מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאכל מסורתי – תביט

סבתא ואני בבת המצווה שלי
סבתא בילדותה
זיכרונות ילדות

סבתא שלי, זהבה בן-דוד נולדה בשנת 1952 במגדיאל.

סבתא שלי גדלה רוב חייה בעיר הוד השרון, והיום מתגוררת בבית פרטי בהוד השרון יחד עם סבא שלי .

כשהייתה קטנה הייתה צריכה לעזור בבית, ולצאת לעבוד יחד עם אחיה, כדי לעזור בפרנסת המשפחה

. האהבה הכי גדולה של סבתי היא ילדים, לכן רוב חייה לאחר שהתחתנה, עבדה בטיפול בילדים. היא שמרה וטיפלה בהרבה ילדים באהבה חום ומסירות.

לסבי וסבתי נולדו שישה ילדים, ארבעה בנים ושתי בנות. אחת מהן זו אמא שלי, הילי.

המאכל האהוב על סבתא שלי הוא קציצות עם בשר ולחם, המאכל שהכי מזכיר לה את הילדות הוא פלאוגי'ג (מאכל עיראקי), אך המאכל המסורתי שסבתי בחרה לספר לי עליו הוא תביט, מכיוון שזה אוכל שהגיע מאמא שלה מעיראק. התביט הוא מאכל טעים במיוחד שמאפיין את העדה העיראקית. המתכון עבר מדור לדור במשך שישה דורות. כאשר סבתא שלי אוכלת את המאכל הזה הוא מעלה בה זיכרונות טובים מהילדות, ומזכיר לה את אמא שלה. בילדות, אמה הייתה מכינה לה יחד עם סבתה  מאכלים מגוונים כמו במיה, קובה אדומה, שעועית ירוקה, תפוחי אדמה, מרק, אורז ועוד מיני מטעמים.

המטבח העיראקי עשיר ומגוון מאוד במאכליו ומתכוניו השונים, ועושה שימוש רב בתבלינים (בהרט, עמבה וכו`), כך שלאוכל יש טעם שאי אפשר לפספס. המטבח העיראקי ידוע בהתמחותו בקובות וממולאים כמו קובה תפוח אדמה ( קובה פתתה), קובה בורגול, קובה סלק, קובה דלעת ועלי גפן ממולאים. מתכונים עיראקיים נפוצים הם חצילים מטוגנים, חמין עיראקי (תבית), חמוצים עיראקיים (כבושים), ערו`ק (קציצות בשר), אורז אדום, בעבע בתמר (עוגיות במילוי תמרים) וזנגולה (בצק בסירופ ודבש). המטבח העיראקי הינו מטבח נפוץ מאוד בישראל, שכן הרבה מאוד עיראקים עלו לארץ ישראל בעבר, כך שהאוכל העיראקי תופס חלק ניכר מהמטבח הישראלי.(מילון האוכל של ישראל)

סבתי למדה עם השנים להכין את כל המאכלים הללו ומפעם לפעם הם יותר טעימים. את התביט נהוג לאכול ביום שבת בצהריים.

המתכון לתביט

3 כוסות אורז

כמה חתיכות עוף ובשר

מעט מרק עוף

פלפל שחור

פפריקה אדומה

מלח

ובהרט

שופכים את כל אלו אל תוך סיר אחד גדול, מוסיפים מים חמים ומערבבים.

לאחר שלושת רבעי שעה בערך מעברים לכשעתיים לתנור.

בתיאבון!

 

הזווית האישית

ליאל: אני מאחלת לסבת, שתמשיך להיות האדם הכי מיוחד שאני מכירה, זכיתי בה לגמרי, היא אחת ויחידה, אין עלייך בכל העולם אני אוהבת אותך.

סבתא מאחלת לי:שאני אגדל, אפרח ואצליח, ושאמשיך להיות תלמידה טובה, ושהאהבה שלנו תישאר גדולה.

מילון

פלאו בג'יג'י
תבשיל עוף ואורז עיראקי

ציטוטים

”התביט הוא מאכל טעים במיוחד שמאפיין את העדה העיראקית. המתכון עבר מדור לדור במשך שישה דורות. כאשר סבתא שלי אוכלת את המאכל הזה הוא מעלה בה זיכרונות טובים מהילדות, ומזכיר לה את אמא שלה“

הקשר הרב דורי