מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מדינה קולטת עלייה

טליה מתעדת את ססבתא בתיה
טליה מתעדת את הסיפורים
ההורים שלי עלו, ארצה מגרמניה בשנת 1934

נולדתי בארץ ישראל בשנת 1934, בעיר תל אביב.

ההורים שלי שעלו, ארצה מגרמניה בשנת 1934. אני נולדתי, ממש לפני מלחמת העולם השנייה. הורי עלו ויחד עמם עלו ההורים של כל אחד שהיו סבא וסבתא שלי, סבתא וסבא רבא של נכדתנו טליה. סבא אחד שלי נולד בגרמניה והסבא השני שלי נולד בפולין.

גרנו יחד כל המשפחה עם סבא וסבתא. אנחנו ההורים והילדים יחד, וכמובן שהיה תמיד שמח. גרנו ברחוב העליה בתל אביב, בדירה יחדיו. באותה תקופה שלטו בארץ האנגלים שנקראו, הבריטים. מדינת ישראל עדיין לא הייתה קיימת. הבריטים שלטו בארץ והימים לא היו קלים.

הסתיימה מלחמת העולם השנייה. לארץ רצו לעלות כל היהודים ששרדו לאחר המלחמה. הבריטים לא איפשרו להם להיכנס לארץ-ישראל. אנחנו, היהודים שהיו כבר בארץ. רצינו לקבל את פני הניצולים, שרידי המלחמה.

בארץ פעלו תנועות מחתרת, שניסו לעלות ארצה בחשאי את הניצולים מאירופה.  מדינת ישראל לא הייתה קיימת עדיין ולכן-יהודי העולם ניסו לעזור לפליטי השואה, בארץ ובעולם. לעזור, הכוונה היא לרכוש ספינות, ולאסוף אנשים שרצו לעלות לישראל. בארץ התאספו אנשים טובים וחכמים שדאגו לאסוף ספינות (לא חדשות ולא גדולות), כדי להעלות בהן את המעפילים, שקראו אז עולים.

כך התאספו, ובאו ניצולים, מפולין, מגרמניה ומעוד ארצות רבות. העלייה הייתה גדולה, והספינות היו קטנות וצפופות. היו עולים שרצו לעלות לארץ ישראל, אנשים חיפשו את שרידי משפחותיהם. האנשים, היהודים, שהיו כבר בארץ שמחו לקבל אח או אחות, דודים ובני דודים ובני משפחות שונים.

העלייה ארצה הייתה מלווה גם בשמחה וגם בעצב. שמחה לכל מי שמצא בארץ קרובים, שמח מאוד. אך היו גם רגעי עצב רבים. עולים שקיוו שבני משפחותיהם שרדו וגילו בארץ אחרי חיפושים, שבני משפחתם לא שרדו והם חיפשו וחיפשו.

בארץ הקימו מעונות קליטה לעולים, לאט לאט התחיל העולים החדשים, ללמוד עברית ולהסתגל לחיים פה. ובישראל דברו שפות שונות ולעתים גם משונות ולא מוכרות. כך לאט לאט קלטה ארצנו הקטנה, עולים רבים, ממדינות שונות, שפות שונות ותרבויות שונות.

עם השנים, ישראל הקטנה הפכה לארץ גדולה ויפה, שקלטה הרבה עולים מכל ארצות תבל, ועוד היד נטויה… והלב שמח!

העשרה, הקליטה (עלייה לארץ ישראל)

" קליטה היא התהליך שבו עולה חדש מסתגל לחברה ולתרבות בישראל. מאחר שהעלייה לארץ ישראל היא מונח מרכזי בתרבות היהודית, פעילות זו ניצבת בראש סולם העדיפויות של ממשלת ישראל. בעידוד עלייתם של יהודים לישראל מטפלים שליחי עלייה מטעם הסוכנות היהודית, המוצבים בקהילות גדולות של יהודים. בקליטתם של עולים חדשים בישראל מטפל, מאז הקמתו, המשרד לקליטת עלייה ולפני כן הטיפול היה מפוזר בין גורמים שונים והעיקרי הייתה הסוכנות היהודית." (ויקיפדיה)

תכנית הקשר הרב דורי, בס"ד, יום ראשון כ"ז בניסן תשע"ד

תמונה 1

גם אני וגם בעלי השתתפנו בתכנית הקשר הרב דורי, נהנינו ממפגשי התכנית עם נכדתנו טליה.

קישור לסיפורו של בעלי יוחנן קליין, סבא של טליה.  

מילון

קליטה (עלייה לארץ ישראל)
קליטה היא התהליך שבו עולה חדש מסתגל לחברה ולתרבות בישראל. מאחר שהעלייה לארץ ישראל היא מונח מרכזי בתרבות היהודית, פעילות זו ניצבת בראש סולם העדיפויות של ממשלת ישראל. בעידוד עלייתם של יהודים לישראל מטפלים שליחי עלייה מטעם הסוכנות היהודית, המוצבים בקהילות גדולות של יהודים. בקליטתם של עולים חדשים בישראל מטפל, מאז הקמתו, המשרד לקליטת עלייה ולפני כן הטיפול היה מפוזר בין גורמים שונים והעיקרי הייתה הסוכנות היהודית.

ציטוטים

”עם השנים, ישראל הקטנה הפכה לארץ גדולה ויפה, שקלטה הרבה עולים מכל ארצות תבל“

הקשר הרב דורי