מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"לכל מקום שאני הולך, אני הולך לארץ ישראל"

סבא שלי בחנות שלו בצרפת
רשימת כל המלחמות שהשתתף בהם
"לכל מקום שאני הולך, אני הולך לארץ ישראל" - רבי נחמן מברצלב

שלום, קוראים לי נתאי סבן, ואני בחרתי לכתוב על סבא שלי מצד אימא. סבא שלי נולד במרוקו, בעיר קניטרה בשנת 1922. בגיל שנתיים, הוריו ושני ילדיהם עברו לגור באלג'יר בעיר אוראן. הוא עזב את הלימודים בכיתה ז' בערך ועבד אצל אבא שלו במפעל נגריה.
 
כבר במרוקו, הוריו היו נגרים טובים מאוד והם תכננו ובנו את תחנת הרכבת של העיר קניטרה. הוא התחרה בגיל 16 בתחרות נגרים של אלג'יר וזכה במקום השלישי בעיצוב חדר ילדים מפואר. הוא המשיך ללמוד את המקצוע הזה, יחד עם אחיו, אצל אבא שלו ותכננו להמשיך את הנגרייה של אביו. במלחמת העולם השנייה, הוא הוא גויס על ידי הצרפתיים ונשאר במחנה הצבאי בשם Bedaux. כאשר האמריקאים נכנסו לאלג'יר הוא ערק מהצבא הצרפתי (בגלל התנהגותם של הצרפתיים במהלך המלחמה) והתנדב לצבא האמריקאי לפלוגתו של הגנרל אייזאנואר. 
יחד עם הפלוגה הוא הגיע לאיטליה ונלחם באיטליה בין השאר בקרב המפורסם של מונטקאסינו. לאחר מכן, הפלוגה התקדמה לכיוון גרמניה. לאחר חתימת הסכם הפסקת אש, ברלין נחלקה לארבעה רבעים וסבא שלי נכח ברובע האמריקאי עד סוף 1945.
 
בסיום המלחמה חזר לאלג'יר, בשנת 1945. שנתיים אחר כך נשא אישה ב-1947 ויסד נגרייה גדולה עם אחיו.
נולדה להם ילדה בשם מישל (דודה שלי – אחות של אמא). לאחר מכן פרצה מלחמת אלג'יר ובה אלג'יר ביקשה עצמאות מצרפת ב-1954.
 
בשנת 1962, אחרי שראה מה שקורה ברחובות העיר וחשב כי אין יותר עתיד ליהודים ולצרפתיים באלג'יר החליט לעזוב עם משפחתו בחודש יולי. הם עזבו הכל – כמו רוב היהודים אשר חיכו עד השנה הזו – ועלו על ספינה לכיוון צרפת. הם הגיעו לעיר בורדו (אחת הערים שקלטה את הפליטים היהודיים מאלגיר) ששם כבר הגיע, בשנה הקודמת, האח של סבא שלי. שנה לאחר מכן אשתו מתה ממחלה קשה כאשר ביתו, מישל, בת 16.
 
סבא שלי מצא עבודה כפועל במפעל רהיטים אבל לא היה מרוצה. הוא רצה להיות עצמאי והיה לו קשה לשאת את הניצול של המעביד שלו. הוא תמיד היה לוחם ודבוק לעקרונותיו. לכן למרות הקשיים, הוא קנה חנות של כלבו והחליט להשקיע בה ולעזוב את מקצועו. בשנת 1965 הוא הכיר את סבתא שלי והשניים נישאו. נולדו להם ארבע בנות (מתוכן אימא שלי). עד דצמבר 1994 הוא עבד בחנות שלו.
 
סוף סוף, בשנת 2005 עלה עם סבתא לארץ והתיישבו  בנתיניה. הוא  נפטר בשנת 2009 לאחר מחלה אך שמח מאוד בארץ ישראל.
 
 
 
 
 
 
תמונה 1  

מילון

לא מודע
סבא שלי האמין בחשיבה מודעת ולכן תמיד היה אומר שאין דבר שהוא עושה אשר מונע על ידי "לא מודע" או "תת מודע".

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון“

הקשר הרב דורי