מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מִגָּלּות שַׁבְנּו אֵלַׁיְִך מְכּורָּה

סבי וסבתי בצעירותם
סבתי ואני
סיפורם של סבתי מרי וסבי נפתלי פרץ

זהו סיפורם של סבי נפתלי פרץ וסבתי מרי פרץ.

סבי וסבתי נולדו במרוקו, סבי נפתלי פרץ נולד בעיר בוז'ד בשנת 1938 ועלה לארץ בשנת 1956, וסבתי מרי פרץ נולדה בעיר קזבלנקה בשנת 1945 ועלתה לארץ בשנת 1963 .

בילדותם הם למדו בבית הספר אליאנס ובתיכון אורט. סבא אהב ללמוד חשבון, שרטוט, גיאוגרפיה ואילו היסטוריה הוא לא אהב ללמוד. סבתא אהבה ללמוד שפות כמו צרפתית, ערבית ואנגלית (למדה בישראל) וגם ספורט ואילו עברית היא לא אהבה ללמוד.

שאלתי אותם על חוויה שזכורה להם מהילדות. סבי סיפר שבחופש הגדול הוא היה בתנועת נוער "סקוט" והוא והחברים היו מטיילים ממקום למקום, מכפר לכפר והם ישנו בשקי שינה על יד החוף ובחורשות. סבתי סיפרה שהיא גרה ליד נהר ותמיד אהבה ללכת לדוג עם חבריה. סבא יודע לדבר בשפות עברית, צרפתית וערבית אותן למד בבית ספר במרוקו אבל כשעלה לארץ הוא ידע קצת עברית. סבתא יודעת לדבר צרפתית וערבית אותן למדה בבית ספר במרוקו וגם לקרוא ולכתוב בעברית, אך לדבר את השפה היא למדה באולפן בישראל.

סבא עלה לארץ משום שהיו הפגנות על העצמאות של מרוקו, הערבים הפגינו נגד הצרפתים ששלטו במרוקו לכן הוריו החליטו לעלות ארצה ונציגי הסוכנות היהודית סייעו להם בעלייה לישראל. סבתא עלתה לארץ כי הסבא והסבתא שלה עלו לישראל בשנת 1948 וההורים שלה לאחר שנים רצו לעלות גם כן.

כאשר סבי עלה לארץ הוא הגיע לנמל חיפה והעבירו אותם במשאיות ליישוב שלומי בצפון, ושם הייתה מעברה למגורי העולים החדשים, אשר גרו בצריפונים מפח. סבתא הגיעה עם משפחתה לפרדס חנה וגרה שם. עניין אותי לדעת איפה סבא וסבתא הכירו. סבא אמר שהם הכירו במועדון בבנימינה וסבתא הוסיפה שההכרות הייתה במסיבת ריקודים בבנימינה. לאחר ההכרות הם התחתנו בשנת 1964.

סבא סיפר שלאחר שעלה לארץ הוא עבד לפרנסתו בקרן קיימת לישראל ואחרי חודשיים התגייס לצבא. סבא הוסיף כי כשהגיע למעברה הייתה מלחמת סיני בשנת 1956 וגייסו אותו לצה"ל. סבתא סיפרה שהיא עבדה לפרנסתה במפעל עץ שמייצר דיקטים הנקרא תע"ל, נתנו לה "קליפר" (מכשיר שהוא כמו שדכן), והיא הדקה את העצים.

סבתא ספרה לי את סיפור העלייה שלה בהתרגשות: חודש לפני העלייה לארץ אמרו להם עוד חודש אתם עולים לישראל. הם מכרו את כל הרכוש ואביה יצא מהעבודה. לא הייתה עלייה לישראל אחרי חודש וגם לא הייתה עבודה. לאחר חודש נוסף אמרו להם שבעוד ארבע שעות האנייה יוצאת לדרך. הם לקחו את הארגזים שכבר ארזו לפני חודש ומה שנשאר בבית היה: מיטות, כלים ועוד הרבה דברים כי לא היה להם זמן לארוז. הם הפליגו באנייה לאיטליה, באיטליה הם שהו שלושה שבועות במלון. הם לקחו אנייה מפוארת- "פלמינייה" המפליגה לארץ, עם בריכה, מועדון לילה, הכול היה מאוד יפה. הם התלהבו, שמחו ורקדו בכל פעם שראו משהו שכתוב עליו ישראל.  כשהם הגיעו לחופי הארץ הם ראו אורות בנמל לפנות בוקר ושמחו מאוד שהגיעו לישראל. הם יצאו מהאנייה, פיזרו את הנוסעים ואותם אספו באוטובוסים לפרדס חנה. האוטובוס היה מלא אנשים ואף אחד לא רצה לרדת בפרדס חנה שהיו בה רק חולות. אבא שלה אמר לכולם לרדת כי זו מדינת ישראל, יצא ונישק את האדמה וכולם ירדו אחריו. בבית בפרדס חנה לא היה להם גז, מקרר וכלים, הם בכו ורצו לחזור למרוקו, אבא שלה היה היחיד שרצה להישאר בארץ. אביה עבד במפעל "איטונג" והיה טרקטוריסט. היה לו קשה בעבודה, לפני כן הייתה לו חנות של בדים והוא ידע רק מסחר.

סבא סיפר שהוא אהב לרכוב על אופניים כשהיה קטן, שהוא רכב טוב ועשה תחרויות עם הילדים האחרים באופניים. פעם כשסבא היה ילד ואמו אמרה לו לפני שהלכה לשמור על הבית, סבא סגר אותו ושמר. פתאום באה איזה ערבייה ודפקה על הדלת, סבא לא זיהה אותה. היא אמרה לו לפתוח את הדלת, הוא פתח לה והיא רצתה להוציא אותו מהבית בכוח. הוא סגר את הדלת ובכה בבית. כשסבא היה ילד קטן בגיל 4 או 5 וחצי הוא הלך לחנות בדים שהייתה לאחיו. הוא נכנס מתחת לשולחן בחנות ונרדם. הגיע זמן הסגירה, אחיו סגר את החנות, הפועלים הלכו והוא שכח אותו בפנים. אחיו נכנס הביתה וכולם אכלו ארוחת ערב וראו שסבא חסר בבית. אמו ז"ל שאלה איפה נפתלי? איפה נפתלי? נזכרו שהוא היה בחנות, פתחו אותה וראו אותו ישן מתחת לשולחן. לקחו אותו על הכתפיים והרימו אותו הביתה. סבא אפילו לא הרגיש!

הזוית האישית

שירה: התרגשתי מאוד לשמוע את חוויות הילדות של סבי וסבתי במרוקו, לשמוע את סיפור העלייה המרתק שלהם, ואת ראשית דרכם בארץ ישראל. למדתי על האופי המיוחד של סבי וסבתי שהם ציונים בליבם. משום כך ידעו להתגבר על כל המכשולים שניצבו בדרכם לקראת העלייה לארץ ובקליטתם בארץ. אני גאה בהם ובמשפחה שהקימו בארץ ישראל. סבא וסבתא שמחו לשתף אותי בסיפור חייהם במרוקו ובארץ ישראל.

מילון

קליפר
מכשיר להידוק עצים

פלמינייה
אונייה מפוארת שהפליגה לארץ

ציטוטים

”אבא שלה אמר לכולם לרדת כי זו מדינת ישראל, יצא ונישק את האדמה וכולם ירדו אחריו“

הקשר הרב דורי