מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"מדור לדור יביעו אומר"

סבא דני עם הנכד יאיר בחיבוק אוהב
סבא דני בנערותו
חנות ספרי הקודש מלבוב לאפרת

יאיר מינצר מראיין את סבא דני

שמי דניאל על שם הנביא דניאל בתנ"ך. קראו לי כך, כי ההורים שלי אהבו את השם והעריכו את הנביא דניאל. הכינוי שלי הוא סבא דני.

שם משפחתי הוא מינצר, מקורי, מגליציה (פולין לשעבר). משמעות שם המשפחה הוא מטבען. אפשרות אחרת היא, ששם משפחתנו הוא ממקום מוצאנו: מהעיר מינץ בגרמניה. אני שלם עם שם המשפחה ואוהב אותו.

אבי ישראל אליהו, יליד אוקראינה ואמי שרה לבית שולביץ, אמי עלתה בגיל 3 ואבי עלה בגיל 6. אמי באה ממשפחה של רבנים חסידים. ב הרב ה' מאמשינוב הראשון היה אחיה של סבתא רבתא של אמי.

נולדתי בתל אביב צפון בתאריך כד כסלו תשי"ח 1957. יש לי אחות אחת, מיכל, ואח אחד, אורי. אורי היה גר ברעננה, לפני פטירתו. מיכל גרה באלון שבות ואני גר באפרת. יש לנו שישה ילדים מקסימים: יפעת, בנימין, נעם, שי, ספי, ציפורה. בנימין הוא אבא של המראיין, הנכד, יאיר. יפעת כיום מטפלת במוזיקה, בנימין עובד כמהנדס בניין, נעם עוסק במערכות אבטחה, ספי בהייטק, שי וציפורה – בצבא.

בחגים, הורי וחבורת התל אביבים שלהם, ביניהם היו סבא וסבתא מהצד של אמא,משפחת ארליך, נוסעים לניר עציון. בילדותי,הרב המנגן שלמה קרליבך היה מגיע לבית הורי. הורי היו מארגנים הרבה חברים יחד בסלון וקרליבך היה מנגן ושר, בתיבול דברי תורה. למרות שסלון הבית היה גדול מאוד, הרבה אנשים באו לשמוע וחלקם ישבו מתחת לבית ברחוב והקשיבו לקונצרט של קרליבך, היה כיף גדול.

הורי תמיד ארחו אנשים. אהבתי ונהניתי מכך שהיה לנו בית פתוח, תמיד באו אנשים. גם זכורה לי מלחמת יום כיפור שדאגתי לאחי אורי שנלחם במצרים. מגיל שבע עד עשר גדלתי בארה"ב במנהטן, וכל שאר השנים חייתי בארץ. זכור לי במיוחד, שכמה חודשים לפני נסיעתנו לארה"ב, נסעתי באוטובוס לרמת גן  ללמוד אנגלית. עד אמצע כיתה ב למדתי בבית ספר מוריה.

מאמצע כיתה ב' עד סוף כיתה ה' למדתי במנהטן דיי סקול (דתי ציוני) בניו יורק. כיתה ו' למדתי בישיבת תל אביב. הישיבה לא כל כך התאימה לי, כדתי לאומי. בכיתה ז' וח' למדתי בבר אילן בתל אביב, בבר אילן למדו איתי כמה חברה תוססים (היה לי בכיתה ילד גדול ממני בשנתיים). חבריי הטובים בתל אביב היו דוד הללה, ארז מלצר ועוד.

המשכתי לתיכון לישיבת נחלים. למדתי מאד קשה ואינטנסיבי. בשישית ובשביעית למדתי במגמה פיזיקלית עם שאיפה לרמת לימודי תיכון מקבילה לתיכון כדורי. הייתי חניך ומדריך בבני עקיבא. בימי שישי הייתי הולך לעבוד במושב אצל חקלאים ובניהם משפחת סלע שבנם גר בעפרה.

לאחר התיכון למדתי בישיבת הר עציון (ישיבת הסדר). שנה האחרונה, בישיבה, למדתי לתעודת הוראה במכון הרצוג ובחינות הסמכה למדתי בישיבת הר עציון שנתיים מעבר למסגרת הרגילה . ב6 שנים אלו שילבתי שירות צבאי. התגייסתי לצבא בגיל 17.5 הכרתי הרבה אנשים שהיו איתי בבני עקיבא והיינו יחד גם  בצבא. נשארנו מאד מגובשים, וכך יכולנו להתמודד עם כל מיני קשוחים ומרגיזים ששימשו מפקדים במחנה 80- בסיס טירונות לחיילי נחל וההסדר באותה תקופה. לאחר הטירונות עשינו "אימוני שיריון", הייתי תותחן טנק מצטיין, נשלחתי לקורס מפקדי טנקים וקורס קצינים. דרגתי האחרונה במילואים היא רס"ן.

המבחן לרבנות עברתי חודש אחרי שסיימתי את הישיבה – כשכבר התחלתי את מכון לב.

במכון לב, למדתי בתחילה הנדסת אלקטרוניקה והנדסת אלקטרואופטיקה. רק אחרי שנתיים עברתי ללמוד רק במחלקת אלקטרוניקה. עבדתי הרבה שנים כמהנדס אלקטרוניקה. כמה שנים ב"טלרד", בתכנון כרטיסים אלקטרוניים למרכזיות דיגיטליות של 100 אלף מנויים. לאחר מכן עבדתי בחברת "אכסקליבור", בתכנון כרטיסים אלקטרוניים לבדיקת תקשורת במטוסי קרב. במסגרת עבודתי ביקרתי רבות בתל נוף בעבודה מול מטוסי F 16. כמו כן הייתי בהרבה חברות אירופאיות ובארה"ב שקנו את הכרטיסים שלנו – לשירות והפצה של המוצרים. עבדתי על מבדק למטוס קרב אירופאי. התקשורת בין המערכות הייתה דרך סיבים אופטיים – אתגר לא קטן מבחינה הנדסית.

בשנת 1983 התחתנתי עם מיכל. החברותא שלי בישיבת הר עציון למד אתה רפואה וסידר שניפגש אצלם בבית. כל מה שדמיינתי למצוא בבת זוג, מצאתי בה. חכמה, טוב לב, חברתיות, חריצות, אהבת חסד וכו. בקיצור ב"ה זכיתי.

היה לי נס לפני 13 שנה היה לי חיידק טורף והבראתי, אני לא מציין לידה מחדש, אבל שמח מאוד שהבראתי. כשעברנו לגור באפרת פתחנו חנות ספרים מתחת לבית. העסק התפתח. כל השנים עבדתי במקביל לעבודה כמהנדס. בשנת 2002 פרשתי מעבודת ההנדסה כדי להתמסר לחנות ספרים.

כיום יש ברשותי חנות לספרי קודש בצומת הגוש. 'מינצר ספרי קודש'. החנות קיימת משנת 1918 (סבי, אברהם יוסף מינצר, פתח את החנות בלבוב ואבי המשיך אותה בתל אביב). אני מאד אוהב את תחום הספרים ובייחוד ספרי קודש. עוד בצעירותי, כל שקל חסכתי לקנות ספרים. אני גם אוהב לעבוד עם לקוחות אפילו שלפעמים קצת מעצבנים.

כיום, אשמח מאוד להיפגש יותר עם הנכדים:  לנסוע באופניים, לראות סרט בירושלים או סתם לצאת לגלידה או סטקיי. צריך לפנות זמן ולתאם. אני אוהב בעיקר ספרים ובייחוד: ספרי קודש. אוהב את האופניים ואוהב לנסוע בהם ולצאת למרחבים. אינני מקדיש מספיק זמן אבל טיולים מאד משמחים אותי

את החגים אני אוהב לחגוג עם המשפחה. החגים האהובים עלי הם סוכות ופורים. אני אוהב אותם כי אני בונה 2 סוכות אחת לשינה ואחת ללמוד ולשמוח. אוהב לשחות בים גם בחורף.

תמונה 1
New Doc 2019-05-23 09.21.35

תמונה 2

תמונה 3
New Doc 2019-05-23 09.21.35

הזוית האישית

סבא דניאל השתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ויאיר תיעד את סיפורו, גם סבתא מיכל השתתפה בתכנית השנה וסיפורה תועד ע"י יובל: נכדיי הם משוש חיי.

מילון

"אלקטרואופטיקה"
מטפלים בחקר ויישום תופעות הקשורות באינטראקציה שבין אופטיקה ותורת הגלים .

הרבה' מאמשינוב
שושלת אמשינוב, היא שושלת חסידית - פולנית, שנוסדה על ידי רבי יעקב דוד קאליש,

ציטוטים

”"הורי תמיד ארחו אנשים,אהבתי ונהניתי מכך שהיה לנו בית פתוח" “

הקשר הרב דורי