מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לצאת מהתופת ולהקים משפחה לתפארת- סבתא צרנה

הנכדה מלכי רוזן
סבתא צרנה
מאורעות המלחמה נתנו אותותיהם בבריאותה של סבתא

הנינה מלכי רוזן מתעדת את סיפור חייה של סבתא רבתא צרנה לובל בת רבקה ואליהו הי"ד, כפי ששמעה מסבתא שלה, מרים.

סיפור חייה הקצרים (44) שנים של סבתא רבתא מצד אמי הוא סיפורו של דור השואה, אשר הביא לאובדנם של שישה מיליונים מבני עמנו. לא הייתה כמעט משפחה, שבה לא נכחדו חלק מבני המשפחה, או משפחה כולה.

סיפור חייה הקצרים של סבתא רבתא ע"ה הוא סיפור גבורה של אחד מיני רבים, אולם סיפורה הוא ייחודי בכך, שלמרות כל התלאות שעברה במהלך המלחמה, לא איבדה את התקווה לתקומה יחד עם רבים מבני עמינו שחיו באותה עת במזרח אירופה.

מאידך, מדובר בנערה צעירה מוכשרת, בת בכורה לבני משפחתה, משכילה ובעלת מידות וערכים נעלים. בעלת אישיות מיוחדת, שעזרו לה לעבור את תלאות המלחמה.

סבתא צרנה לובל נולדה בשנת תרפ"ד (1924) להוריה רבקה ואליהו בשאן, בפולין בעיירה "שנבובה" במחוז טרנפול. שמות האחים והאחיות של סבתא: יהודה, ישראל ורחל. צ'רנה הייתה נערה בתקופת השואה, היא חוותה את השואה בתוך התופת האיומה. היא איבדה את הוריה ומשפחתה.

צ'רנה נותרה לבדה ובודדה, אוד מוצל מאש. בשנת 1944 היא התחתנה והקימה את ביתה עם סבא רבא שלי, דב לובל.  הם עלו באונייה לישראל והגיעו לחיפה בפברואר 1948.

העלייה לארץ

מיד בבואם  לישראל, סבא  דב גויס לצבא. היה זה בעיצומה של מלחמת השחרור. סבא השתתף כלוחם בקרבות הקשים על לטרון בדרך לירושלים מול הלגיון הירדני. סבתא צרנה נשארה בבית לבדה כעקרת בית ועסקה בגידול שלושת הילדים, שהיו עדיין קטנים.

הם קיבלו דירת חדר של הרכוש הערבי הנטוש בסמוך לכניסה לנמל חיפה. השירותים היו מחוץ לבית, והיו משותפים לכמה משפחות. כעבור 3 שנים בשנת 1951 הם עברו לצריף בכפר- אתא (כיום קריית אתא)

המצב הכלכלי בארץ בשנות ה- 50 היה קשה, לישראל הגיעה עליה גדולה, מארצות צפון אפריקה, תימן, ומזרח אירופה. העולים מאירופה, שרובם היו ניצולי שואה, הגיעו חסרי כל וללא אמצעי מחיה.

לסבתא צרנה היו קרובי משפחה, שגרו בארצות הברית ובקנדה. לעיתים הם היו שולחים מעט כסף, בגדים ומוצרי מזון (שימורים). את המוצרים והבגדים  היו סבא וסבתא מוכרים,  כדי שיהיה להם כסף למחיה השוטפת.

בשנת 1954 עברו המשפחה של סבא וסבתא למושבה מגדיאל, שבהוד השרון. דוד של סבא היה הרב האשכנזי של המושבה. במגדיאל הייתה  להם משפחה גדולה (יחסית) ומבוססת, אשר סייעו להם מבחינה כלכלית.

בהמשך סבא עבד כנגר בכל הארץ. סבתא  צרנה הייתה עקרת בית ועסקה גם בתפירה ומשק בית אצל משפחות שונות, על מנת להקל על פרנסת המשפחה.

המשפחה גרה במגדיאל עד פטירת סבתא רבתא צרנה ז"ל  בשנת (1969) תשכ"ט. בהיותה בת 45 בלבד. אין ספק כי מאורעות המלחמה נתנו אותותיהם בבריאותה של סבתא והיא נפטרה בטרם עת.

יהי זכרה ברוך.

רגעי הנחת  של סבתא

סבתא רבתא צרנה רוותה נחת, כאשר סבתא צרנה קראה לבתה (דודתנו) הבכורה רחל על שם אחותה הקטנה, שאיבדה במהלך הבריחה והמנוסה מהנאצים ימח"ש.

סבתא צ'רנה שאבה נחת, כאשר בתה (דודתנו) רחל ז"ל נישאה, ואף זכתה לראות את שתי נכדותיה בחייה. הנכדה הבכורה רבקה, שנקראה על שם  אמה. זה הסב לה אושר רב. סבתא רוותה נחת לראות ילדיה מתקדמים במסגרות הלימוד השונות. היא זכתה לראות את בתה הבכורה רחל ז"ל הופכת למורה, את בנה שבתאי לומד באוניברסיטה. ואת בתה  הצעירה, סבתי מרים תבל"א, לומדת בסמינר למורות.

סבתא קמה מהתופת הנוראה, והקימה בכוחות נפש עצומים משפחה לתפארה בארץ ישראל. כאשר משפחתה מונה למעלה מ-50 נכדים ונינים שאותם לא זכתה להכיר ולראות. אולם כיום בוודאות ניתן לומר, כי זהו ביטוי לניצחון הרוח והאמונה הדתית על דור הצוררים ימח"ש.

דברים לזכרה

אם הייתי צריכה להגדיר מה החזיק את סבתא ברגעי האימה? האמונה האיתנה בבורא העולם. סבתא אהבה לסייע לכל נצרך  למרות, שלא הייתה בעלת אמצעים. עשתה רבות למענם.

היא הייתה שכנה למופת, כולן אהבו לבקש ממנה עצה ועזרה. היא התפנתה לכולם במאור פנים ובשמחה, למרות שמצבה הבריאותי לא תמיד אפשר זאת.

לפני שנה, במלאות 50 שנה לפטירת סבתא צרנה, סבתי מרים ואחיה שבתאי החליטו להקדיש ערב לזכרה, לזכר הסבא רבא דב, והדודה רחל ז"ל, על מנת שבני המשפחה יכירו את הסבתא רבתא, ויקבלו מענה  לשאלה מי הייתה הסבתא שלהם צרנה ז"ל.

לקראת ערב זה הועלו בין יתר הדברים, שני מסמכים שחוברו על ידי הנכד רפאל ביטון, בנה הצעיר של דודתנו רחל ז"ל. המסמך הראשון "הדליקו את הנר" נכתב על ידו בערב יום השואה. במסמך זה הוא מתאר אירוע, שקשור לסבתא רבתא  צרנה ז"ל.  הארוע מספר על אחת העובדות בבית החרושת, שהלשינה לנאצים על הנערה צרנה, שהיא יהודיה.

המסמך השני- "צרנה סיפור חיים", שחובר בחריזה, גם הוא על ידי הנכד רפאל ביטון, במיוחד לערב זה.

המסמכים שחוברו הם תולדה של תחקיר עמוק, על מנת שהדורות הבאים יכירו את דמותה האצילית של סבתא צרנה, וינחילו  לדור הצעיר את זיכרון השואה והדבקות ביצר החיים.

הזוית האישית

מלכי: אני עומדת נפעמת מסיפור חייה הקצרים של סבתא רבתא ע"ה, סיפורה הוא סיפור גבורה של אחד מיני רבות.

מילון

השואה
השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אנטישמיות מתוכננות ומאורגנות, שבוצעו כנגד העם היהודי החל מעליית הנאצים לשלטון בגרמניה בתחילת 1933, ובמהלך מלחמת העולם השנייה ועד כניעת גרמניה הנאצית במאי 1945.

קרבות לטרון
קרבות לטרון היו סדרה של חמישה קרבות קשים בין צה"ל והלגיון הערבי בפאתי לטרון בין 25 במאי ו-18 ביולי 1948, במהלך מלחמת העצמאות. באזור לטרון עבר הכביש היחיד שחיבר את ירושלים עם השפלה, ומכאן נגזרה חשיבותו האסטרטגית. חמישה ניסיונות שנעשו במטרה לכבוש את לטרון מידי הלגיון הירדני נכשלו, ולטרון נותרה תחת שליטה ירדנית עד מלחמת ששת הימים.

ציטוטים

”המשפחה שהקימה סבתא הוא ביטוי לניצחון הרוח והאמונה הדתית על דור הצוררים הנאצים ימ"ש“

הקשר הרב דורי