מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאשקאמפ (ACH CAMP) לישראל

אני ונכדתי במהלך התכנית
אבי בזמן פעילותו בבית"ר
איך הגעתי לאשקאמפ

שמי רותי עופר. אבי, מורדכי יוסילביץ, נולד בסין לאחר שהוריו ברחו מרוסיה בזמן המהפכה הבולשביקית בשנת 1917.

אמי, נלי קצ'נובסקי נולדה ברוסיה בשנת 1917 והיא וכל משפחתה ברחו להרבין שבסין.

הורי נפגשו בבית הספר ובארגון בית"ר (ברית הנוער העברי על שם יוסף טרומפלדור) בו הם היו חברי תנועה. היה זה ארגון ציוני שפעל להבאת יהודי כל העולם לארץ ישראל. בשנת 1934 הורי החליטו לעלות ארצה לפלסטינה.

תמונה 1

 

כשהגיעו ארצה, אבי התקבל לעבודות בנייה והוא בנה את הרחוב הראשון של כפר שמריהו.

אמי עבדה לפרנסתה בפרדסים שהיו באזור. בשנת 1936, בהיותה בהריון, בזמן שקטפה את התפוזים, קרעה ללדת וסירבה להפסיק לעבוד וילדה את אחותי, פגה בחודש השביעי, בפרדס. היא שמה את התינוקת במגירה והמשיכה לעבוד. אבי טיפל בתינוקת שנולדה לפני הזמן בחודש השביעי, הוא דאג שתמיד תהיה ליד תנור על מנת להתחמם ולגדול בתנאים המתאימים.

אבי

תמונה 2

 

בשנת 1941 הורי חזרו לסין כשהם הורים לשני ילדים: נעמי בת  חמש ואיתמר בן שנה. אני נולדתי בסין בשנת 1942 בשנגחאי.

בסוף שנת 1942 היפנים שכבשו את סין לקחו אותנו למחנה אשקמפ. במחנה זה אוכלסו כל אזרחים בעלי אזרחות בריטית. היינו במחנה עם כל האזרחים הבריטים וביניהם היו גם יהודים.

לחיות במחנה היה מאוד קשה כי לא היה מספיק מזון לכולם, לא היה חלב לילדים וזה היה מאוד קשה במיוחד לאחי שהיה חולה. אמי הראתה תושייה מיוחדת: ידעה שחיילים הבריטים נפגשים בארבע להפסקת TEA TIME , הפסקת תה עם חלב, היא ישבה על המדרגות וביקשה קצת חלב, הם סרבו להביא לה אז היא אמרה להם: "אם לא יהיה לי חלב, לא יהיה גם לכם". וכך היה, הם נתנו לה את החלב שביקשה.

בקאמפ כולם חיכו שיצילו אותם והורי רצו להגיע לישראל. בשנת 1948, לאחר קום המדינה, אבי הגיע לישראל, התרשם מהקמת המדינה ובשנת 1951 כולנו עלינו ארצה משנגחאי לישראל. אבי התקבל למשרה בעיתון "דבר" ככתב על המזרח הרחוק.

תמונה 3

הזוית האישית

עימנואל: במהלך התוכנית היה לי כיף לעבוד עם סבתא. למדתי עליה דברים חדשים שלא ידעתי ושלא שמעתי עליהם קודם לכן. תודה לסבתא על שהקדישה לי זמן. אני אוהבת אותך!

רותי: זו הפעם הראשונה בה יצא לנו להיות רק אני ונכדתי ביחד. היא ילדה מקסימה ויש לה הרבה להציע ואני בטוחה שכעת, שהיא בת 12, היא תפרח כמו פרח. היה לי מאוד מעניין להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

אשקאמפ
מחנה ריכוז יפני בעיר שנגחאי שבסין

ציטוטים

”ב-1951 כולנו עלינו ארצה משנגחאי לישראל“

הקשר הרב דורי