מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאנגליה לרעננה

סבתא דבורה שורצברג והנכד נועם
החתונה של סבא וסבתא שורצברג
תולדות חייה של סבתא דבורה

סבתי דבי (דבורה), נולדה באנגליה בכפר Saham Toney שבמחוז Norfolk באנגליה בשנת 1939 להורים ליאה ואייזיק (יצחק). היה זה השבוע השלישי לפרוץ מלחמת העולם השנייה.
 
בשנת 1941 הגיעה סבתי עם אמה ואחיה ל – Macclesfield בצפון אנגליה. בזמן המלחמה ילדים ונשים נאלצו לעזוב את לונדון מסיבות ביטחוניות. אביה היה בצבא והוצב באירלנד כחובש בבית החולים. כאשר סבתי התגוררה ב Macclesfield הייתה חובה על כל התושבים במדינה ללבוש מסכת גז. הסיבה לכך פשוטה, היה חשש בכל אנגליה שהגרמנים יפציצו עם פצצות גז מבלי להתחשב באוכלוסייה האזרחית.
 
ב – Macclesfield, בטרם העתיקה משפחתה את מקום מגוריה ללונדון, החלה את לימודיה בגיל חמש בבית הספר ממשלתי. סבתי מציינת שהייתה זו תקופה מאושרת עבורה. בשנת 1941, בעיצומה של מלחמת העולם השנייה בת דודתה של סבתי  Queenie ששירתה ביחידת הנשים הבריטית,  נישאה לRalph, שגויס באותה העת למלחמה ושירת בחיל האוויר.
 
נשים רבות שנישאו במלחמת העולם השנייה תפרו את שמלתן מבד של מצנחים. סבתי הורשתה להשתתף בחתונתם בלונדון כשושבינה. לאחר המלחמה נאלצה סבתי להישאר ב – Macclesfield והתחילה את לימודיה שם משום שביתם בלונדון הופצץ בצורה נוראית ונהרס. בזמן המלחמה וזמן קצר לאחר מכן כולם קיבלו תלושי מזון ונאלצו לעמוד בתור שעות. אחיה של סבתי שנפגע מאחת ההפצצות קיבל תוספת מזון.
 
לאחר המלחמה ההורים של סבתי רצו לחזור ללונדון מסיבות משפחתיות ומסיבות כלכליות, אולם, הם לא יכלו לחזור אל ביתם מכיוון שהגרמנים הפציצו את הבית והוא נהרס בזמן הבליץ. לאחר המלחמה אנשים רבים מצאו את עצמם ללא בית. בשנת 1944 ראש הממשלה  Winston Churchill הודיע על תחילת פרויקט בניית בתים במהירות בעלויות פחותות. בתים אלו שנבנו בזול ובמהירות נקראו Prefab.
 
סבתי ומשפחתה עברו ל – Prefab החדש בלונדון. בתום המלחמה המלך העניק לכל הילדים מכתב הוקרה  על עמידתם בבגרות ובגבורה בתקופה כה קשה. בלונדון המשיכה סבתי את לימודיה בבית הספר היהודי הראשון שנקרא Solomon Wolfson Jewish Day School. בגיל 11 נערכה בחינת מיון הנקראת +11 לכלל תלמידי בית הספר אותה עברה סבתי בהצלחה וקבלה מלגה לבית ספר יוקרתי Gadolphin and Latymer Girls School.
 
בגיל 17 היא סיימה את בחינות הבגרות (matriculation) ובטרם המשיכה את לימודיה האקדמאיים החליטה לקחת פסק זמן לעצמה והגיעה לישראל כמתנדבת בקיבוץ אושה בצפון הסמוך לכפר אתא. בקיבוץ אושה למדה באולפן במשך 5 חודשים. לאחר מכן הצטרפה כמתנדבת בקיבוץ עין השלושה ששכן ליד גבול עזה באזור מתוח ומסוכן בגלל בפדאיון. לנוכח המציאות סבתי נאלצה ללמוד איך לירות ברובה ולהשתתף בשמירות לילה. כעבור שנה וחודשיים שבה לאנגליה ללמוד באוניברסיטה. עקב סיבות משפחתיות רפואיות, היא נאלצה לעזוב את לימודיה. היא קבלה זאת בהבנה והשלימה עם המצב והוסיפה כי "לעיתים צריך לשים מישהו לפניך". עם הטבת המצב הבריאותי חזרה לישראל על מנת לתכנן את עתידה. שם החלה לעבוד בטכניון כמתרגמת מעברית לאנגלית ולעיתים כמדריכה למבקרים דוברי אנגלית וצרפתית.
 
בגיל 22 סבתי הכירה את סבי בתחנת אוטובוס לטכניון שבו סבי היה סטודנט. לאחר זמן קצר החליטו להתחתן.
בתאריך 18.9.1962 נערכה החתונה. התכניות שלהם השתבשו כסבתי חלתה במחלה טרופית והם נאלצו לנסוע לאנגליה על מנת לקבל את הטיפול הרפואי המתאים שלא היה קיים באותם הימים בארץ. למזלם באנגליה היה את הטיפול ההולם וסבתי החלימה. שם נולדה להם בתם הראשונה טליה. בשל סיבות רפואיות היה עליהם להישאר באנגליה עד שימלאו לה 12.
 
סבי סיים את לימודיו האקדמאים והתחיל לעבוד כמהנדס בחברת המכוניות פורד. במשך השנים נולדה להם עוד בת קרן ובן דניאל (אבי) בשנת 1969. סבי וסבתי הגיעו לאנגליה לשנה, אולם, הם נשארו 40 שנה והקימו שם משפחה. באנגליה סבי עבד כמהנדס בחברת המכוניות פורד. כשהילדים בגרו התאפשר לסבתי להתפתח מקצועית בבית חולים שם עבדה ולמדה במקביל את נושא התזונה. היא הייתה דיאטנית שהתמחתה בהפרעות אכילה עם בני נוער. בהמשך עזבה את בית החולים, למדה ייעוץ ועבדה עם משפחות.
 
במהלך כל השנים דאגו סבי וסבתי לחזק את הזיקה של שלושת הילדים לארץ ישראל ולא בכדי שלושת ילדיהם וביניהם אבי עלו ארצה לפניהם. הילדים עזבו את הקן, נישאו והקימו משפחות ובעקבותיהם עלו ארצה סבי וסבתי. יום לאחר פרישתו של סבי הוא מצא עצמו מחפש דירה בארץ. בשנת 2001 הם שבו ארצה והתגוררו ברעננה.
 
בחנוכה אני, אחי, סבי וסבתי נסענו לאנגליה לשבוע ימים במטרה ללמוד יותר על משפחתי. במהלך הטיול בקרנו במקומות רבים כגון: לונדון ו- Leigh on sea . במהלך הביקור ראינו את המקומות בהם אבי גדל והתחנך,  בנוסף פגשנו חברים ומשפחה. למדתי מהטיול איפה אבי גדל ואיך הוא חי שם. אבי, דניאל, הצעיר מהן, למד באוניברסיטת האטפילד וסיים תואר שני בהנדסת  אלקטרוניקה.
 
תכנית הקשר הרב דורי
משוב של סבא וסבתא

Doing this family project with our grandson Noam has been a very interesting and enlightening experience. It also meant visiting the past and reliving some extremely happy, but also some difficult and sad, memories. It gave me the opportunity to do some "research" on the places I had left so many years ago and to connect to a few of my remaining family members who helped me with the family tree and other information. Noam showed a great interest in all the different events in my life, and chose those photographs that he felt were the most relevant. He also printed the maps of the places I had lived in and wanted to know more about my childhood experiences in WW2. For me, working with my youngest grandson, was an amazing opportunity for us to be able to discuss my life history in a way that we would never have done without this project. I think that both Noam and I have gained a lot by working together and I hope that all the hard work he has done will be rewarding for him in the years ahead. Grandma Debbie

משוב של הנכד נועם
היה לי ממש כיף ואני רוצה להודות לסבי וסבתי שהסכימו לעשות איתי את הפרויקט ולטל שעזרה לנו בכל שלב והסכימה להישאר לאחר הלימודים לעזור לנו גם שהיה לה לו"ז עמוס. ממני נועם.
 
העשרה
"אוּשָׁה הוא קיבוץ בעמק זבולון, ממזרח לקריית אתא. בעבר השתייך לחבר הקבוצות, לאיחוד הקבוצות והקיבוצים ולתק"ם, וכיום הוא משתייך לתנועה הקיבוצית. הקיבוץ נכלל במועצה אזורית זבולון.
מקור השם הוא העיר הקדומה אושא, שבה ישבה הסנהדרין לאחר מרד בר כוכבא, ושמה נשתמר בכפר הערבי הושה. קיבוץ אושה נוסד בקיץ 1937, והיה לקיבוץ הראשון של תנועת הנוער הציוני".
 
תשע"ו

מילון

פורד
חברת פורד (באנגלית: ford motor company) היא יצרנית רכב בינלאומית מהגדולות בעולם, ובסיסה בארצות הברית. בשנת 2005 קבוצת פורד נמצאה במקום השני בדירוג מכירות הרכב העולמי שנייה לג'נרל מוטורס, אך בשנת 2006 עקפה חברת טויוטה את פורד במכירות, לאחר מכן גם קבוצת פולקסווגן וקבוצת יונדאי-קיה עקפו אותה וכיום (2011) היא מדורגת כיצרן החמישי בגודלו בעולם. סדרת רכבי ה"פיק-אפ" (טנדרים, "טראקס") מדגם f של פורד, היא המכונית הנמכרת ביותר בארצות הברית בכל שנה, ברציפות משנת 1981. בשנת 2004 נמכרו בארצות הברית כ-940 אלף יחידות (שיא) מסדרה זו, רובן מדגם f-150. קבוצת פורד כוללת את המותגים פורד (ארצות הברית ואירופה) ולינקולן ולה חלק מהבעלות בחברת מזדה היפנית ואסטון מרטין הבריטית. ב2008 מכרה פורד את אחזקותיה בלנד רובר ויגואר הבריטיות לטאטא ההודית. ב2010 מכרה פורד את אחזקותיה בחטיבת המכוניות של וולוו השוודית וכן הפסיקה את יצור המותג מרקורי האמריקאי.

אוּשָׁה
אוּשָׁה הוא קיבוץ בעמק זבולון, ממזרח לקריית אתא. בעבר השתייך לחבר הקבוצות, לאיחוד הקבוצות והקיבוצים ולתק"ם, וכיום הוא משתייך לתנועה הקיבוצית. הקיבוץ נכלל במועצה אזורית זבולון. מקור השם הוא העיר הקדומה אושא, שבה ישבה הסנהדרין לאחר מרד בר כוכבא, ושמה נשתמר בכפר הערבי הושה. קיבוץ אושה נוסד בקיץ 1937, והיה לקיבוץ הראשון של תנועת הנוער הציוני.

ציטוטים

”הילדים עזבו את הקן, נישאו והקימו משפחות ובעקבותיהם עלו ארצה סבי וסבתי“

הקשר הרב דורי