מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאיר עולה מהכפר טדה בגונדר שבאתיופיה

אני והילדים במרכז להב"ה
גונדר אתיופיה (ויקיפדיה)
סיפורו של דודי

קוראים לי מאיר, נולדתי באתיופיה בגונדר בכפר טדה.

גונדר (באמהרית: ጎንደር) היא עיר השוכנת במחוז צפון גונדר שבמדינת אמהרה בצפון אתיופיה. גונדר נמצאת כ-30 ק"מ צפונית לאגם טאנה על גדות נהר אנגאראב התחתון ודרומית-מערבית להרי סימן. העיר הייתה בעבר הבירה הקיסרית של האימפריה האתיופית ובירת מחוז בגמדר ההיסטורי, שנקראת לעתים קרובות "מחוז גונדר". גונדר מוכרת בישראל בשל כך שרוב היהודים שעלו לארץ מאתיופיה התגוררו בסביבתה של העיר. כיום עדיין מתגוררים בה מעט יהודים." הכפר טדה הוא כפר קרוב לעיר גונדר. (ויקיפדיה)

באתיופיה הייתי רועה צאן, הייתי שומר על עזים והפרות מפני טורפים כמו צבועים ושועלים. הייתי מחזיר אותם בשעות הערב לכפר. אחרי כל השמירה הייתי מתקלח בנחל. הייתי משחק עם חבריי בגולות, ובכפתורים, קלאס, חמש אבנים וארנבת שחורה והייתי צד חוגלות בזמני הפנוי. ככה היה סדר יום שלי כל יום עד לעלייה לישראל. עליתי לארץ בגיל 12.

שכרנו מורה דרך מגונדר אבל אחרי הליכה של שבועיים הוא השאיר אותנו במדבר וברח. אחרי שהמלווה ברח מישהו ניגש אלינו ושאל אותנו עם יש לנו מלווה. אמרנו לו לא, הוא הלך להביא נשק אם16 הוא ירה באוויר כמה יריות ואחר כך לקח את הסדין של דודתי ופרס את הסדין על הרצפה ואמר "כל מה שיש לכם בכיס לשים על הסדין".

הוא שם לב שיש לי ג'ריקן וסימן לי לבוא אליו, באתי, והוא פתח את הג'ריקן בסכין וגילה שיש שם כסף. השודד לקח הכל וברח. לאחר מכן הגיעו ארבעה שודדים והציעו לנו ליווי, הסכמנו וישנו אצלם בחצר. למחרת לקחו אותנו לכיוון סודן וליוו אותנו לגבול סודן. המלווים חזרו לארצם והחיילים של סודן העמיסו אותנו על המשאיות ולקחו אותנו למחנה אוהלים בסודן. משם המדריכים העמיסו אותנו על משאיות לכיוון מטוסי ישראל, עלינו על המטוסים שהמריאו לכיוון ישראל מסודן.

כשהגענו לארץ גרתי עם סבתי ודודי בצפת ברחוב צה"ל. גרתי שם כשנתיים ומצפת נשלחתי לפנימייה ללמוד. לאחר מכן כשהתבגרתי והגעתי לגיל 18, התגייסתי לצבא, שירתתי שלוש שנים בגבעתי.נפצעתי בשרות המילואים בשנת 2008. מאז שנפצעתי במילואים אני לא עובד ואני גר בעפולה יחד עם המשפחה שלי, אישתי וארבעת הילדים שלי.

מסר  שלי לדור הצעיר: לא לשכוך את מורשתך ואת משפחתך.

הזוית האישית

מאיר יסיה: אני נהניתי להכיר ילדים חדשים ולהזכר בעברי ולא לשכוח אותו ולספר את הסיפור שלי לתלמידים במרכז להב"ה: יהב יסיה ירין יצחק גשאו וואסה.

%d7%9e%d7%90%d7%99%d7%a8-%d7%95%d7%94%d7%a6%d7%95%d7%95%d7%aa

מילון

טדה
כפר באתיופיה

גונדר
גונדר (באמהרית: ጎንደር) היא עיר השוכנת במחוז צפון גונדר שבמדינת אמהרה בצפון אתיופיה. גונדר נמצאת כ-30 ק"מ צפונית לאגם טאנה על גדות נהר אנגאראב התחתון ודרומית-מערבית להרי סימן. העיר הייתה בעבר הבירה הקיסרית של האימפריה האתיופית ובירת מחוז בגמדר ההיסטורי, שנקראת לעתים קרובות "מחוז גונדר".

ציטוטים

”אל תשכח את מורשתך“

הקשר הרב דורי