מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

למה קראו לי גלדיס

קולאז' משפחתי
גלדיס ביום חתונתה
עלייה מעיראק לישראל

ילדות
נולדתי בעיראק בשנת 1943, אני בת בכורה מתוך 7 אחים ואחיות, לאבא אליהו ואמא רבקה.
 
להורים שלי היה קשה להביא ילדים, ורק אחרי טיפולים שנמשכו 5 שנים הצליחו להביא ילדים. הם שילמו לרופאים האמריקאים הרבה כסף בדינרים, ובישראל נולדו עוד 2 אחים. אמי אמרה לרופאה שאם תהייה לה בת היא תקרא לה על שמה, גלדיס. ואז אני נולדתי וקראו לי גלדיס.
 
גדלתי בעיר בגדד שבעיראק. אבי שמע שיש עלייה מעיראק לישראל, השכנים אמרו: "בוא נירשם", מי ששילם כסף לסוכנות עלה לארץ. טסנו מבגדד בשנת 1951, והגענו לשער העלייה בחיפה. היינו שם שבועיים, אח"כ שלחו אותנו לבנימינה למעברת אוהלים ומשם למעברת באר יעקב. בבאר יעקב גרנו באוהלים והמצב היה קשה, הכול היה רטוב מהגשם ומלא בוץ. נשארנו באוהל כי אמי לא רצתה שנצא מהאוהל בגלל המצב שבחוץ. אחותי הייתה בת 8 חודשים, שתתה בטעות נפט שהיה על הרצפה, עלה לה החום, היא נשלחה לבית חולים באסף הרופא. אחרי יומיים, כשאמי נסעה לבקר אותה בבית החולים, היא גילתה שאחותי נעלמה. אמי עשתה בלגן ורצתה לדעת מה קרה לילדה? אמרו לה שהיא הועברה לבי"ח "בהדסה" שבירושלים. אמי נשארה 7 ימים עם אחותי ובמשך שנה וחצי אחותי הייתה מאושפזת בירושלים כי הייתה לה שחפת. אחר כך הבריאה ושלחו מכתב לבוא לקחת אותה. דודתי הביאה אותה מבית החולים.
 
בבאר יעקב היו לנו 3 חדרים בבית. אבי עבד כחלבן בחולון ואמי בבית הייתה תופרת. בגיל 12 עברנו לגור  ברמלה. כולם למדו ורק אני לא למדתי בבי"ס – טיפלתי באחים שלי. 
 
חתונה
התחתנתי אחרי 5 שנים עם שידוך ששידכה לי דודתי. החתונה הייתה בבית של ההורים שלי, החתן שילם הכל. לבשתי  שמלה והצטלמנו  בנס-ציונה. החתונה היתה בסגנון עיראקי: להקה עיראקית, אוכל עיראקי שאמי בישלה והכינה. גרנו במעברה בנס ציונה בצריפים. בעלי עבד באנשובי בכפר אהרון, ובעבודות  נוספות.
 
נולדו לנו 5 ילדים.
מציגה: רננה אור כהן בי"ס רעות נס ציונה, התשע"ו 2016
מורה מובילה: הדס אוחיון

מילון

שחפת
מחלה זיהומית מדבקת הנגרמת על ידי מיקובקטריום, בדרך כלל הפגיעה האופיינית לשחפת היא בריאות אך היא יכולה להשפיע גם על חלקים אחרים בגוף. המחלה נישאת באוויר כאשר ההדבקה מאדם לאדם נגרמת באמצעות שיעול של אדם חולה. שחפת היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר למוות בכל הגילאים ברחבי העולם.

שער העלייה
שער העלייה בחיפה-שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. שמו הרשמי היה "בית עולים שער העלייה", אך רבים קראו למקום שנים רבות גם "סנט לוקס".בשנת 1958 צורף שטחו לעיר חיפה‏‏.‏ שער העלייה בחיפה-שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. שמו הרשמי היה "בית עולים שער העלייה", אך רבים קראו למקום שנים רבות גם "סנט לוקס".בשנת 1958 צורף שטחו לעיר חיפה‏‏.‏

מעברת נס ציונה
נס צִיּוֹנָה היא עיר במחוז מרכז בישראל. העיר ממוקמת בין ראשון לציון בצפון ורחובות בדרום. העיר משתרעת על פני כ-16,000 דונם ומונה כ-45,000 תושבים. נס ציונה הוקמה בשנת 1883 כמושבה יהודית במסגרת העלייה הראשונה והוכרזה כעיר בשנת 1992. בתחום השיפוט של העיר שוכן המכון למחקר ביולוגי בישראל ובעיר נמצא פארק המדע קריית ויצמן, פארק המדע הראשון בישראל. בשנת 2009 זכתה נס ציונה ב"דגל היופי" בתחרות קריה יפה לישראל שלה מועצה לישראל יפה וכן זכתה 19 פעמים ברציפות בחמישה כוכבי יופי.

ציטוטים

”אני שמחה שאני גרה בבית יותר טוב “

הקשר הרב דורי