וסוכות.

את בעלה הכירה מדלן בשכונת מגוריה בשנת 1971 בגיל 18 וחתונתם התקיימה באולם, לפני החתונה קיימו טקס "חינה" לצערה, מהחתונה נשארו תמונות בודדות. כשהייתה בת 19 נולדה לה בתה הבכורה – פרלה פולין ובגיל 20 נולד לה הילד השני שלה – שאול. אירוע מיוחד קרה לה כאשר בתה הבכורה – פרלה פולין התחתנה וחזרה בתשובה.

מדלן טסה לחו"ל לשתי מדינות במהלך חייה:לקנדה ולמלטה. לקנדה – טסה לביקור משפחתי פעמיים וכן טסה, למלטה בשביל לצאת לנופש. מדלן ביקרה במפלי הניאגרה וביקרה גם במגדל הכי גבוה בקנדה.

כיום מדלן עוסקת כרכזת בחינות בבית ספר ועיסוק זה אינו לרצונה, רצונה הוא להיות אחות בבית חולים. כיום, ילדיה ונכדיה גרים בארץ ודבר זה נותן למדלן תחושה טובה ושמחה בנפש, יש לה בן ובת (פרלה פולין ושאול) ושמונה נכדים כ"י. היא נפגשת עם נכדיה פעם בחודש בגלל המרחק הגאוגרפי.

מדלן מספרת שסדר היום שלה כיום הוא לקום בבוקר לצאת לעבודה כרכזת בחינות, חוזרת לבית ופועלת בבית (מבשלת, מסדרת את הבית וכו..)

הזוית האישית

צופיה בנחמו: מדלן מזכירה לכולנו כל הזמן, שחשוב להשקיע בלימודים ולא לזלזל.

מילון

בירקוקש
תבשיל מרוקאי מפתיתים וחלב שאוכלים בחג הפורים

ציטוטים

”חשוב להשקיע בלימודים ולא לזלזל“

הקשר הרב דורי