מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לילי בהרי- חרדון סיפור העליה מבגדד וקליטה בארץ ישראל

לילי בהרי ושחר אסלן
לילי בצעירותה
קורותיה של לילי הציונית בעירק, והעליה לארץ ישראל
סיפור חיים –  לילי בהרי (לבית חרדון)

נולדתי 5.1.1930 בעיר בצרה עיראק ,להורים נעימה ומנשה חרדון . ההורים התחתנו בשנת 1920 אמא בת 16 ואבא בן 22 . נולדו להם 4 בנים ו-2 בנות . למדתי  בבית ספר "אליאנס" מגן הילדים עד סוף בית ספר יסודי . לאחר מכן  עברתי לבית ספר לנזירות כדי ללמוד צרפתית בכל המקצועות ולשכלל את השפה הצרפתית שלי. סיימתי את כיתה י'. כדי לעבור בגרות לא היה אפשרי רק בבית ספר ממשלתי רוב המקצועות בערבית הייתי צריכה ללמוד כל החופש הגדול  את המקצועות של כיתה ?י? ? ?בערבית

ולעבור בחינות אקסרטרנים וכך התקבלתי לכיתות ??י"א ו-י"ב  ??
היו שנים קשות ליהודים ,ובגלל זה לא קיבלתי את תעודת הבגרות למרות שעברתי טוב מאוד .
ב – 1941 היו פרעות בעיראק וב-1944 הצטרפתי לתנועת החלוץ בבצרה . ?
בתנועת המחתרת הציונית החלוצית בעיר בצרה עיראק.
השתתפתי בסמינר מדריכים בבצרה ולאחר מכן הדרכתי קבוצות בסניף הייתי חברה בוועדת עליה ותרבות החזקתי בביתי סליק נשק .

בשנת 1950 עליתי ארצה דרך פרס .

????? דו"ח על הוועידה השניה (לפני העליה יום א, 3 בדצמבר 1944) הייתי צריכה לנסוע לבגדד בשביל להשתתף בוועידה . ?? דברי הסיום שלי בסיום הוועידה : אני שמחה מאוד שנזדמן לי קצת על הוועידה הזאת לפני חלוצי ההתישבות במולדת ולפנכם חלוצי תנועת עיראק אני מלאה שמחה רבה על השתתפותי בוועידה בטוחני כי כל חבר  שהשתתף שמח על כך. תוכן ועידתינו היה -סיכום מעשינו בעבר והחלטות בתוכניות לקראת העתיד . בתוכניות לעתיד בחרנו ובררנו את הדרכים בהן נארגן את תנועתינו להבא . כל חבר מאיתנו בטא את מחשבותיו ויחד שוחחנו עליהן . החלטנו להקים תנועת נוער ללמד בא את הנוער עברית  . את שפת העם היהודי אני נימנתי על משלחת הסניף של בצרה . לוועידה היה כיסוי מציין להבטחת שלומה במקרה של צרה . היה סודרה בצורת נשף גדול בבית עשיר ,באולם-אורחים מפואר . הבית בפינה צדדית שאינה בולטת לעיו מבית זה (יש) בן אחד בתנועה וההורים העמידו כל ביתם לרשותינו . בעין יפה ובאדיבות היה לנו גם כיסוי רזרבי מצוין בלתי רגיל וסודי בהחלט ,שבכוחו היה להציל את הוועידה

אפילו במקרה הכי רע .

והנה תמונה של קבוצת המדריכים מבצרה שייצגה את הסניף שלה . ?בינואר 1950   ???

עליתי לארץ בעליה בלתי לגאלית  דרך פרס, עם אחותי בעלה וילד בן שנה. הדרך הייתה קשה מאוד. הגענו לטהרן וטסנו לארץ כשבא התור שלנו . היה לי דודה בחיפה שהיגיעה ארצה בשנת  1928 הבן שלה בא לקחת אותי אליהם בחיפה .

בחיפה ישר התחלתי לעבוד במשרד האספקה והקיצוב, במיוחד כדי  לתרגם מערבית לעברית ולהפך .
אחר כך  עבדתי במשרד מקרקעי ישראל עד שההורים שלי באו לארץ והתיישבו בנתניה ועברתי לגור אתם ומאד התרגשתי לראות אותם .
בנתניה  עבדתי במשרד נסיעות ותיירות .

ב-3.4.1955 התחתנתי עם אלברט בהרי ז"ל . בעלי נולד ב 1928 למזל ושאול בהרי . כשנולד נתנו לו השם בלפור  וכשהתחילו הבעיות עם היהודים בא מוכתר השכונה לאמא שלו ואמר לה לשנות את השם כי זה מסוכן ואז נתנו לו את השם אלברט . אלברט עלה לארץ ב-1950 התגייס לצבא  וכל ערב אחרי הצבא למד משפטים 4 שנים . ב-3.4.1955 התחתנו ועברנו לגור בפרדס כץ בדירת חדר אחד ומטבח? . ב-1957 נולד לנו הבן הבכור שאול ועברנו לדירה יותר גדולה ברמת – גן.? ?ב-1961 נולדה בתנו ענת  .

ב-1965 נולד בננו אייל .

בעלי פתח משרד עורך דין ברחוב ביאליק 27 והצליח מאוד. . בשנת 1970 חגגנו את הבר מצווה של שאול . בפורים היינו חוגגים ומתחפשים כל שנה . ב-1972 נסענו ללונדון היה לבעלי אח יותר גדול שהזמין אותו ללונדון כדי שהילדים ילמדו שם המעבר היה מאד קשה במיוחד לילדים.

מילון

בצרה
עיר בעירק

ציטוטים

”עליתי לארץ בעליה בלתי לגאלית דרך פרס“

הקשר הרב דורי