מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לקח השואה

סבא מציג מאלבום זכרון
המשפחה שלנו
אבא ואמא הכירו בלובלין, התחתנו בשנת 1945 והחליטו לעלות לארץ דרך גרמניה.

סיפורו של סבא מנחם ארן

אמא שלי, ילידת ליטא, היא ניצולת מחנות ההשמדה בליטא ובאסטוניה. היא ממשפחה בת תשע נפשות. מהמשפחה הרחבה שרדו רק היא ושתי אחיותיה. לאחר השחרור מהנאצים על ידי הצבא האדום, אמי הגיעה ללובלין ועבדה כאחות בבית שיקום לניצולים (בית י.ל. פרץ). אבא שלי, יליד לובלין שבפולין במשפחה בת 11 נפשות, ברח מהנאצים ועבר לרוסיה. הוא הוגלה לסיביר לעבודות כפייה, ברח משם ובמסע ארוך חצה את רוסיה בחזרה. עם סיום המלחמה חזר ללובלין לחפש את שרידי משפחתו אך לא מצא. אבא ואמא הכירו בלובלין, התחתנו בשנת 1945 והחליטו לעלות לארץ דרך גרמניה.

נולדתי בשנת 1946 במינכן שבגרמניה. עלינו לארץ ישראל בתחילת שנת 1949. בארץ נולד אחי צביקה. אבא נהג לספר על קורותיו ותלאותיו. אמא לא יכלה לדבר על מה שעבר עליה, אבל היא כתבה שירים שתיעדו זאת. בשנת 1956 כשהייתי בן 10, הגיע לביתנו המשורר. מאוחר יותר אמא נתנה עדות ביד ושם.

שנים רבות היה אצלי ואצל הוריי סירוב לבקר בגרמניה בליטא ובפולין. אבל ביולי 2001 ארגן מוסד יד-ושם, בראשות השר לשעבר ד"ר יוסף בורג, ביקור בלובלין לרגל חנוכת בית קברות יהודי חדש. הוזמנו הניצולים הבודדים, 11 במספר, ילידי העיר ששרדו את השואה מתוך 250,000 היהודים שחיו בה לפני השואה. אבא הוזמן. הצטרפתי אליו יחד עם אחי ואשתי, שגם משפחתה הוכחדה באושוויץ. תיעדתי את הביקור באלבום מזכרת ותזכורת: אין מקום ליהודים אלא בארץ ישראל!

השתתפתי במלחמת ששת הימים כלוחם חי"ר ובמלחמת יום כיפור ומלחמת שלום הגליל כקצין בחיל האוויר. עבדתי בחברת אלישרא (מערכות לוחמה אלקטרונית) 34 שנים והובלתי בה את תכניות הפיתוח העיקריות לטובת חיל האוויר (המערכות המגינות על מטוסי הקרב המסוקים והתובלה) ולייצוא בטחוני. בעשור האחרון הייתי הסמנכ"ל מנהל החטיבה הצבאית ו- CTO.

החוויות המהותיות בחיי קשורות בילדיי ובנכדיי, בהצלחותיהם ובשמחותיהם.

שרה מספרת: איך הגעתי לקדימה?

גרנו בהרצליה הצעירה ברחוב ארלוזורוב פינת קק"ל. היינו 8 נפשות והיה לי צפוף, כל השכנים עברו לדירה יותר גדולה. התחלנו לחפש וכל הצעה נפסלה על ידי בן זוגי. חשבתי וחשבתי ופתאום שמעתי פרסומת: הכדור עגול והפרס גדול. אמרתי לעצמי זה רעיון, במקום לחפש בהרצליה נחפש מחוץ להרצליה – ברעננה אבל היה שם צפוף ויקר, וגם בהרצליה פיתוח. הייתה הצעה בקדימה והמוכרים היו נחמדים, המרחק בין הבתים גדול והמחיר נמוך. ניסינו להתווכח על המחיר. סיפרנו לבן דודנו והוא אמר, מנחם, למה אתה מטרטר את שרה? אם זה מוצא חן בעיניך תתקשר ותוסיף כסף עוד היום. ועד היום אנחנו גרים בקדימה.

 תשע"ו

מילון

הצבא האדום
צבא רוסי שניצח את הגרמנים במלחמת העולם השנייה

ציטוטים

”אין מקום ליהודים אלא רק בארץ ישראל!“

הקשר הרב דורי