מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאחורי המצלמה

אני וסבא במפגש הקשר הרב דורי
פולין 1947 בתנועת הנוער הציונית
סיפור האהבה של אברהם למצלמה

בית ההורים

מוצא ההורים שלי מפולין. עלינו ארצה בשנת 1957 דרך אוסטריה, איטליה באנייה "ירושלים". שמרנו על המנהגים כבית יהודי בפולין ובזמן העלייה. עלינו לארץ מכיוון שהגויים אמרו לנו ללכת לפלסטינה.

בפולין גרנו בשכונה שגרו בה רוב היהודים בעיר. הבית שלנו היה בית טיפוסי בו האב עובד ומפרנס את המשפחה שגרה בבית קטן. שפת הדיבור בבית הייתה יידיש. המאכלים שנהגו לאכול בבית ההורים הם: מרק עוף, תפוחי אדמה וירקות.

מול הבית שלנו היה אגם ובו שחינו ושיחקנו הוקי קרח. מעבר לאגם היה  פארק, שם החלקנו על השלג. החוויה שהכי זכורה לי מהילדות היא השעות שלאחר הלימודים. בשעות הפנאי בפולין שחיתי, החלקתי על הקרח, רכבתי על האופניים ושיחקתי בשלג.

הבית הראשון שלנו בארץ היה בבאר שבע שיכון ה'. עלינו בעליית גומולקה. חווינו בעלייה לארץ תסכול ואני נמצא בארץ כבר 61 שנה. אחת החוויות שזכורות לי הייתה כשהלכתי לחפש עבודה בבאר שבע, הבטיחו לי לשלוח תשובות במכתב, אני מחכה להם עד היום. היה מאד קשה להסתדר כשעלינו לארץ אבל היה דוד אחד שגר ברמת גן כשעלינו ארצה עזר לנו מאוד בסידור הדירה.

אהבתי לצילום – התחביב שלי

בגיל 10 נרשמתי לחוג צילום ומאז זה נהפך לתחביב העיקרי שלי. הצילום היה אז בשחור לבן, לא היו תמונות צבעוניות. למדתי לצלם במצלמות שונות ולפתח את התמונות בעצמי – להכין את התמיסות לתהליך הפיתוח ולבצע את תהליך הפיתוח וקיבוע התמונה. באותם השנים צילמנו בסרט שהיה בתוך המצלמה וכל תמונה עלתה ביוקר ולכן צילמנו מעט מאוד. בשנים האחרונות עברתי לצילום צבעוני במצלמה דיגיטלית ולאחרונה עברתי לצילום ועריכת וידיאו. המעבר לווידיאו  אפשר  ליהנות משילוב של תמונה, תנועה וקול ביחד.

הזוית האישית

אברהם גומא: נהניתי מכל מפגש. אני שמח שברצון הקשבת וקלטת את הסיפורים שלי מהעבר. חשוב שתדעו את העבר ותכירו את המשפחה שלכם.

מילון

פלסטינה
שמה הערבי של מדינת ישראל

ציטוטים

”הבטיחו לי לשלוח תשובות במכתב, אני מחכה להם עד היום.“

הקשר הרב דורי