מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבואנוס איירס לארץ ישראל

תמונה משותפת מלכה, יפתח ודניאל
סידור ברכת המזון
כיצד החיים בבואנוס איירס והעלייה לארץ ישראל השפיעו על מלכה
משפחתי הייתה דתייה ומסורתית ושהייתי ילדה הייתי מתפללת בברכות המזון שקיבלתי מן הוריי. אני למדתי בבית ספר יהודי בבוקר שהיה בשכונת ביז'ו אורקיסה  ואחרי הצהריים בבית ספר ממשלתי נוצרי שקראו לו קורונל או לה ווריה ובבית ספר זה היינו לומדים איך להתנהג יפה והנוצרים הקטולים היו לומדים דת.
בשנת 1948 כאשר הייתי בת 13 יו"ר ההסתדרות גולדה מאיר טסה במיוחד לארגנטינה כדי להודיע לכל היהודים שיש לנו מדינה, מדינת ישראל קיימת ואפילו המנהיגים מארגנטינה נכחו באותו אירוע.
למדתי בתיכון שנקרא "רמדיוס אסקלדה דה סאן מרטין" מכיתה ח' ועד לכיתה יב'.
בחגים היהודים כמו: ראש השנה, פסח, סוכות, יום הכיפורים לא הלכנו לבית הספר הממשלתי מפני שהיינו צריכים להמשיך את המסורת של העם היהודי ובית הספר הממשלתי היה נוצרי.
בבית הספר העממי לא הרגשתי אנטישמיות כי הם קיבלו אותנו בתור יהודים ובתיכון היו מספר מורות שהתנהגו באנטישמיות כאשר לא היינו באים בחגים לבית הספר. אני זוכרת את המורה לגאוגרפיה שבאחד החגים היא אמרה לי: "כל הוויצ'ים (רוב שמות המשפחה של היהודים הסתיימו בוויץ') לא באו היום לבית הספר"  אני מאוד אהבתי מוזיקת חזנות והיה תחנת רדיו של חזנות.
כשהיו באים שחקנים ישראלים מכל העולם כל המשפחה באה לראות את השחקנים והשחקנים דיברו יידיש וגם בבית דיברתי יידיש. הייתי בתנועה ציונית, ובסוף פעילותה של התנועה אנו שרפנו את העניבה שענדנו בתנועה.
אחרי כמה שנים התקבלתי לבית ספר למשפטים בארגנטינה. למדתי שם שנתיים ולא המשכתי כי בשנת 1962 הרגשתי אנטישמיות כבדה. בשנת 1960 המוסד תפס את הצורר הנאצי אדולף אייכמן בבואנוס איירס, וכאשר חבריי הגויים שמעו על זה שתפסו אותו הם התגוננו עליו והתחילו לקלל את היהודים ולהשפיל אותם ואז הרגשתי אנטישמיות כבדה ורציתי לעלות ארצה.
בשנת 1962 בחודש פברואר אני עליתי ארצה לבד בשתי אוניות, אחת איטלקית והשנייה ישראלית, כאשר בסך הכול המסע לקח כחודש ימים ובמסע זה אנו עברנו במספר מדינות.
שהגעתי לנמל חיפה לקחו אותנו בטנדר לקיבוץ בית השיטה ובקיבוץ למדתי עברית וחקלאות. למדתי עברית והייתי מאוד מאושרת קיבלו אותי כל כך יפה והיינו יוצאים לטיולים ולהצגות ובערך כל שבועיים הייתי יוצאת עם המורה שולמית שהיא לימדה עברית ועזרתי לה לתרגם את העולים החדשים שדיברו יידיש. אחר כך התקבלתי לבית ספר לאחיות מוסמכות בבית החולים בלינסון שבפתח תקווה.
הכרתי את בעלי סלבדור במסיבה ברעננה והתאהבנו ואחרי חצי שנה התחתנו וגם הוא לא רצה שאני אמשיך ללמוד את קורס האחיות בגלל שהיה צריך לישון בבית החולים והוא לא אהב את זה. התחתנו בל"ג בעומר ביום ההולדת של סלבדור בכניסה למשק שלנו, ואחרי זה הקמנו משפחה.

מילון

יידיש
שפה אשר מדברים בקהילות אשכנז

ציטוטים

”"אני הייתי האחות הקטנה ביותר, היחידה ילידת ארגנטינה"“

הקשר הרב דורי