מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לכידת גנרל גרמני

אבי מתעד הסיור יחד איתי יאנה
סבא רבא שלי - ניקולאי ניקולאביץ 'טשצ'וב.
סבא רבא שלי במלחמת העולם השנייה

לסבא רבא שלי קראו ניקולאי ניקולאביץ 'טשצ'וב.

במהלך מלחמת העולם השנייה הוא היה בן חמש עשרה כמעט, בזמן שחצי האי קרים (קרים הוא חצי אי שנמצא באוקראינה) נכבש על ידי הגרמנים.

סבא רבא שלי הצטרף לפרטיזנים, וכמו כל שאר הפרטיזנים הוא נאלץ להתיישב בקטקומבות באזור קרים העתיקה.

הקטקומבות הן מערכות קבורה תת-קרקעיות, המסודרות בפרוזדורים ואולמות, אשר בקירותיהן חצובים קברים, שבתוכם מצויים מצבורים של עצמות אדם. לעיתים מעל הקבר החצוב או מצדו חרוטה כתובת, גם צבעונית, ובו רשום שמו של הנפטר, ייחוסו, מקצועו ופרטים נוספים בהתאם לבחירת מטמיני עצמות הנפטר. (ויקיפדיה)

יום אחד הם קבלו משימה – לתפוס אסיר, מכיוון שקבוצה גרמנית חדשה, הגיעה למקומות הקרובים ביותר, למקום התיישבותם.

סבא רבא שלי היה אלחוטן , והיה אחראי על מכשירי הקשר והעברת ההודעות בין הפרטיזנים.

כשסבא רבא שלי וקבוצתו הצליחו לחטוף גנרל גרמני, אותו גנרל התגלה כאחד האנשים החשובים והעיקריים ביותר בברלין, ובזכות לכידתו ברית המועצות הצליחה להביס את גרמניה. במהלך תפיסתו, הם התגלו  בידי חיילים גרמנים והותקפו על ידיהם. אחד מהם הפיל את האנטנה שממנה יצרו קשר, וסבא לא הצליח ליצור קשר עם המטה. לסבא היתה הרבה תושייה והוא הוציא סכין, וכשהסכין שלו נגעה באנטנה השבורה, הוא הצליח ליצור קשר עם המטה, וקבוצת הפרטיזנים הראשית הצליחה להגיע אליהם בזמן.

לרוע המזל אחד הגרמנים ירה בו ברגלו, לסבא רבא התחילה גנגרנה,(נמק)  וכשהוא נשלח לבית החולים, היה צריך לכרות את רגלו מהברך.

במשך שנים רבות סבי רבא נלקח מבית חולים אחד למשנהו, ובמשך זמן רב, הוא לא יכול היה לקבל את האות הראוי שלו, לאומץ ליבו, כשאבי ואביו התבשרו על קרוב משפחה שהיה צריך לקבל את האות, הם מצאו אותו וקבלו לידיהם את צו האומץ.

אבי סיים את בית הספר הצבאי הימי בדרגת חובש ב- 19 במאי בשנת 1995, וביום חיל הים, הוא העניק לסבא רבא את צו האומץ (אות הגבורה)  שהיה מטעמו של סטאלין.

הזווית האישית

יאנה –הייתי מאוד רוצה להכיר את הסבא רבא שלי, ולהגיד לו עד כמה אני גאה בו. היה לי מאוד חשוב ומשמעותי, לדעת על אנשים עם כוח כזה ואומץ גדול. למדתי מסבתי, שלא צריך לפחד להשיג את המטרה, גם אם זה יהיה קשה.

מילון

אלחוטן
אלחוטאי (גם אלחוטן וקַשָׁר) הוא אדם שתפקידו הוא תפעול של מכשירי קשר רדיו. תפקידי אלחוטאי מתקיימים בהיקף נרחב בפעילות צבאית, לשם שמירת קשר בין הכוחות הלוחמים לבין עצמם ובינם לבין המטה. לשם כך מצויד האלחוטאי במכשיר קשר אחד או במכשירי קשר אחדים.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא רבא שלי הצטרף לפרטיזנים, וכמו כל שאר הפרטיזנים הוא נאלץ להתיישב בקטקומבות באזור קרים העתיקה“

הקשר הרב דורי