מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לשרוד את המלחמה

מעורבות חברתית בביה"ס "אלדד" בנתניה
קשר רב דורי בבי"ס התיכון "אלדד"
סבתא מספרת על קשיים שעברה בשואה

סבתא שלי, סבטה, הייתה רק בת 9 כשהמלחמה התחילה, מלחמת העולם השנייה. ממה שהיא סיפרה לי זה הדבר הכי מפחיד וכואב שאי פעם קרה לה. בזמן שסיפרה לי את סיפורה היא לא יכלה להחזיק את הדמעות ולא לבכות.

הכל התחיל מזה שסבתא נולדה באוקראינה, אודסה, עיר יפה ומדהימה עם סיפור שלם. הכל היה שקט ואף אחד לא ראה שמשהו כמו המלחמה יגיע ברמה כזו שתשנה חיים. ברגע שהמלחמה התחילה, הם ישר ירדו למקום הבטוח ביותר ושם ישבו כמעט כל הזמן. הם שמעו כל הזמן איך הטילים נופלים, איך דברים נשברים לידם ואת אימא בוכה בלי הפסקה. הם היו יושבים בפינה ומחזיקים אחד את השני, כאילו מישהו עכשיו יבוא ויקח אותם מאימא. הם לא ידעו מה לעשות וכמה זמן הכל ימשך, מתי הם יכלו לישון בלי לקום ולרעוד מפחד.

האוכל שהיה נגמר כלכך מהר, "לפני שהספיקו לסגור עיניים". סבתא סיפרה על כל מה שאכלו כאשר לא היה אוכל, הם ניסו כל דבר שנראה אכיל כמו חגורות מעור שהושרו במים כדי שיהיה רך. כאשר הרעב היה בלתי נסבל הם אכלו נרות, סבונים ועוד.

לאחר שנתיים כבר מצאו דרכים למצוא מעט לחם. סבתא מספרת שגם במלחמה יש אנשים טובים בעולם. כשהם ראו ילדה בת 12, הם רצו לתת לה כוח בשביל שתעוף, הם התחלקו איתה במעט אוכל, שאותו הביאה למשפחה והתחלקה איתם. אימא שלה כבר לא יכלה להמשיך, ונפטרה במהלך המלחמה. סבתא לקחה את מות אמה הכי קשה, והבינה שמעכשיו צריכה להיות אחראית ובתפקיד האימא של אחיותיה.

לאחר המלחמה סבתא חיה בכפר לא רחוק מאודסה והמשיכה לגור ביחד עם אחיותיה.

הזוית האישית

קסניה וסבתא סבטה נהנו מחוויית השיתוף, נוצרה הבנה על חיי הילדות של סבתא שהיו קשים ומרגשים. ההשתתפות בתוכנית הקשר הרב דורי במסגרת מעורבות חברתית בבי"ס "אלדד", נתניה, שנת לימודים תשפ"א

מילון

אודסה
עיר נמל באוקראינה, כיום הרביעית בגודלה במדינה. גובלת עם הים השחור, וכיום עיר ראשית למסחר, תעשייה, תיירות ומדע.

מלחמת עולם שנייה
מלחמת העולם השנייה הייתה עימות צבאי עולמי שנמשך בין השנים 1939–1945. המלחמה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית, מלחמת העולם השנייה הקיפה שלוש יבשות, כללה את גיוסם של מאות מיליוני בני אדם והובילה לכ-64.5 מיליון אבידות בנפש, יותר מבכל מלחמה אחרת. כמעט כל מדינות העולם השתתפו במלחמה בצורה ישירה או עקיפה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כאשר הרעב היה בלתי נסבל הם אכלו נרות, סבונים, חגורות עור ועוד.“

הקשר הרב דורי