מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגרמניה לישראל

מאיר כשהיה צעיר בברלין
מאיר בתמונת פספורט ישראלית
על קורות משפחתו של מאיר ורנר רוטנברג ועלייתו ארצה

הצלחנו לעקוב  אחר שורשיה של משפחת רוטנברג בגרמניה מימי איציק רוטנברג שנולד בשנת 1736. הוריו של סבא רבא וורנר מאיר (נולד בשנת 1912),  נתן (נולד בשנת 1876) ואשתו רבקה (ריקה) רוטנברג לבית קליינשטרס, חיו בעיירה Brakel שבמחוז Hoxter בצפון גרמניה. ביתם היה בית גדול במרכזה של העיר, ממש בכיכר העיר בו שכנו בית העירייה והכנסייה המרכזית של העיירה והמשפחה חיה חיי רווחה. עוד טרם עליית הנאצים לשלטון, נשלח סבא וורנר ללמוד רפואת שיניים. בשנת 1935 ביטל היטלר סופית את חוזה ורסאי, שנחתם לאחר תבוסתה של גרמניה במלחמת העולם הראשונה. חוזה זה הטיל הגבלות על גודלו ועוצמתו של הצבא הגרמני והיטלר הכריז שגרמניה תתחמש מעתה ללא הגבלה. הוריו של סבא וורנר ראו בכך התפתחות שלילית ביותר והחליטו לשלוח את בנם עם כל אשר להם לפלסטינה, היא ארץ ישראל, ולהיות ראש חץ לעליית המשפחה אחריו.
 
כדי לעלות לארץ ישראל באותה העת נדרשה הרשאה מיוחדת של ממשלת הוד מלכותו, המלך הבריטי, ששלט בארץ באמצעות המנדט – אישור שנודע בשמו "סרטיפיקאט". כידוע הבריטים נמנעו ממתן היתרי עליה לארץ ישראל, אך בעקבות הסכם ימי שנחתם בשנת 1935 בין גרמניה לממלכה הבריטית,  הקלו הבריטים על מתן היתרי עליה ליוצאי גרמניה וסבא וורנר קיבל היתר עליה. לקראת עלייתו לארץ, עזב את בית הספר לרפואה, עבר לעיר הגדולה ברלין, בה התגוררו שתי אחיותיו הגדולות עם בעליהן, מרגרט והרטה. סבא וורנר עשה הסבה מקצועית ולמד מסגרות, כדי להקל את קשיי הקליטה בארץ ישראל. כמו כן היה פעיל בקרב בני הנוער של הקהילה היהודית ובשנת 1936 עלה לישראל.
 
בחודש יוני 1936 הגיע המטען לארץ וסבא וורנר החל בהכנות לקליטת המשפחה בארץ וכמרכיב מרכזי התעניין היכן כדאי להתגורר מאחר שמחלת המלריה הפילה קורבנות רבים באותה עת בארץ ישראל. סבא וורנר הבין שאויר ההרים הוא האזור הבריא וקנה חלקת אדמה בהר כנען בצפת,  שנרשמה בספרי האחוזה ביום 6 ספטמבר 1936 (כשלושה חודשים לאחר הגיעו ארצה). בתחילה התגורר סבא בבית בן דוד בתל אביב והחל לעבוד כנהג מונית. סבא וורנר עמד בקשר עם משפחתו, שהתבסס על מכתבים. הנאצים התבססו בשלטון והגבירו את הגזירות על היהודים והפגיעות בהם. ב"ליל הבדולח" פרעו רבבות ביהודים. בית המשפחה שעמד במרכז העיירה סבל פגיעות רבות. סבא דאג למשפחתו ושלח מברקים להוריו ואחיותיו. הנאצים אסרו את יציאתם מגרמניה ולקראת סוף מלחמת העולם התברר שכל בני המשפחה הקרובה נטבחו על ידי הנאצים.   

מילון

סרטיפיקאט
אישר עלייה שהבריטים נתנו למי שרצה לעלות לישראל

ציטוטים

”סבא דאג למשפחתו ושלח מברקים להוריו ואחיותיו שנטבחו“

הקשר הרב דורי