מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבלרוס לקריית גת

סבתא אולגה והנכדה סיון
הארץ בה נולדתי-בלארוס
העליה ומאמציי להתקבל לתרבות הישראלית

העלייה לארץ ישראל
עליתי בשנה 19782412 עליתי במטוס. הגענו לקריית גת אני, הילדה שלי ובעלי למרכז קליטה מבוברויסק שבבלרוס. השארתי מאחור את האחים שלי, אחיות, בני דודים, ובנות דודות. 
 
בבלרוס הארץ בה נולדתי
בבלרוס היו החיים טובים בגלל שהיה המון שלג ואהבתי מאוד את החורף. החלקתי על הקרח כל הזמן וגם אהבתי לעלות להר גבוה שיש בו שלג ולרכוב עליו עם סקטים. בקיץ אני גם כל הזמן רכבתי באופניים הלכתי לחוג של הגימנסיה סיימתי בית ספר והתחלתי לעבוד בגיל 18 עבדתי בחנות 10 שנים של סופר-מרקט לא יכולתי ללכת ללימודים בגלל שאימא הייתה כל הזמן חולה ואני הייתי צריכה המון זמן לטפל בה ולעשות מטלות במקומה. רק אוכל הכין אבא אחרי העבודה.
 
בגיל 22 אמא שלי נפטרה. אחרי שנה נפטרה סבתא, אחרי 3 חודשים נפטר סבא ואחרי שנה וחצי נפטר אבא. נשארתי לבד, אבל היו לי אחים. הם לא גרו איתי בגלל שכולם היו נשואים. שלחו אותי לקורס ללימודים של אחראית בחנות. אנחנו לא היינו עשירים אבל היה לנו טוב. היו לי מלא חברים בבלרוס. 
מאמציי להתקבל לתרבות הישראלית
למדנו עברית באולפן של מרכז הקליטה. מי שלימד אותנו עברית היתה מורה בשם מרים. אחר כך הלכתי לעבוד. עבדתי 3 שנים בבית קפה של "לאפה" במרכז, עשיתי שם עוגיות, בורקסים ועבדתי בקופה. עברתי לעבוד במפעל "שלאון" שם מכינים מסכות. כאשר התחילה העלייה הגדולה בשנת 1990 מי שעבד בשאלון הרבה שנים קיבל מכתב פיטורים ושלאון לקח את העולים החדשים לעבוד במקומנו.  אחרי הפיטורים ממפעל שלאון הלכתי ללמוד בבית ספר אורט. אחר כך הלכתי לעבוד ב-"בזק" עבדתי שם 10 שנים. הייתי חולה אחר כך ותוך 3 שנים יצאתי פנסיה. 
העשרה
מרכז הקליטה: "מרכז קליטה הוא מוסד מגורים בו מתגוררים עולים חדשים מיד לאחר עלייתם לישראל. זו שיטת דיור ייחודית לישראל, שמטרתה לאפשר לעולים החדשים להתאקלם, בסביבה תומכת, בחברה הישראלית במסגרת תהליך הקליטה. מרכזי הקליטה ממוקמים לרוב במקומות מרכזיים בערים השונות. ברוב מרכזי הקליטה ניתן ללמוד את השפה העברית במסגרת אולפן. מרכז הקליטה במבשרת ציון
כיום פועלים שישה מרכזי קליטה עיקריים (אשדוד, באר שבע, חיפה, ירושלים, כרמיאל ורעננה ומבשרת ציון) ובנוסף קיים מספר ניכר של מרכזי קליטה המיועדים לאוכלוסיות ספציפיות, קבוצות גיל, משפחות, רווקים ומשתתפי תוכניות מיוחדות של הסוכנות היהודית.
תשע"ו

מילון

אולפן עברית
בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית

מרכז הקליטה
מרכז קליטה הוא מוסד מגורים בו מתגוררים עולים חדשים מיד לאחר עלייתם לישראל. זו שיטת דיור ייחודית לישראל, שמטרתה לאפשר לעולים החדשים להתאקלם, בסביבה תומכת, בחברה הישראלית במסגרת תהליך הקליטה. מרכזי הקליטה ממוקמים לרוב במקומות מרכזיים בערים השונות. ברוב מרכזי הקליטה ניתן ללמוד את השפה העברית במסגרת אולפן. מרכז הקליטה במבשרת ציון כיום פועלים שישה מרכזי קליטה עיקריים (אשדוד, באר שבע, חיפה, ירושלים, כרמיאל ורעננה ומבשרת ציון) ובנוסף קיים מספר ניכר של מרכזי קליטה המיועדים לאוכלוסיות ספציפיות, קבוצות גיל, משפחות, רווקים ומשתתפי תוכניות מיוחדות של הסוכנות היהודית.

ציטוטים

”למדנו עברית באולפן של מרכז הקליטה עם מורה בשם מרים.“

הקשר הרב דורי