מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגירוש ספרד לארץ ישראל

ניסים ויהודית מקשיבים להוראות
בית הכנסת בכפר תבור
סיפור משפחתו של ניסים מגירוש ספרד ועד העליה לישראל
שמי ניסים אדר (אדרוקי), נצר לשתי משפחות ממגורשי ספרד. מקורה של משפחת אבי בסיביליה שבדרום ספרד, ומשם עברה לעיירה "אדרקה" אשר ביוגוסלביה. מכאן נגזר שם משפחתנו: "אדורקי". לאחר שני דורות הגיעה משפחת אבי לסופיה בבולגריה. המשפחה גרה בשכונת עוני עם צביון יהודי, כולל בית כנסת שקיים עד היום (ושופץ לאחרונה ע"י יהודי בולגריה בישראל), ובית ספר יסודי יהודי.
משפחת אימי הייתה משפחה אמידה שגרה בקורדובה בדרום ספרד. המשפחה היא נצר למשפחת הרמב"ם. עם גירוש ספרד עברה המשפחה לגרנדה, שהייתה תחת השלטון העותמני ורק עם כיבושה ע"י הצלבנים עברה המשפחה לסופיה בבולגריה. בסופיה המשפחה גרה בקרבת הארמון של מלך בולגריה ונודעה בעיסוקה כסוחרי עורות ובשר בכל רחבי אירופה. סבי, אב אימי, ניהל את עסקי המשפחה, כולל מפעל עורות מהגדולים באירופה, בעיר איסטנבול. בשלהי מלחמת העולם השנייה, בשנת 1945, נפגשו הורי בעיירה כפרית הנמצאת כמאה ועשרים ק"מ מהעיר סופיה, לשם הוגלו היהודים במצוות גרמניה הנאצית. בסיום המלחמה חזרו הורי לסופיה המופגזת וההרוסה ושם נולדתי.

כמו רוב יהודי בולגריה עלתה משפחתי לישראל. עליית יהודי בולגריה הייתה עליה ציונית מאוד. הורי, חניכי תנועת הנוער "השומר הצעיר", שמחו לעלות לישראל ולהתחיל חיים חדשים במדינה היהודית החדשה. באונייה עמוסה וצפופה הגענו, סבי וסבתי, הורי, אחותי ואני לנמל חיפה. נשלחנו למעברת "סלמה", שהיום נקראת כפר שלם, ומשם ליפו. ביפו קיבלו הורי דירה ממפוני הערבים, ושם ביליתי את כל שנות ילדותי, נעורי ובחרותי.

ביפו למדתי בבית ספר יסודי, תיכון והתחלתי את שירותי הצבאי בחיל האוויר. ביפו גם פגשתי את יהודית שלימים נהפכה לאשתי ואם ילדי.

אחרי הרבה טלטולים,מגורים, לימודים בבאר שבע, שהייה ארוכה לסירוגין בארה"ב במסגרת תפקידי בחיל האוויר, ומגורים בהרצליה, הגענו יהודית ואני לכפר תבור. בכפר תבור מצאנו בית חם, חברים נאמנים ולכן בחרנו לבנות כאן בית. בביתנו זה אנו שמחים לארח את ארבעת ילדינו הנשואים ואחד עשר נכדינו הנפלאים שמוסיפים הרבה שמחת חיים לחיינו.

מילון

מגורשי ספרד
גירוש ספרד הוא גירושם הכפוי של יהודי מלכויות קסטיליה ואראגון בשנת 1492, אשר הוחל בשנת 1497 גם על יהודי פורטוגל, ובשנת 1498 על יהודי מלכות נווארה שבצפון חצי האי האיברי

ציטוטים

”בכפר תבור מצאנו בית חם, חברים נאמנים ולכן בחרנו לבנות כאן בית “

הקשר הרב דורי