מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לכל אדם יש סיפור

משפחתה המורחבת של נועה
סבתא וסבא של נועה בחתונתם
סבתא חנה מספרת לנכדתה על ילדותה והעלייה לארץ ישראל

שמה של סבתי הוא חנה, שם משפחתה הנוכחי הוא חסיד, שם המשפחה בנעורים :שם טוב. סבתי נולדה בשנת 1956 בפרס (איראן). לאימא של סבתא קראו שושנה, לאביה חיים. לסבתא של סבתא מצד האימא קראו רחל. שמה של סבתא של סבתא מצד האב היה בגומג'אן. לסבא של סבתא מצד האימא קראו דוד, לסבא מצד האבא קראו ראובן.

ראיון עם אמי על סבתא חנה

אמי זוכרת מספר דברים מילדותה: "לפני חג הפסח אימא שלי הייתה עוזרת לאמה בניקיונות לפסח, אמי לא אהבה לעזור לאמה מכיוון שאמה    הייתה מעבידה אותה בפרך. אמה (סבתא שלי) הייתה נותנת לאימא שלי לשפשף סירים ולנקות את החריצים של המרצפות. זכרון נוסף, הוא שכל יום שבת אביה של אמי היה לוקח אותה לפארק הירקון לרכב על חמורים ולשחק בגן שעשועים.

הדבר הכי טעים שסבתי הכינה עבור אמי לאכול היה אורז עם בון ומרק פרסי ירוק (חורשט). הדבר השנוא על אמי בילדותה היה להכין סנדוויצ'ים לבית הספר לעצמה ולאחיה. אמי אהבה לפתור תשבצים עם הוריה.

סיפור הילדות של סבתי 

סבתא חנה מספרת: "נולדתי בשנת 1956 בפרס (איראן). בגיל חמש עליתי לארץ עם הוריי והתיישבנו עם עוד משפחות בעיר כפר סבא, נכנסתי לגן חובה ואז עליתי לכיתה א'. אני זוכרת שהיה לי מאוד קשה להתאקלם בכיתה א', חוויתי קושי בשפה העברית וקושי במציאת חברים, לא היה לי במי להסתייע מכיוון שהוריי גם לא ידעו את השפה העברית. הוריי היו עסוקים במציאת עבודה בכדי לפרנס את הבית.

אחיי ואני הבנו שעלינו מוטלת כל האחריות ועלינו ללמוד את השפה בכדי להשתלב בכיתה וכך היה. כאשר הייתי בכיתה י"ב אמי חלתה ולא יכלה לעבוד, לכן מצאתי את עצמי עובדת כמזכירה רפואית בבית חולים בלינסון. לא התגייסתי לצבא למרות שמאוד רציתי להתגייס, לא חוויתי יציאות ובילויים עם חברים, מאוד אהבתי ללמוד ולא יכולתי להמשיך מכיוון שהיה עליי לסייע לאבי לפרנס את הבית. מצאתי את עצמי מגיל 17 עובדת, בגיל 21 פגשתי את בעלי לאחר שנפרדתי מאהבה ראשונה שלי, רק בגלל שהוריי לא הסתדרו עם הוריו בגלל כסף. התחתנתי עם בעלי וגידלנו ארבעה ילדים מקסימים: רויטל בת 43, דקלה בת 40, שני בת 33 ושי בן 30. כיום אני סבתא לתשעה נכדים מושלמים שמאוד כיף לי לשהות במחיצתם.

המשחק האהוב על סבתי

חמש אבנים: כל אחד לוקח חמש אבנים אחד לוקח אבן ואז מקפיץ ותופס. אם הוא הצליח יש לו עוד תור והוא לוקח הפעם שתי אבנים ואם הוא מצליח הוא ממשיך. איך מנצחים? מי שנשאר אחרון ומצליח להקפיץ ולתפוס חמש אבנים.

הגעגוע של סבתי

סבתא שלי מתגעגעת להוריה, הם מאוד חסרים לה. סבתי איבדה את אמה בגיל צעיר מאד ולא זכתה לדמות אם, אביה התחתן עם אישה נוספת בשם טובה. לאמה החורגת לא היו ילדים, אביה עבר לגור בתל אביב כך שהתראו בסופי שבוע. עיקר הגעגוע של סבתי הינם הזיכרונות של ילדותה עם הוריה ואחיה, אל הפשטות של הדברים והמשחקים ששיחקו הכילו אהבה ותום.

עץ המשפחה של נועה

תמונה 1

סרטון תיעוד של סבתא חנה:

הזוית האישית

נועה: נורא אהבתי לשמוע את סיפוריה של סבתי, מאוד התרגשתי ולמדתי על עברה של סבתי. למדתי כי לסבתי הייתה ילדות קשוחה מאוד לעומת הילדות שלי וזה מאפשר לי להעריך את הוריי ולומר תודה על מה שיש לי. סבתי מצטיירת כאישה אמיצה וחזקה שהתמודדה עם אתגרים רבים ואף פעם לא וויתרה לעצמה ומשפחתה. אני מעריצה אותה.

סבתא – אני אוהבת אותך.

מילון

איראן
הרפובליקה האסלאמית של איראן היא רפובליקה אסלאמית-שיעית בעלת מיעוט סוני הנמצאת במערב אסיה, והיא כיום בעלת משטר תיאוקרטי טוטליטרי. לאיראן היסטוריה עתיקת יומין, החל מהאימפריה הפרסית שהוקמה על ידי כורש בשנת 550 לפני הספירה. שפתה הרשמית של איראן היא הפרסית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”עיקר הגעגוע של סבתי הינם הזיכרונות של ילדותה עם הוריה ואחיה, הפשטות של הדברים והמשחקים ששיחקו שהכילו אהבה ותום“

הקשר הרב דורי