מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבוקרשט לישראל

סבא נתן הבן שרון והנכד יובל
החתונה של סבא וסבתא רבתא
תולדות חייו של סבא נתן

סבא נתן (לשעבר אלברט) נולד ברומניה בסוף 1944 ממש לפני סיום מלחמת העולם השניה. הוריו אריה (לשעבר אלדר) ולילי לייטנר הכירו והתחתנו בבוקרשט…
 
בגיל 5 סבא עלה לארץ עם אימו באניה שיצאה מקונסטנצה שברומניה והגיעה לנמל חיפה. בהתחלה הם התגוררו באוהל ואחר כך אצל אחיה ביפו. אחרי שנתיים קיבל גם אביו אישור עליה ועלה לארץ. סבתא רבתא ,לילי , נולדה ברומניה אבל את מרבית חייה העבירה בגרמניה (מינכן) ובישראל.
 
סבא רבא, אריה, נולד בהונגריה עם הרבה שמחת חיים. הוא אהב לטייל בארץ ובעולם ותמיד היה מוקף חברים. הוא ניגן בתזמורת תל אביב ובתזמורת מכבי האש. "החבורה ההונגרית" כללה את אפרים קישון, טומי לפיד, זיקו גרציאני, ואריה לייטנר. סבא נתן, אוהב להיות מוקף אנשים שהוא אוהב ובעיקר משפחה וחברים. מגיל צעיר סבא קיבל אנרגיות בלתי נגמרות ושמחת חיים. בזכות זה סבא תמיד עוסק בפעילות ספורטיבית ועל פניו מרוח חיוך רחב.
 
בגיל 17 סבא חזר מגרמניה לארץ ונרשם לבית הספר הטכני של חיל האוויר שם למד מקצוע של מכונאי מטוסים. אחרי שנה סבא התגייס לצבא ועבד בחיל האוויר כחשמלאי מטוסים. סבא עבד על מגוון מטוסים: מטאור, אורגן, מיסטר, סופר-מיסטר, פוגה-מגיסטר, ווטור, מיראז' וסטרטוקרוזר. סבא שירת בבסיסים בשם רמת דוד, תל נוף, חצור והיו לו המון חברים.
 
סבא השתתף במלחמת ההתשה, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור ומלחמת שלום הגליל.אחרי שהשתחרר מהצבא הלך סבא למסיבת פורים ושם הכיר את אישתו לעתיד דבורה קירמאייר. שנתיים אחרי שהתחתנו נולד בנם הבכור שרון (אבא שלי), ואחריו צחי ומיכל.המשפחה התגוררה בבת ים ואחרי מספר שנים עברו לקרית אונו.צחי ושרון רבו כל הזמן ורק כשהתבגרו נהיו החברים הכי טובים. למרות שנולד בשם אלברט-נתן לייטנר, אחרי החתונה שונה שמו לנתן לאור. 
 
סבא נתן וסבתא דבורה חיו תמיד עם המון אהבה, כבוד הדדי ושמחת חיים. הם גידלו את שלושת ילדיהם באהבה והעניקו דוגמא אישית לזוגיות והצלחה.בגיל 37 נפטרה סבתא דבורה ממחלה ממארת. סבא נתן המשיך לפרנס ולגדל את שרון (15), צחי (14) ומיכל (10).
 
סבתא דבורה קבורה בבית העלמין בחולון. בקשתה האחרונה של סבתא דבורה מסבא נתן הייתה שאחרי פטירתה ייקח את הילדים לטיול גדול ברחבי אירופה. סבא לקח את הילדים לטיול משפחתי של חודשיים באירופה במהלכו הכירו הילדים מדינות חדשות, תרבויות חדשות ונחשפו לעולם הגדול. במהלך הטיול שרון ראה בעיתון שבלונדון יש תערוכת מטוסים, רחפות ומכוניות מרוץ וסבא לקח אותם למופע בלתי נשכח. משם המשיכו לצרפת, סקנדינביה, גרמניה, איטליה ועוד ארצות.
 
אחרי שהתאלמן מדבורה, סבא הכיר את נגה במסיבת פורים… אחרי תקופה קצרה בה התגוררו בנתניה, עברו שניהם להתגורר בלוס אנג'לס. תוך זמן קצר הצטרפו למשפחה גלאור ואורי. בזכות הנישואין לנוגה לסבא נתן יש חמישה ילדים. גם היום סבא אוהב לטייל בארץ ובעולם. הוא תמיד מצויד בחיוך רחב, ובמצלמה כדי לתפוס את הרגע. הוא אוהב לשלב נופים, הליכה, מוזאונים ומסעדות טובות. כיום יש לסבא נתן יש חמישה ילדים ושנים עשר נכדים ונכדות, ועוד היד נטויה. סבא מהווה דוגמא לכולם איך לחיות טוב ולהיות שמח תמיד.      
 
תכנית הקשר הרב דורי
משוב של יובל:
"נהניתי מאוד לעבוד עם סבא ואבא, למדתי דברים חדשים על שניהם, ולמדתי שאפשר ללמוד הרבה מהעבר
 
משוב של סבא נתן:
"העבודה נתנה לי הזדמנות לספר ליובל את סיפור המשפחה ולהמחיש לו איזו משפחה מיוחדת במינה יש לו. התפעלתי מהכשרון, היוזמה והחוכמה של יובל שכבר בכיתה ו' יודע כל כך הרבה.
 
משוב של אבא, שרון: "היה לי כייף גדול לשבת פעם בשבוע עם בני יובל ואבי נתן, לשמוע את ההיסטוריה, להסתכל בתמונות מרגשות ולעבוד יחד עם שניהם על המצגת היפה הזו. 
 
העשרה
קונסטנצה: "(ברומנית: constan?a) היא עיר נמל רומנית על חוף הים השחור, בירת מחוז קונסטנצה, ברומניה.
העיר נחשבת ל"בירת הקיץ" של רומניה. בעיר מספר רב של מוזיאונים, מבצרים ומבנים קלאסיים, כמו כן חופים רבים משתרעים בקרבתה. 
הנמל הוא אחד הגדולים באירופה, והיינו היחיד בים השחור אשר מאפשר עגינת אוניות גדולות (של כ  7,000 מכולות). הנמל יכול לשמש שער כניסה למערב ומרכז אירופה וכן לרוסיה וארצות אחרות באזור." ויקיפדיה
 
תשע"ו, 2016
מורה מובילה אילת שחק

מילון

קונסטנצה
(ברומנית: constan?a) היא עיר נמל רומנית על חוף הים השחור, בירת מחוז קונסטנצה, ברומניה. העיר נחשבת ל"בירת הקיץ" של רומניה. בעיר מספר רב של מוזיאונים, מבצרים ומבנים קלאסיים, כמו כן חופים רבים משתרעים בקרבתה. הנמל הוא אחד הגדולים באירופה, והיינו היחיד בים השחור אשר מאפשר עגינת אוניות גדולות (של כ 7,000 מכולות). הנמל יכול לשמש שער כניסה למערב ומרכז אירופה וכן לרוסיה וארצות אחרות באזור.

ציטוטים

”סבא נתן, אוהב להיות מוקף אנשים שהוא אוהב ובעיקר משפחה וחברים.“

הקשר הרב דורי