מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבצע "דבור"

ניצה עם עדן ויעלה
ספינת דבור במפרץ אילת
השתתפותה של "ניצה" (שם בדוי) במבצע צבאי חשאי

שמי ניצה. כשעליתי לארץ בשנת 1967, בגיל 25, הייתי כבר אחות מוסמכת והצבא רצה לגייס אותי כדי שאסייע בתפקידים רפואיים. הגעתי ללשכת הגיוס ונשלחתי לבסיס צבאי באילת, שם אני ועוד אחות אחת טיפלנו בבעיות רפואיות שונות של חיילים בבסיס.

יום אחד מפקד הבסיס קרא לי ואמר: "לכי לישון היום מוקדם כי הלילה תצאי איתנו למבצע". לא הצלחתי לקבל שום פרטים נוספים על המבצע אבל עשיתי כדבריו וכבר בשעה שלוש הלכתי לישון. בשבע בערב התעוררתי, אכלתי ארוחת ערב עם שאר החיילים ואז התבשרנו שבשעה 11 בלילה נצא למבצע הסודי. לקראת התרגיל לבשנו בגדים שחורים לגמרי וגם צבענו את הפנים והידיים בשחור.

אסרו עלי להרכיב את המשקפיים שלי ונאלצתי להסתדר עם ראות מוגבלת וחלקית. הכל כדי שלא נתגלה בלילה במהלך המבצע. בדיוק בשעה 11 יצאנו מן הבסיס אל הנמל, קיבלנו הוראה לעלות לאחת הספינות שעגנה שם והתחלנו להפליג. די מהר התחלתי לחוש בחילות מהשיט בים הפתוח אבל נאלצתי להתמודד בשקט ולהתרכז במשימה שלפני. שטנו זמן ממושך מאוד עד שהגענו לנמל זר.

התברר לי שזה היה אחד הנמלים בדרום צרפת. פתאום קפצו למים בשקט ובמקצועיות כמה מן החיילים שישבו לידי ובספינות נוספות ששטו לצידנו והשתלטו על כמה ספינות סמוכות. בהמשך הבנתי שהיו אלה חיילי שייטת – יחידה מבצעית מיוחדת של חיל הים ללוחמה מתחת למים – המכונים "אנשי הצפרדע".

לימים, הסתבר לי ההקשר הצבאי והפוליטי של המבצע שבו לקחתי חלק:

"לאחר מלחמת ששת הימים, התעורר צורך בהצטיידות של כלי שיט לחיל הים למטרות סיור לאורך גבולותיה הימיים הארוכים של ישראל. הצורך בהצטיידות בספינת בלט גם לנוכח החשש מחדירת מחבלים בדרך הים. צרפת, שהייתה ספקית הנשק העיקרית של ישראל עד למלחמה, הטילה אמברגו (חרם) על אספקת נשק לישראל" (מתוך ויקיפדיה – ספינת הדבור)

בתגובה החליטה ישראל להוציא את חיל הים למבצע כדי להשתלט על הספינות שנקנו ולהביא אותן לחופי הארץ. המבצע הוכתר בהצלחה ונקרא בהמשך "מבצע דבור". בשנים הבאות נרכשו ספינות דומות מצבא ארצות הברית והוכנסו בהן שינויים כדי להגביר את המהירות ואת כושר התמרון שלהן. צוותי הדבורים סיכלו ניסיונות רבים של פיגועים דרך הים והטביעו ספינות אויב רבות. הדבורים משרתים את חיל הים עד היום בזירת ים סוף. אמנם המבצע הזה התרחש מזמן אבל הפרטים שלו עדיין חסויים ולכן העדפתי לספר את הסיפור בשם בדוי וללא תמונה שלי.

הזוית האישית

יעלה ועדן: התרגשנו לתעד את סיפורה המרתק של ניצה. אנחנו מאחלות לה עוד הרבה שנים שמחות ומתפללות יחד שנזכה לחיות בארץ ישראל בשלום, בשקט ובשמחה.

מילון

דבור
כלי שיט חמוש קטן, המיועד לרוב למשימות הגנה במים הטריטוריאליים. ספינות סיור מופעלות על ידי חיל הים, משמר החופים או המשטרה בים או בשפכי נהרות ובנתיבי מים פנימיים. על פי רוב מוטל על ספינות הסיור תפקיד שמירת הגבולות, הכולל גם מניעת הברחות, מניעת שוד ימי, הגנה על שדות דיג ואכיפת חוקי ההגירה. לעיתים תכופות הן מוזעקות גם לפעולות הצלה בים. בשם זה נקראה ספינת סיור קלה בשירות חיל הים הישראלי, ששימשה לפעילות ביטחון שוטף (בט"ש), לסיכול פעולות טרור ימיות ולשמירה על חופי ישראל.

ציטוטים

”"לכי לישון היום מוקדם כי הלילה תצאי איתנו למבצע" “

הקשר הרב דורי