מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מארגנטינה לישראל עם קבוצת סטודנטים

מרים בקשר הרב דורי באלונים
בית הכנסת המרכזי בבואנוס איירס

שמי מרים אליהו, נולדתי בארגנטינה בעיר רוסאריו, בשנת 1940. עליתי לישראל בינואר 1971.
הגעתי לישראל עם קבוצת סטודנטים למכון למורים. גרתי בירושלים בשכונת בקעה. עברתי ללמוד בסמינר "דוד ילין" בבית הכרם. למדתי במסלול הוראה לגיל הרך שלוש שנים.

נישאתי בחודש אוגוסט בשנת 1974, יש לנו בן אחד ושמו אביעד. מספר חודשים אחרי נישואיי התחלתי לעבוד כמורה לכתות א', זה היה בספטמבר שנת 1974. 

במבט לאחור, אני שמחה שעליתי לארץ. בניתי בית בישראל. אני מקווה שיגיעו לארץ יהודים מכל העולם. זאת ארצנו היפה.

 העשרה

יהדות ארגנטינה: "יהדות ארגנטינה היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר באמריקה הלטינית. ראשוני היהודים הגיעו לארגנטינה כנראה כבר במאה ה-16 יחד עם הכובשים הספרדים. מאז, בהיות ארגנטינה מדינת מהגרים, היא קלטה לאורך הדורות יהודים רבים בני עדות שונות. בסוף המאה ה-19' ותחילת המאה ה-20' פעל הברון הירש להקמת התיישבות חקלאית יהודית באזורים שונים בארגנטינה, בעיקר במחוז אנטרה-ריוס. פרויקט התיישבות זה נחשב בעיני רבים למאורע מרכזי בביסוס ועיצוב הקהילה היהודית בארגנטינה. רבים מאנשי הקהילה רואים בפרויקט ההתיישבות את ראשית ההתיישבות ומקור לגאווה, תחושת חלוציות ושורשיות."

רוסאריו: "רוסאריו (בספרדית: Rosario) היא העיר הגדולה בפרובינציית סנטה פה בארגנטינה ומרכז המחוז נושא אותו שם. היא שוכנת 304 ק"מ צפון-מערבית מהבירה בואנוס איירס על הגדה המערבית של נהר פרנה."

שם המורה המוביל/ה: נילי חי אפרתי 
בית ספר: אלונים ירושלים, תשע"ד 2014

מילון

רוסאריו
רוסאריו (בספרדית: Rosario) היא העיר הגדולה בפרובינציית סנטה פה בארגנטינה ומרכז המחוז נושא אותו שם. היא שוכנת 304 ק"מ צפון-מערבית מהבירה בואנוס איירס על הגדה המערבית של נהר פרנה.

יהדות ארגנטינה
יהדות ארגנטינה היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר באמריקה הלטינית. ראשוני היהודים הגיעו לארגנטינה כנראה כבר במאה ה-16 יחד עם הכובשים הספרדים. בסוף המאה ה-19' ותחילת המאה ה-20' פעל הברון הירש להקמת התיישבות חקלאית יהודית באזורים שונים בארגנטינה, בעיקר במחוז אנטרה-ריוס. פרויקט התיישבות זה נחשב בעיני רבים למאורע מרכזי בביסוס ועיצוב הקהילה היהודית בארגנטינה. רבים מאנשי הקהילה רואים בפרויקט ההתיישבות את ראשית ההתיישבות ומקור לגאווה, תחושת חלוציות ושורשיות.

ציטוטים

”אני שמחה שעליתי לארץ ובניתי בית בישראל. אני מקווה שיגיעו לארץ יהודים מכל העולם“

הקשר הרב דורי