מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגלף שברומניה לאשדוד

עלינו למטוס עם שלוש מזוודות ובהם בגדינו, מעט כלי מטבח וכריות.
נולדתי ברומניה בעיר גלף  ב 12.11.46, תינוקת שמנמנה וחמודה להורי רורו והרשקו רבינוביץ.
בגיל 6 חודשים אחיה של אמי נסע לישראל ועד עלייתנו בשנת 1961 לא ראיתי אותו בגיל 4
הוריה של אמי נסעו גם לארץ ישראל וגם אותם לא ראיתי עד עלייתנו ארצה.
בגיל 7 התחלתי ללמוד בבית ספר יסודי בעירנו , שם הכרתי את חברתי ראובנה למדנו ביחד את 7 שנות הלימודים ואז גם היא עשתה עלייה לישראל בשנת 1960 .
נפגשנו שוב בבואנו לארץ ומאז אנו בקשר קבוע, כמו שתי אחיות,  שותפות זו בחייה של זו .גם ילדינו מכירים.
סיימתי אז לימודי היסודיים בשנת 1960 והתחלתי ללמוד בבית ספר תיכון. בפברואר קיבלנו התרי עלייה לארץ, מכרנו בית וכל תכולתו וב- 6.3.61 עלינו למטוס עם שלוש מזוודות ובהם בגדינו, מעט כלי מטבח וכריות. כשהגענו לארץ, בשדה התעופה חיכה לנו אחיה של אימי, שבינתיים התחתן ונולדו לו 3 בנים, ונסענו לרמלה העיר בה גרו סבתא וסבא.

הפגישה הייתה מאוד מרגשת כי לא זכרתי אותם. נשארנו אצלם כמה ימים, עד שהבית שלנו באשדוד היה מוכן, והתאקלמנו טוב למרות כל הקשיים.

אימי בישלה על פתיליה, למקרר היה צריך לשים בלוקי קרח. אמא הייתה ממתינה בחוץבכל יום לבלוקים של הקרח. שהעגלון יגיע ותוכל לקנות. בסכום שקיבלנו מהסוכנות היהודית, הורי רכשו כמה רהיטים:  מיטה, ארון, שולחן וכסאות…אבי שהיה חשמלאי מצא מיד עבודה אצל קבלן בעיר רמלה. הוא לן אצל הסבא והסבתא שלי מצד אימי. אמא שלי עבדה בסוכנות היהודית עד שיצאה לגמלאות במרץ 83. היא הייתה עובדת מאוד חרוצה וקיבלה פרס הצטיינות של הנשיא.
אני התחלתי ללמוד  ממרץ 1961 ועד יוני בבית ספר יסודי, ואת כיתות ט' – י' למדתי בתיכון באשדוד- מקיף א' של היום, באותם זמנים התיכון היחיד. בכיתות יא' יב' ויג' למדתי בגימנסיה "סוקולוב לאור" ביפו במגמה הביולוגית ומשם יצאנו עם תעודת בגרות וגם תעודה של לבורנטית תעשייה. גרתי אצל סבא וסבתא שלי ברמלה ובימי שבת וחגים ביקרתי בביתי באשדוד.

איתי בגימנסיה למדו עוד שתי בנות שגרו ברמלה וכל בוקר היינו נוסעות ביחד לבית הספר. זו הייתה תקופה נהדרת. הכרתי שם בנות ובנים מקסימים ושמרנו הרבה שנים על קשר. רגע קבלת התעודות היה מאוד מרגש. אבי שעבד אצל הקבלן ברמלה היה מאוד מרוצה, הרוויח טוב וחיינו היו טובים ומאושרים. ואז באביב 1963 קרתה לאבי תאונת עבודה, הוא נפגע בראשו, היה מחוסר הכרה במשך חודש. ההחלמה הייתה קשה וארוכה והוא נשאר עם נכויות. בעזרת הביטוח הלאומי אבי קנה חנות קטנה באשדוד והתחיל לעבוד כחשמלאי עצמאי.  

התאונה של אבי והביקורים שלי בבית החולים תל השומר השפיעו עלי מאוד. לאט לאט, הפכתי לאנורקטית, תהליך שנמשך כשנתיים. הייתי מאוד רזה, התקשיתי ללמוד, לא היו לי חיי חברה. אמי שהייתה דמות מאוד דומיננטית בחיי נלחמה איתי ובשבילי ואחרי שנתיים חזרתי לעצמי. רכשתי חברים, התחלתי לצאת למסיבות, סרטים. סיימתי את הלימודים בתיכון סוקולוב- לאור וקיבלתי את התעודות, התחלתי לעבוד כלבורנטית במכון הוולקני בבית דגן, הייתי מאוד מרוצה. המשכורת הייתה טובה, העבודה הייתה מאוד מעניינת.זוג אחד של בני דודים שהיו נשואים וגר בלוד הזמינו אותי לבלות סוף שבוע אצלם. ביום שישי בערב הלכנו למסיבה, הבנים שיחקו פוקר, הבנות ריכלו ואני מצאתי שם את הבחור לו נישאתי ברוב פאר והדר ב 12.03.68 באולמי גיל בתל אביב. החתונה הייתה עליזה, רבת משתתפים ואנחנו היינו מאוד מאושרים.

שכרנו דירה קטנה באשדוד, בעלי התקבל לעבודה במפעלי תדיראן בחולון ואני המשכתי לעבוד במכון הוולקני.בתנו הבכורה, טלי, נולדה ב 07.12.66 תינוקת יפיפייה שהתאהבנו בה ממבט ראשון. אחרי ארבע שנים נולד דני ב 03.01.1973. דני תינוק יפה ושמנמן. טלי מאוד אוהבת אותו ומשחקת איתו הרבה.

במהלך השנים טלי מצטיינת בלימודי אמנות ופסיכולוגיה, מטיילת בעולם  והיום היא עובדת כתרפיסטית באמנות.
דני מצטיין בלימודיו התיכוניים ועובר בהצלחה את קורס הטיס ומתחיל לטוס על מטוס 16 יחידני. באחת הטיסות קרתה תאונה מעל פלמחים, שני מטוסים התנגשו, טייס אחד צנח והשני- דני נהרג במקום.
אני לא זוכרת את הלוויה, רק שירד הרבה גשם, גם השמים בכו עליו, מאז עברו 17 שנה. פעמיים בשנה, ביום השנה וביום הזיכרון אנחנו וכל החברים נאספים בבית העלמין לזכור את דני, ואחר כך עולים לבית שלנו, רואים תמונות ונזכרים בו.
ב1974 התחלתי לעבוד בשירות בריאות כללית, כפקידה ולאחר שלמדתי הייתי למזכירה רפואית. העבודה הייתה מאוד מהנה, השעות היו נוחות. גם צוות העובדים במרפאה וגם תושבי הרובע נתנו הרגשה של משפחה. במרץ 1987 התחלתי לנהל את מרפאת אשדוד ברובע יא'. התחלנו לעבוד בצריף קטן, 2 רופאים כללים, שתי אחיות, שאחת מהן עבדה גם בתור רוקחת, עובדת משק ואני. תושבי הרובע אהבו את הצוות שלנו מההתחלה והפכנו למשפחה. הרובע גדל, התחילו לבנות לנו מרפאה יותר גדולה וחדשה.
ניהלתי את מרפאת בריאות האישה של כללית בסיטי. הצוות כאן היה משפחתי השנייה. חגגנו ימי הולדת, חתונות ובריתות. ב- 30 ביולי 2008 פרשתי לגמלאות כשאני משאירה את מרינה- חברתי הטובה לעבודה כממלאת את מקומי.
אני איתם בקשר שבועי והם מאוד יקרים לי. לאחר הפרישה נרשמתי במסגרת  "אופק"- הקתדרה לתרבות מבוגרים להמון סדנאות, הרצאות וטיולים. שמעתי גם על ארגון "ידיד לחינוך" שהוא ארגון התנדבותי. פגשתי את ניצה דה פורטו, הרוח החיה, וכך הגעתי לבית ספר "המגינים" לתכנית " הקשר הרב דורי".
האהבה שבצוות המורים, המנהלת והמיוחד הילדים נותנים לי את הכוח וגורמים לי לחכות בקוצר רוח למפגש השבועי איתם.

מילון

"ידיד לחינוך"
עמותת ידיד לחינוך, היא עמותה שהוקמה ב- 2008 השמה לה למטרה לשלב גמלאים במפעל התנדבותי במסגרת מערכת ה חינוך בישראל.

ציטוטים

”טייס אחד צנח והשני- דני נהרג במקום !“

הקשר הרב דורי