מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לתינוקת שנולדה קראו בשם יפה כי היא נולדה ביפו

גלי דבש וקורל אלון
עליזה אהרון
הולדתה של אחותי

אליזה אהרון מספרת  לגלי וקורל"
"נולדתי בשנת 1945 בעירק בעיר בגדד. בשנת 1945 עלינו לישראל.
 
כשהייתי בת 6 אימי הייתה בהריון בחודש התשיעי. היא הלכה לבקר את הוריה שגרו בשדרות ירושלים ביפו. אותו ערב היו לה צירים חזקים ולא היה רכב שייקח אותה לבית החולים ללדת, לכן לקחו אותה ברגל לכיוון בית החולים צהלון. 
לאימי היו צירים עזים. בדרך, עצר לה טנדר צבאי בשביל לקחת אותה ואת סבתא שלי, שליוותה אותה…… פתאום התינוקת יצאה ובאה לאוויר העולם בטנדר הצבאי. לאחר מכן סבתא שלי עטפה אותה בשמלתה הרחבה וכאשר הגענו לבית החולים "צהלון", חתכו לה שם את חבל הטבור. לתינוקת שנולדה קראו  בשם יפה כי היא נולדה ביפו.
 
לתינוקת שנולדה קראו  בשם יפה כי היא נולדה ביפו . היא באמת ילדה יפה!
 
בית היולדות צהלון ביפו
ראשיתו של בית החולים הייתה בשני בתי חולים שהקים משרד הבריאות ביפו לאחר מלחמת העצמאות. באותה עת השתכנו ביפו עשרות אלפי עולים חדשים, חלקם במצב בריאותי רעוע, אשר נזקקו לשירותי בריאות. לשירותים אלו נזקקו גם תושבי חולון ובת ים, ובתי החולים של תל אביב היו קטנים מלספקם. הקמת שני המוסדות ביפו נועדה לענות על צורך זה.
 
תמונה 1

 בית היולדות צהלון ביפו

תמונה 2

קראו לתינוקת יפה על שם יפו

תמונה 3

יפו (בערבית: ??????, "יאפא") היא עיר עתיקה בארץ ישראל, לחוף הים התיכון. היא הייתה עיר מעורבת שגרו בה בעיקר ערבים. בגלל שהיא הייתה עיר נמל הגיעו אליה רוב העולים באניות. במלחמת העצמאות כבשו את העיר כוחות האצ"ל וההגנה והרכב האוכלוסייה בה השתנה: כתשעים אחוזים מתושביה הערבים נמלטו, ועולים חדשים התיישבו במקום. בשנים האחרונות גדל אחוז התושבים הערביים מכלל תושבי יפו.

 יפו

תמונה 4

שיר: "זוהי יפו" אבי טולדנומעל המסגדים עולה ירח,מעל ביתך עולים אורות ניאון.         ושוב שיחי יסמין נותנים פה ריחושוב אנחנו כאן, מול השעון."

העשרה
צהלון בית ילדות:"בית החולים צהלון (דג'אני) (כיום המרכז הגריאטרי "צהלון") שנמצא בשדרות ירושלים 100 פינת רחוב ארליך ביפו ותוחם את שכונת צהלון ממערב הוא מתחם היסטורי שהיה שייך לפני קום המדינה לאחת המשפחות העשירות של ערביי יפו. רוב שטח השכונה היה שייך לפואד איסמעיל דג'אני, בן לאחת המשפחות החשובות בה. דג'אני, שהיה רופא, פתח ב-1933 את בית החולים במבנה לבן הבנוי בסגנון הבינלאומי, שניצב בתוך פרדס."
 
"בית החולים נפתח מחדש תחת השם "צהלון" והיה גם בית יולדות, בית חולים כללי ליפו ובית חולים לילדים . ב-1980 הפך לבית חולים סיעודי-גריאטרי בלבד."
 
 תשע"ה

מילון

צהלון
בית החולים צהלון (דג'אני) (כיום המרכז הגריאטרי "צהלון") שנמצא בשדרות ירושלים 100 פינת רחוב ארליך ביפו ותוחם את שכונת צהלון ממערב הוא מתחם היסטורי שהיה שייך לפני קום המדינה לאחת המשפחות העשירות של ערביי יפו. רוב שטח השכונה היה שייך לפואד איסמעיל דג'אני, בן לאחת המשפחות החשובות בה. דג'אני, שהיה רופא, פתח ב-1933 את בית החולים במבנה לבן הבנוי בסגנון הבינלאומי, שניצב בתוך פרדס.

הריון ולידה
ילד חדש בא לעולם

ציטוטים

”" אחותי נולדה על המדרכה בעיר יפו"“

הקשר הרב דורי