מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגדנ"ע ים – לחיל הים

סבא יוסף ורביד
סבא בשנת 1953 בגיל 17
שירות בחיל הים - מכירת ספינות חיל הים למדינה אחרת

שמי יוסף קדוש סבא של רביד, נולדתי בארץ ישראל בתל אביב בשנת – 1936.
 
בילדותי גרתי ולמדתי בצפון ת"א, לא היו עליות רבות ואנו בילינו ושיחקנו עם ילדים שנולדו בישראל. במקרה שלי גם הורי נולדו בישראל, בירושלים, כך גם ילדים אחרים שגרו בסביבתי. הייתה לנו שפה משותפת. את שרותי הצבאי עשיתי בחיל הים הישראלי בשנות החמישים.
 
כבר בגיל 16 הייתי בגדנ"ע ים (גדודי נוער), נכון.. היה פעם דבר כזה גדנ"ע- ים. למדתי מקצועות ימיים כגון: בניית סירת משוטים, חלקי הסירה, לימוד חתירה במשוטים, סוגי חבלים וקשירות. בכניסתי לחיל הים שובצתי לקורס חשמלאי מתקני אניות, וכך גמרתי את שירותי בחיל הים.
 
תמונה 1
 
 סבא על ספינת חיל הים בדרך לארץ
 
באחד הימים זומנתי לשירות מילואים ונשלחתי לבסיס חיל הים באילת. בנמל עגנו שתי ספינות של חיל הים מסוג "פריגטות" שסיימו את שירותם בחיל הים הישראלי ומכרו לציילון, כנראה שחיל הים הציילוני לא רצו לבוא ולקבל את הספינות מנמל אילת (מסיבות ביטחוניות) חיל הים הישראלי נאלץ לפגוש אותם באמצע הדרך דרומית לאילת.
 
אכן יצאנו להפלגה מנמל אילת דרומה כאשר כל אחד קיבל תפקיד בספינה בהתאם ליכולתו ולידע שלו, כמו כן קיבלנו בגדים אזרחיים ולא מדים כאילו אנו נוסעים למפעל בחבש שאנו עובדים בו יש לציין שהיו יחסים טובים עם חבש.זו הייתה הפלגה מסוכנת כאשר אנו מפליגים לאורכו של ים סוף במעברים צרים בין איי אלמוגים ולאורך החופים בקרובים יכלו סעודיה ותימן לפגוע בנו (מאוחר יותר נודע לנו שמעלינו טסו מטוסים שחיפו עלינו בכל מקרה).
 
לבסוף כעבור שבוע של הפלגה מתוחה הגענו למקום המפגש בג'יבוטי עם חיל הים הציילוני בכדי למסור את הספינות, היה טקס קצר והחיילים של ציילון מיד נתנו שם לספינה שהעברנו להם על שם המלכה שלהם בנדרנייקה וטסנו חזרה לארץ במטוסים ישראליים של חיל האוויר. בארץ נחתנו באחד מבסיסי חיל האוויר שם המתינו לנו משה דיין הרמטכ"ל ועוד קצינים אשר הודו לנו על העבודה הטובה שעשינו בדרך המסוכנת הזאת.לאחר מכן חיל הים רכש אניות יותר גדולות מסוג "משחתות" וגם עליהם יש סיפורים… 
 
העשרה
גדנ"ע ים: "גדנ"ע ים הוקם בשנת 1949 במטרה לאמן בני נוער בשיט וימאות, כהמשך טבעי של האגודות הימיות, שחלקן פעלו במחתרת בתקופת טרום המדינה. הקורס הראשון-בן חודש-אורגן על ידי האגודה הימית זבולון בחיפה, בסיומו הועלו תריסר הנערים לאניית הסוחר עצמאות ויצאו להפלגה בת ארבעה חודשים כדי להשתלם באומנות הים. בני הקורס הראשון היו פורצי הדרך, ואחרי קורס זה התארגנו 50 בני נוער תחת שרביטו של חנינא מלצר, קצין גדנ"ע ים ראשון.
 
בקורס השני התאמנו 50 בני הנוער באימוני יבשה על הכרמל ובתום האימון היבשתי עלו להכשרה על שלוש מאניות חיל הים ומאוחר יותר על אניות הסוחר חיפה ותל אביב, כצוערים ימיים. לימים בוטלו רבים מהחוגים החיליים, ומגדנ"ע ים נותר גדנ"ע צלילה.
 
העשרה:
גדנ"ע ים: "גדנ"ע ים הוקם ב-1949 במטרה לאמן בני נוער בשיט וימאות, כהמשך טבעי של האגודות הימיות, שחלקן פעלו במחתרת בתקופת טרום המדינה. הקורס הראשון-בן חודש-אורגן על ידי האגודה הימית זבולון בחיפה, בסיומו הועלו תריסר הנערים לאוניית הסוחר עצמאות ויצאו להפלגה בת ארבעה חודשים כדי להשתלם באומנות הים.
 
בני הקורס הראשון היו פורצי הדרך, ואחרי קורס זה התארגנו 50 בני נוער תחת שרביטו של חנינא מלצר, קצין גדנ"ע ים ראשון. בקורס השני התאמנו 50 בני הנוער באימוני יבשה על הכרמל ובתום האימון היבשתי עלו להכשרה על שלוש מאוניות חיל הים ומאוחר יותר על אוניות הסוחר חיפה ותל אביב, כצוערים ימיים. לימים בוטלו רבים מהחוגים החיליים, ומגדנ"ע ים נותר גדנ"ע צלילה.
פריגטה: "פריגטה הוא שם שניתן במהלך ההיסטוריה לכמה סוגים של כלי שיט, לרוב אוניות מלחמה קטנות או בינוניות, מהירות ובעלות חימוש קל יחסית."
ציילון: "הרפובליקה הדמוקרטית הסוציאליסטית של סרי לנקה, נודעה כציילון או סיילון לפני שנת 1972, היא מדינת אי טרופית ליד החוף הדרום-מזרחי של תת-היבשת ההודית. נודעה בימים עברו כלנקה, לנקהדוויפה (שמשמעה "אדמה זוהרת" בסנסקריט). האי קיבל את השם "ציילון" (Ceylon) בתקופה הקולוניאלית. שמה הנוכחי, סרי לנקה, מורכב מצמד מילים בסנסקריט: "שרי" שפירושו קדוש, ו"לנקה" שפרושו אי. סרי לנקה הוא האי ה-25 בגודלו בעולם".

מילון

גדנ"ע ים
גדנ"ע ים הוקם ב-1949 במטרה לאמן בני נוער בשיט וימאות, כהמשך טבעי של האגודות הימיות, שחלקן פעלו במחתרת בתקופת טרום המדינה. הקורס הראשון-בן חודש-אורגן על ידי האגודה הימית זבולון בחיפה, בסיומו הועלו תריסר הנערים לאוניית הסוחר עצמאות ויצאו להפלגה בת ארבעה חודשים כדי להשתלם באומנות הים. בני הקורס הראשון היו פורצי הדרך, ואחרי קורס זה התארגנו 50 בני נוער תחת שרביטו של חנינא מלצר, קצין גדנ"ע ים ראשון. בקורס השני התאמנו 50 בני הנוער באימוני יבשה על הכרמל ובתום האימון היבשתי עלו להכשרה על שלוש מאוניות חיל הים ומאוחר יותר על אוניות הסוחר חיפה ותל אביב, כצוערים ימיים. לימים בוטלו רבים מהחוגים החיליים, ומגדנ"ע ים נותר גדנ"ע צלילה.

פריגטה
פריגטה הוא שם שניתן במהלך ההיסטוריה לכמה סוגים של כלי שיט, לרוב אוניות מלחמה קטנות או בינוניות, מהירות ובעלות חימוש קל יחסית.

ציטוטים

”בעבר הנוער רצה להתגייס וציפה לשרת בצבא, כנגד תקופתנו היום“

הקשר הרב דורי