מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבגדד ללונדון ומשם לישראל

איידה ובעלה צדוק
איידה וביתה הבכורה
סיפור החיים של סבתא איידה

נולדתי בשנת 1952, בעיר בגדד בעיראק והתייתמתי מאבי בגיל 14. נשארתי רק עם אמי ואחי בן ה-6 בתקופת סדאם חוסיין. התקופה הזאת הייתה קשה בשביל כל היהודים בעיראק כי סדאם חוסיין היה רודן שהתחיל להפחיד את עמו. הוא עלה לשלטון בשנת 1967 אחרי מלחמת יום כיפור ואז התחיל את השנאה העיוורת נגד היהודים.
 
הוא התחיל לקחת גברים יהודים לבית הסוהר חלק מהם תלה על עמודי חשמל, הוא תלה שמונה יהודים בשנת 1968. חלק נלקחו למעצר ולא חזרו משם או חזרו מתים. היו חטיפות של ילדים במיוחד בנות. אמי התחילה לפחד שלא יקרה לנו משהו והתחלנו לחפש דרך לברוח מעיראק.
 
אני ואחי הצלחנו לברוח מעיראק לאנגליה בשנת 1969 ואמי נשארה בעיראק. חשבתי שאף פעם לא אראה אותה יותר. היא ניסתה לברוח דרך פרס, אבל נתפסה והייתה 3 חודשים בבית סוהר. אחרי שנתיים וחצי הצליחה לצאת לאנגליה ומצאה אותנו.
 
חיינו בלונדון, שנים רבות עד שבאתי לישראל לביקור לעשרה ימים, בתור תיירת והתאהבתי במדינת ישראל. כשחזרתי לאנגליה התחלתי לחשוב איך אני אגיע לארץ שוב. חשבתי  במיוחד איך אוכל לעזוב את אימי שוב פעם? ההחלטה הייתה קשה, אבל אמי הרשתה לי לנסוע. כך עליתי מלונדון לישראל בשנת 1980.
 
כעבור חצי שנה פגשתי את בעלי התחתנו ונולדו לנו שלושה ילדים מקסימים. בסוף של דבר גם אמי ואחי גם עלו לארץ. אני רוצה לציין שיהודי עיראק של שנות ה-70 רובם אנשים מאוד משכילים, בגל  הבריחה מעירק, חלק עברו לארצות הברית, לקנדה, לאנגליה ולישראל.
 
העשרה
"סדאם חוסיין עבד אל-מג'יד א-תכריתי (בערבית: ???? ???? ??? ?????? ????????, תעתיק מדויק: צדאם חסין עבד אלמג'יד אלתכריתי; 28 באפריל 1937 – 30 בדצמבר 2006), היה נשיא עיראק ששלט במדינה החל משנת 1979 ועד לכיבוש בירת עיראק, בגדאד, על ידי ארצות הברית במלחמת עיראק ב-9 באפריל 2003.חוסיין, איש מפלגת הבעת', דגל בפאן-ערביות חילונית, בהתפתחות הכלכלה ובסוציאליזם. סדאם היווה דמות מרכזית בהפיכת 1968 בעיראק, אשר הובילה את מפלגתו לשלטון עוצמתי ארוך שנים". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

רודנות
דיקטטורה, חוסר דמוקרטיה

סדאם חוסיין
סדאם חוסיין עבד אל-מג'יד א-תכריתי (בערבית: ???? ???? ??? ?????? ????????, תעתיק מדויק: צדאם חסין עבד אלמג'יד אלתכריתי; 28 באפריל 1937 – 30 בדצמבר 2006), היה נשיא עיראק ששלט במדינה החל משנת 1979 ועד לכיבוש בירת עיראק, בגדאד, על ידי ארצות הברית במלחמת עיראק ב-9 באפריל 2003.חוסיין, איש מפלגת הבעת', דגל בפאן-ערביות חילונית, בהתפתחות הכלכלה ובסוציאליזם. סדאם היווה דמות מרכזית בהפיכת 1968 בעיראק, אשר הובילה את מפלגתו לשלטון עוצמתי ארוך שנים.

ציטוטים

”למדתי שסדאם חוסיין היה רודן והיה אנטישמי רוצח“

הקשר הרב דורי