מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאהבה למשמעות

זהבה ומאיה- חיבור מיוחד
זהבה במועדון
זהבה אישה נעימה וחמה, הקימה משפחה לתפארת, אוהבת להגיע למועדון בבית האבות הספרדי ולבשל.

"נולדתי ב-15 לאוקטובר 1930 במרוקו, בעיר מקנס. בשנת 1939 פרצה מלחמת העולם השנייה.

היה למשפחה שלי מאוד קשה, סבלנו ממחסור במזון, היה לנו קר וכל בוקר אמי קמה בלילה עד השעה שלוש בבוקר להמתין כדי שיביאו להם שק קמח, לפעמים לא נשאר ואנשים חזרו הביתה ללא שק הקמח ונשארו רעבים וחסרי כל.

לאמי היו ארבעה ילדים והיה לה קשה לגדל את כולנו, אז עברתי לגור אצל סבתא שלי והיה לי מאוד כיף. אצל סבתא שלי נהניתי כי היא פינקה אותי והייתי איתה הרבה. בשנים שחייתי אצל סבתא, הלכתי ללמוד בבית הספר. היא לקחה לסבא שלי אוכל לעבודה והיו זורקים לה אותו על הרצפה. כשנגמרה המלחמה בשנת 1945 היה למשפחתי יותר טוב, ולאחר שלוש שנים הוקמה מדינה ישראל.

עלינו לארץ עם אחותי בשנת 1950, משום שהיה לנו קשה עם הערבים. הייתה לנו דרך ארוכה, הגענו לקזבלנקה בגניבה וכל הלילה נסענו ברכבת. אני ואחותי הגענו רעבות, צמאות, עייפות, תשושות והיה לנו קר. טיפלו בנו ונשארו בקזבלנקה חודש ימים.

עלינו לצרפת ובדצמבר חליתי במחלת טיפוס, לקחו אותי לבית חולים ונשארתי מאושפזת שם כחודש ימים. כשחזרתי מבית החולים אחותי פרצה בבכי, כי היא חשבה שהביאו אותי כדי למות. נשרו לי כל השערות והייתי מאוד רזה, כשהרגשתי יותר טוב נתנו לי חדר לבד, הביאו לי אוכל טוב ובחודש מאי עליתי לארץ ישראל באוניה.

את בעלי הכרתי בשנת 1954 , פגשתי אותו אצל אחותי ושם הוא גילה בי עניין ורצה מאוד להכיר אותי. יצאנו יחד שמונה חודשים והוא הגיע לבקש את ידי מהוריי , קבלנו אישור והתחתנו אצל אחותו בבית עם להקת "משה אליהו" . חגגנו עד השעה 3 לפנות בוקר והיה שמח. הכיבוד בחתונה היה: חומוס, פלאפל, קוסקוס, גזוז ובירות, הכל נשאר בגדר המשפחה.

הקמנו באהבה משפחה בת חמש נפשות – ארבעה בנים ובת אחת. הילדים שלי בינתיים התחתנו וכעת יש לי 12 נכדים ושלושה נינים. אני נפגשת איתם מדי פעם וכשאנחנו נפגשים אנחנו מתחבקים.

לבעלי היה לב טוב, אבל הוא היה מתרגז מהר, לפני כשלוש וחצי שנים הוא נפטר ונכנסתי לדיכאון, לא אכלתי ולא עשיתי כלום. הבת שלי אמרה לי שזה לא יכול להמשך כך והתקשרה למועדון בבית האבות הספרדי, כיום אני מאוד מאושרת במועדון.

זהבה במועדון, היום, 2019

תמונה 1

אהבה בשבילי זה במקום הזה! במועדון, כולם אוהבים אותי ואני אוהבת את כולם. המועדון עושה לי טוב בחיים וכל בוקר אני קמה רק בשביל זה.

אני חושבת שמשפחה זה חשוב, חשוב שיהיה מקום שנוכל להרגיש בו מוגנים".

הזוית האישית

זהבה עבאדי, מבית האבות הספרדי חיפה, השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם התלמידה מאיה חפץ מכיתה ז'3 מנהיגות, בית הספר עירוני ג' חיפה. ניתן לראות את זהבה מספרת מעט מסיפור חייה בסרטון הבא. 

מילון

מלחמת העולם השנייה
המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה. במהלך מלחמת העולם השנייה התרחשה השואה – רצח עם שיטתי בו נרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם כשישה מיליון יהודים. (ויקיפדיה).

ציטוטים

”"אהבה בשבילי זה במקום הזה! במועדון, כולם אוהבים אותי ואני אוהבת את כולם".“

הקשר הרב דורי