מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבצע שלום הגליל של סבא גרגורי

סבא וסבתא
סבא שלי גרגורי
סבא שלי השתתף כתותחן במבצע שלום הגליל

שמי ליה זלוטניק, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדת את סבא שלי, גרגורי זלוטניק, יליד חרקוב ברוסיה. סבא סיפר לי על זכרונותיו ממלחמת שלום הגליל.

בזמן שהישובים בארץ מנהריה עד קריית שמונה היו מופגזים במשך עשר שנים, סבא שלי נקרא למילואים, הוא היה תותחן. באותו זמן מדי פעם המדינה הייתה 'מחזירה' (מגיבה) למחבלים מעבר לגדר הגבול בכמה טילים, אך לא באמת השיבה מלחמה. יום אחד ראש הממשלה החליט להשיב מלחמה. סבא שלי והגדוד שלו נכנסו ללבנון. הם עמדו ליד ביירות והיו אמורים להתחיל להפגיז את העיר. הם התחילו להזהיר את האנשים לצאת מהבתים. האנשים יצאו מהבתים וסבא שלי עדיין לא קיבל פקודת 'אש'. הוא שאל את המפקד למה לא מתחילים, המפקד ענה שיש להם שמועה שחייל מוחזק בשבי והם לא יתחילו בלחימה עד שיצילו אותו. על כך סבא אמר: "המדינה שלנו ויתרה על "הנקמה" שלה בשביל חייל אחד וזה מראה כמה אנושים האנשים שבה".

לאחר שעתיים התברר שזו הייתה רק שמועה ולא היה אף חייל בשבי. וכך הם חזרו הביתה וכבשו את העיר באמצעות קרבות ברחובות אבל ללא ההפגזה שתוכננה.

הזוית האישית

ליה: אני מאחלת לסבא שלי שהוא ואני נבלה יותר ביחד. נהניתי לתעד את סיפורו ולהשתתף עמו בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

מבצע שלום הגליל
מלחמת לבנון הראשונה (שמה הרשמי בתחילתה: מבצע שלום הגליל, ובראשי תיבות: מבצע של"ג) התרחשה ברובה בשטח לבנון בין ישראל לסוריה ולארגוני טרור פלסטיניים שישבו בלבנון, וביצעו פיגועים בישראל ובמדינות נוספות. מבצע שלום הגליל נערך ה- 6 ביוני 1982, ל- 29 בספטמבר 1982. לחיילים ששירתו בתקופה זו הוענק אות מערכת שלום הגליל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המדינה שלנו ויתרה על "הנקמה" שלה בשביל חייל אחד וזה מראה כמה אנושים האנשים שבה“

הקשר הרב דורי