מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מארצות הברית לישראל

אני וסבא דני
שלושה דורות והנשיא אפרים קציר
סיפור חייו של סבא דני דרך שישה דורות

סבא דני נולד בארה"ב בב' בתמוז תש"ב (1942). כדי להבין את סיפור חייו של סבא, נחזור שני דורות לאחור.

סיפורו של סבא חיים טרופר

סבא חיים (סבא של סבא שלי) חי בסטניסלב שבפולין. החיים שם היו מאוד קשים. היה עוני גדול והייתה הרבה אנטישמיות. המצב הקשה גרם לשני מיליון יהודים, להגר ממזרח אירופה לארה"ב, ובתוכם סבא חיים, שהיגר בשנת 1902. סבא דני סיפר לי סיפור משפחתי מעניין : "הכתובה של סבא חיים הגיעה לידי כאשר  ביקרתי את בן הדוד שלי שגר בארצות הברית, לפני כעשרים שנה. הוא הראה לי יומן של אבא שלו, (כלומר דוד שלי) שהוא כתב על חייו בארה"ב בשנים 1920-1940. לפתע ראיתי משהו שנפל מהיומן, פתחתי אותו וגיליתי את הכתובה של סבא וסבתא שלי, התאריך שהיה רשום עליה הוא שנת 1902 מה שאומר  שהכתובה בת כמעט 120 שנה.

הכתובה מאוד חשובה לי, כי חישבנו שמכתובה זו נולדו בערך 1500 צאצאים, וגם כי סבא שלי עבר המון. בארה"ב היתה בעיה שהגויים  דרשו מסבא לעבוד בשבת, ומי שלא בא בשבת פיטרו אותו, אז המון אנשים עבדו בשבת. אבל סבא שלי החליף כל שבוע לעבור עבודה, כי כל שבוע פיטרו אותו. עד שלבסוף הוא פתח עסק עצמאי ואז לא עבד בשבת. בעקבות שמירת השבת כל ה-1500 צאצאים עדיין יהודים."

                                       הכתובה של סבא וסבתא שלי

תמונה 1

ב 1905 סבא חיים היגר לארה"ב, והשאיר את אשתו ושתי בנותיו באירופה. לאחר שלוש שנים, היה לו מספיק כסף כדי לקנות כרטיסים לאשתו ולשתי בנותיו. הן הצטרפו אליו כעבור ארבע שנים, לארה"ב. בארה"ב נולדו להם עוד שישה ילדים: סבא רבא שלי, אברהם, הוא השני מתוכם.

סבא שלי סיפר לי סיפור מצחיק על אבא שלו, אברהם: "אבא שלי  נסע ביום שישי אחד ממנהטן לחופשה בהרים, עם שתי אחיותיו. כל המשפחה כבר חיכתה להם במקום החופשה. בדרך עוד בתוך מנהטן, היו פקקים מטורפים, והוא חישב שהוא לא יצליח להגיע עד שבת, אז הוא החליט לנסוע דרך מנהרה שעוברת מתחת לעיר. כשהגיע לפתח המנהרה היה שם שוטר שעצר את התנועה כי המנהרה היתה סגורה. אבא שלי אמר לאחת מאחיותיו לשכב על המושב האחורי, ואז הוא ניגש לשוטר ואמר לו שאחותו חייבת להגיע לבית חולים במהירות, דרך המנהרה, ובקש לנסוע משם.  השוטר הסכים והם התחילו לנסוע. כשהם הגיעו לסוף המנהרה, חיכה להם שוטר על אופנוע, שאמר להם שהוא נשלח ללוות אותם בנסיעה מהירה לבית החולים. הם נסעו במהירות וכשהיו באמצע הגשר שמחבר בין מדינת ניו יורק למדינת ניו ג'רסי, השוטר עצר והפנה אותם לשוטר נוסף שנקרא ממדינת ניו ג'רסי, והיה אמור ללוות אותם עד לבית החולים הקרוב. אבא שלי כמובן לא רצה ליווי, מחשש שזה  יגרום להם סיבוך, הוא חשש שהשוטר היה מביא אותם לבית החולים, והוא פנה לשוטר החדש ואמר: "שעדיף שלא תלווה אותנו כי אחותי מבוהלת ולחוצה מהליווי המשטרתי, אני כבר אסתדר לבד". הם המשיכו בנסיעה ובסוף הם הצליחו להגיע בזמן לשבת."

המשפחה הגדולה חיה בעוני גדול וסבא רבא שלי התחיל לעבוד בגיל 14 לפרנסת המשפחה, לאחר שאמו נפטרה. אחרי שנים רבות שעבד כשכיר, הוא הקים עסק פרטי. סבא רבא לקח אחריות רבה על כל בני המשפחה ודאג להם.

סיפורו של סבא דני טרופר

סבא דני טרופר, גדל בארה"ב ולמד בישיבה-אוניברסיטה, שם הוסמך לרבנות על ידי הרב סולובייצ'יק וקיבל דוקטורט בהיסטוריה יהודית. לסבא היה מאוד חשוב לעלות לארץ ישראל, ולכן התנאי הראשון שלו כשהוא יצא עם בנות, זה שהוא עולה לארץ. סבא דני התחתן עם סבתא פייגי בט"ו בשבט תשכ"ז (1967) בארה"ב, והם עלו ארצה עם שני ילדים כשהשני הוא אבא שלי. בארץ נולדו להם עוד 8 ילדים. מיד עם עלותו ארצה הוא הקים את תנועת "גשר" המחברת בין דתיים לחילונים. בתמונה רואים את נשיא מדינת ישראל הרביעי, פרופ' אפרים קציר (מימין), יחד עם סבא רבא שלי, אברהם (במרכז). סבא שלי (משמאל) ואבא שלי שהיה ילד קטן (למטה משמאל).התמונה צולמה במוצאי שמחת תורה של שנת תשל"ג בבית הנשיא בירושלים. סבא שלי עלה ארצה בתשכ"ט (1969) והקים את תנועת "גשר". אחד משיאי השנה ב"גשר" היה שמחת תורה משותפת של נוער דתי וחילוני, ובמוצאי שמחת תורה הם ערכו הקפות שניות בבית הנשיא. נשיא המדינה דאז, אפרים קציר, תמך מאוד בפעילות של "גשר", מתוך הבנת החשיבות של קירוב בין חלקי העם השונים. סבא רבה התגורר בארה"ב והגיע לביקור בארץ לחג הסוכות באותה שנה. במהלך הפעילות של גשר, סבא נקשר בכמה דמויות משמעותיות בעם ישראל, ביניהם הרב אהרון ליכטנשטיין זצ"ל והרב יהודה עמיטל זצ"ל. תנועת גשר הקימה את קרן גשר לקולנוע שתומכת ביוצרים העוסקים בחברה הישראלית. סבא היה פעיל מאוד מבחינה ציבורית. במשך כמה שנים הוא היה יועץ של שר החינוך זבולון המר. סבא עסק גם בפעילות פוליטית והוא היה דמות מרכזית בהקמת תנועת "מימד", סבא היה יו"ר ועדת המפקד של הבית היהודי ובעקבות זה נפתלי בנט נבחר לראש המפלגה.

למרות הפעילות הציבורית הגדולה הדבר שסבא הכי גאה בו זו משפחתו הגדולה. יש לו עשרה ילדים ויותר מחמישים נכדים ותשעה. נינים כן ירבו!!

הזווית האישית

דני טרופר, סבא של נעם:  השיחות שלי עם נעם במסגרת התכנית "הקשר הרב דורי" היו גם מעניינות וגם חשובות. אשתי ואני זכינו ב"ה למספר רב של נכדים, מצב נפלא ומרומם אבל בו בזמן, המצב לא אפשר את ההזדמנות, לתת את תשומת הלב הראוי לכל אחד. התכנית בהחלט נתנה לי הזדמנות ליצור קשר עמוק יותר עם נעם. כמו כן מפני שאנו עולים, הנכדים ברובם לא הספיקו להכיר את הוריי ומשפחתי. התכנית פתחה חלון לנועם להכרות עם המשפחה. לכן החוויה הייתה חיובית וחשובה.

נעם: היה לי כייף מאוד עם סבא, לשמוע סיפורים עליו ועל אבותיו ואני מאחל לסבא שיחיה עד 120 ושהמשפחה שלנו תוסיף ותגדל.

מילון

ישיבה אוניברסיטה
אוניברסיטה יהודית פרטית בניו יורק שנוסדה ב-1886. תוכניות הלימוד לתואר ראשון משלבות את ערכי האורתודוקסיה המודרנית בארצות הברית - "תורה ומדע. (ויקיפדיה )

ציטוטים

”למרות העבודה של סבא הדבר שהכי חשוב לו הוא המשפחה. יש לו עשרה ילדים, חמישים נכדים ותשעה נינים“

הקשר הרב דורי