מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבואות ים

אני וארבעת חברי לחדר
סירת חתירה ל - 12 חותרים
החים בפנימיה בסוף שנות ה 50

החיים בפנימייה והמפגש עם נערים מרקע שונה וממקומות שונים בארץ

מבואות ים

ההחלטה לצאת מהבית ללמוד בפנימייה לא הייתה קלה. בתחילה ההורים התנגדו לכך שאעזוב את הבית. גם מבחינתי הצעד היה קשה (לעזוב את הבית החם ואת החברים מבית הספר היסודי ומחוצה לבית הספר). אבל אהבתי לים גברה על ההיסוסים ונרשמתי לפנימית מבואות ים במכמורת.

ההתאקלמות והשנה הראשונה

הגענו לבית הספר בתחילת ספטמבר 1958. לא הכרנו אחד את השני והגיעו תלמידים ממקומות שונים בארץ. תלמידי השנה הראשונה נקראים "אליפים" (תלמידי כיתה 'י נקראים ,"בטיחים" ותלמידי כתה 'יא "גמילים").

טקס הקבלה לבית הספר

ביום הראשון אחר הצהרים מתחיל טקס הקבלה לבית הספר שאותו מנהלים ה"גמילים" שעבורם זאת תחילת שנת הלימודים האחרונה (בית הספר היה תלת שנתי לכיתות ט', י', וי"א רק משנת 1970 הוא עבר למתכונת תיכונית רגילה בת 4 שנות לימוד). במסגרת טקס הקבלה מטרטרים הבטיחים והגמילים את התלמידים החדשים האליפים. בסיום הטקס מורים התלמידים החדשים ללבוש את מדי בית הספר.

השנה הראשונה

לאחר חלוקת התלמידים לחדרים (5 תלמידים בכל חדר) זה הזמן לסידור החפצים האישיים של התלמיד וסידור המיטות. בחדר שלי גרנו 5 תלמידים מרקע ומוצא שונים: אני יליד הארץ ובן להורים ממוצא רומני. אשר סבן בן להורים יוצאי טריפולי שבלוב. מיכאל מסינגר בן להורים יוצאי צ'כוסלובקיה. משה אסייג בן להורים יוצאי מרוקו. ושמש בן להורים יוצאי עירק.

6

     דיירי החדר מימין לשמאל: ישראל אלטשטיין, מיכאל מסינגר, משה אסייג, אשר סבן, משה שמש.

מטרת בית הספר היתה להכשיר אותנו לשתי מגמות שונות, מגמת שייט ומגמת מכונה. התחלקנו לשתי כיתות כיתה אחת ללימודי מכונאות ימית והשניה למגמת שייט. סדר היום מתחלק לשניים: משעה 8 עד 12 בצהריים לימודים עיוניים שכוללים פרט למקצועות הרגילים בתיכון גם את הלימודים המקצועיים: הכתה שלנו (כיתת מגמת המכונאות הימית) למדה מקצועות נוספים: שרטוט טכני, תרמודינמיקה, חוזק חומרים, מכונאות ימית. בחלק השני של היום משעה 14:00 עד 17:00 לימודים מעשיים: מסגרות, מכונאות ימית, חתירה בסירות משוטים, משעה 17:00 ועד כיבוי אורות שיתקיים בשעה 22:30 עשינו שיעורים ופעולות שונות בקבוצות.

בסיום השנה הראשונה הפלגנו ל"מבצע משוט" שזאת הפלגה בסירות משוטים גדולות בכל סירה יש 12 חותרים והגאי 1 ההפלגה הייתה ממכמורת לשדות ים שם ישנו בלילה ולמחרת הפלגה חזרה למכמורת בסיומה התקיים טקס סיום שנה ראשונה.

8

סירת חתירה ל 12 חותרים

בשנה זו למדנו להכיר אחד את השני כאשר כל תלמיד הגיע מרקע שונה ומתפוצה שונה לדוגמא: אצלי בחדר היו תלמידים ילידי הארץ, מרוקו, לוב ובנים לעולים מצ'כיה ורומניה.

השנה השניה (במגמת המכונאות הימית)

גם בשנה זו בדומה לשנה הראשונה הלימודים התחלקו ללימודים עיוניים בבוקר ולימודים מקצועים ומעשיים אחרי הצהריים :לפני הצהריים בנוסף למקצועות הרגילים בתיכון נלמדו המקצעות הבאים: שרטוט טכני, מבנה המנוע, מערכות כלי השייט ובנוסף ניווט ימי. אחרי הצהריים במסגרת הלימודים המקצועיים והמעשיים נלמדו הנושאים הבאים: חרטות. תמונה מספר 17: שעור בחרטות, ריתוך, נפחות, מכונאות ימית.

3

עבודה על מנוע ימי.

הפלגה בסירות מפרש

במגמת השייט נלמדו הנושאים המקצועיים הבאים: ניווט חופי וניווט אסטרונומי, ניווט מכשירים, מבנה כלי השייט, תפירת מפרשים, פיקוד על כלי שייט.

השנה השלישית (במגמת המכונאות הימית)

בשנה זו העמקנו את הלימוד בכל הנושאים והפלגנו להפלגות ארוכות בספינה של בית הספר.

5

ספינת בית הספר בזמן הספנה.

בשנה זו (1960) השתתפנו בצעדת ארבעת הימים מבן שמן לירושלים.

1

הקבוצה שלנו בצעדת ארבעת הימים

סוף דבר

גם עם הגיוס לחיל הים שירתנו ביחד ביחידות וכלי השייט השונים. החיים בתנאי פנימיה בבית הספר גיבשו אותנו וחלק גדול מהתלמידים שירת כקצינים בחיל הים ובצי הסוחר. חלקם כרבי חובלים וחלקם כקציני מכונה ראשיים בכלי שייט בצי הסוחר.גם היום חלק מהתלמידים נפגשים אחת לשנה במפגשים מרגשים.

הזוית האישית

תכנית הקשר הרב דורי מאפשרת חשיפתם של בני הנוער לפיסות הסטוריה לא ידועות למשמרת לדורות בעתיד.

מילון

מבואות ים
מְבוֹאוֹת יָם הוא כפר נוער הממוקם בקרבת היישוב מכמורת שבין חדרה לנתניה במישור החוף. בכפר הנוער נלמדים מקצועות רבים על פי מגמות ובין היתר, חקלאות ימית, חובלים, מערכות ימיות (מדעים הים וימאות), מכטרוניקה וחשמל ומקצועות ימיים אחרים, וזאת בנוסף למקצועות הומניים ולמגמות טכנולוגיות ואומנותיות.

ציטוטים

”אצלי בחדר היו תלמידים ילידי הארץ, מרוקו, לוב ובנים לעולים מצ'כיה ורומניה.“

הקשר הרב דורי