מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לעלות לארץ ישראל ולהיות עם חופשי בארצנו

מתעדים סיפור עם סבתא ברטה
לבוש בוכרי מסורתי
לא קיימו טקס בר מצווה

שמי: ברטה אובידוב נולדתי בארץ כזכסטן בעיר צ'ימקנט תאריך 24.05.1964

סיימתי את בית הספר לאחר 10 שנות לימודים. בגיל 18 התחתנתי עם סבא אלכס בורייב. בשנת 1983 החלפתי לשם משפחה אחר לאחר שהתחתנו, מאוביידוב לבורייב. נולדו לנו שלושה ילדים קטנים ועלינו לארץ ישראל בשנת 1993. עלינו לעיר קריית מלאכי. הגענו לבת דודה של סבתא, שם השכרנו דירה. למדתי שנתיים תפירה והתחלתי לעבוד בסטודיו של אופנת חברת "גוטקס" ובעלי בפקר פלדה.

יש לי שני אחים ואני הבת הקטנה. לבעלי היה אח גדול אשר נהרג בתאונת דרכים. למדנו בבית ספר לא יהודי מכיוון שלא היו בתי ספר יהודיים בעיר. בחופשות הקיץ בעלי היה עובד בהכנת ארגזים ברוסיה. לא קיימו טקס בר מצווה.

הלבוש בתקופה ההיא היה מכנסי פדלפון וחולצות אשר השרוול מתרחב כמו פעמון. בתקופה ההיא שמענו מוסיקה של שנות השמונים. בחופשות כל המשפחה היתה חוגגת. המשפחה הייתה מתאספת ושוחטים כבש וחוגגים כמה ימים בלי הפסקה. בדרך כלל בחגים היינו נוהגים לאכול בשר על האש.

גרנו בבית נורא גדול עם גינה ענקית של כמה דונמים בגינה שלנו היה המון עצי פרי מסביב ובאמצע היה המון חממות של ירקות אצלם היו מגדלים הכול בגינה טבעי אכלנו כמעט הכל ממה שהינו מגדלים בגינה. בבית היו חמישה חדרים וסלון ענקי היו להם שירותים מסודרים מקלחת מאובזרת מה שלא היה לכל אחד בתקופה ההיא.

בבית רוב הזמן דברנו בשפה הרוסית וממש טיפונת בבוכרית. היינו גרים בסביבה שהיו גרים המון ערבים ורוב האוכלוסיה לא יהודית והשכנים רוסים או סוג של מגזר הערבי. ביקרתי לפני כמה שנים בבית שחייתי ברוסיה ובעלי נורא מתגעג ומאוד היה רוצה לטוס לבקר במקומות שגדל וחי בילדות .

משחקי ילדות של סבתא ברטה

img_0273

מתנסים בפעילויות הילדות של סבתא

20170108_105027

משחקי הילדות של סבתא

20170108_102811

הזוית האישית

אנחנו אוהבים את סבתא ברטה מאוד והמפגשים איתה היו ממש כיפים.

מילון

מכנסי פדלפון
מכנסיים מתרחבים, שכונו גם מכנסי פיל או מכנסי פעמון. שנולדו בסוף שנות ה-60

ציטוטים

”גדלנו הכל בגינה טבעי היינו אוכלים כמעט הכול ממה שהיינו מגדלים בבית .“

הקשר הרב דורי