מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מ"גימנסיה הרצליה" לטכניון ולאוניברסיטת תל אביב

אני ונכדי
אני בתחפושת של שוטר
היסטוריית לימודיי מכיתה א' ועד סיום לימודי תואר שני באוניברסיטה

נולדתי בדרום תל אביב בשנת 1947. למדתי ב"גימנסיה הרצליה" שנמצאה בקצה רחוב הרצל בתל אביב במקום שבו ממוקם כיום מגדל שלום. מכיתה א' ועד כתה ו' למדתי במקום זה, ומכיתה ז' ועד כיתה י"ב עברנו ללמוד במיקום חדש שנמצא בצפון תל אביב במקום שנמצאת הגימנסיה עד היום.
סיום כיתה ו'

סיום כיתה ו'
למעשה, למדתי את כל שנותיי בבית הספר בגימנסיה הרצליה. שם, גם רכשתי לי מספר חברים שמלווים אותי עד היום.
 

חברים בכיתה ח' על רקע הגימנסיה

חברים בכיתה ח' על רקע הגימנסיה
בכיתה י' כל ילד בחר מגמת לימודים שעניינה אותו, ואני, שאהבתי מתמטיקה, בחרתי במגמה ריאלית, שבה הדגש בלימודים היה על מקצועות המתמטיקה והפיזיקה. בזמני, לא ניתן היה לבחור את רמת הקושי, כפי שהיום, ובאותה כיתה כולם למדו את אותה רמה.
 
ההקדמה הנ"ל באה בעצם לספר שכהמשך בחרתי ללמוד בטכניון שבו ההתמקדות בלימודים הייתה במקצועות ריאליים והנדסיים. לפני השירות הצבאי, נרשמתי לעתודה אקדמאית, כדי ללמוד רפואה. החלטה זו נעשתה באמצע לימודיי בכיתה י"ב אך כשסיימתי את כיתה י"ב, הרגשתי שאני עדיין לא בשל לקבל החלטה על עתידי ואני לא בטוח שאני באמת מעוניין לעסוק ברפואה, ולכן ביטלתי את כוונתי ללמוד בעתודה אקדמאית. כתוצאה מההרשמה לעתודה האקדמאית הקדימו את גיוסי לצבא, מאחר וכל אלו שנרשמו לעתודה האקדמאית גויסו באוגוסט ואילו חבריי בני גילי גויסו 3 עד 6 חודשים מאוחר יותר. כתוצאה מהקדמה זו, זכיתי להיות בין אותם בודדים שאמורים היו לשרת שנתיים וחודשיים לעומת חבריי שהתגייסו אחריי ושירתו במשך שנתיים וחצי.
 
לפני סיום הצבא, החלטתי שאני רוצה ללמוד בטכניון, וביקשתי מהצבא שחרור מוקדם כדי שאוכל להתחיל בלימודיי מיד עם סיום השירות הצבאי. למזלי, אושר לי שחרור מוקדם בחודש, וכך יצא  ששירתתי בצבא שנתיים וחודש ומיד עם סיום השירות התחלתי ללמוד בטכניון (בלי לנסוע לחו"ל לטיול שאחרי הצבא)….
בשנת 1966 התחלתי בלימודים בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול. בזמנו, נושא זה היה חדש יחסית, ולמעשה התוודעתי אליו באמצעות גיס של חבר שהיה בתפקיד בכיר מאוד בחיל האוויר ושהערכתי אותו מאוד. את הלימודים בטכניון אהבתי מאוד, גם מבחינת התכנים וגם מבחינת חיי החברה. היות והטכניון נמצא בחיפה, נסעתי בכל תחילת שבוע לחיפה, שם גרתי בדירות שכורות עם חברים, ומידי יום חמישי, חזרתי לתל אביב.
בפקולטה לתעשייה וניהול, למדנו נושאים שונים ומגוונים, אך כאן אציין מספר נושאים שנחרטו בזיכרוני.
התחלנו ללמוד תכנות מחשבים כשבפועל, כל תוכנה שכתבנו, נשמרה על גבי כרטיסים, שהרצנו במחשב. שפת התכנות נקראה אלגול, והרצת התוכניות נעשתה בחדר מחשב כשהמחשב עצמו היה בגודל של חדר, והמכשיר שקרא את התוכנה שהכנתי על גבי כרטיסים היה בגודל של ארונית.
אחד מהנושאים שלמדנו, היה תכנון ציוד ומכונות, נושא שלא אהבתי במיוחד, היות והוא כלל גם שרטוט של המוצר. כדי להשיג ציון טוב גם בנושא זה, העתקתי את פרויקט הגמר מאחד מחבריי. בימי חמישי נכללו תוכנית הלימודים שעורים הומניים, אך ומאחר וזה היה לקראת הנסיעה חזרה לתל אביב לא השתתפנו בשיעורים האלו ,  למרות כל זאת עברתי תמיד  את הבחינות ובהצלחה.
לאחר 4 שנות לימוד מהנות בטכניון שבחיפה, שכללו גם הרבה מאד הווי סטודנטיאלי, רכשתי חברים רבים שמלווים אותי עד עצם היום. חזרתי לגור בבית הוריי והתחלתי לעבוד בחברה שעסקה בייעול תהליכי העבודה בחברות ומפעלים ובתכנון פונקציונלי של מערכים שונים. זה היה הזמן שהכרתי את אשתי. 
במקביל לעבודתי התחלתי מיד בלימודי תואר שני באוניברסיטת תל אביב בלימודי מנהל עסקים. בבוקר עבדתי ומספר ימים בשבוע למדתי בערב. נהניתי מכל רגע. סיימתי את לימודי התואר השני תום שלוש שנים (בזמן המתוכנן למרות שחלק מחבריי סיים רק כעבור 4 שנים).
תעודת סיום טכניון

תעודת סיום טכניון
 
מורה מובילת תכנית
בתיה מידן
 תשע"ו

מילון

אלגול
שפת התכנות בה השתמשתי כשכתבתי תוכנות בטכניון

מגמה ריאלית
מגמה בה הדגש הוא על מקצועות המתמטיקה והפיזיקה ולא על ספרות, היסטוריה, אמנות

עתודה אקדמאית
עתודה של צה"ל בה במקום השירות הצבאי מתחילים ללמוד מקצועות אקדמאיים, ובזמן השירות הצבאי (ולעתים קרובות גם קבע) עוסקים במקצוע שנלמד.

ציטוטים

”לימודים זה חשוב, הם גם מוסיפים ידע וגם תורמים להמשך ההצלחה בחיים.“

הקשר הרב דורי