מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לזכר בני משפחתי שנספו בשואה

ליאור וסבתא פרידה
סבתא פרידה הכט שנקראתי על שמה
כולם נרצחו בידי הנאצים במחנות המוות באושוויץ.
 אמי פרל זאובר ז"ל (לבית הכט) הייתה ניצולת שואה. היא נולדה בשנת 1925 בעיירה בשם ויישאו  במחוז מרמוש שברומניה.  הייתה לה משפחה – אימא בשם פרידה (שאני נושאת את שמה) אבא בשם ישראל, אח אחד בשם יוסף שהיה בן 6 ואח נוסף בשם ברוך שהיה בן, סבא וסבתא, דודים ודודות, אבל הם כולם נרצחו בידי הנאצים במחנות המוות באושוויץ. 
 בין השנים 1943 עד 1945 אמי הייתה במחנה ריכוז אושוויץ-בירקנאו, אשר שוחרר בידי בעלות הברית במאי 1945. רק בסיום המלחמה התברר ההיקף הגדול של מעשי הרצח והטבח ההמוניים שנעשו ביהודים. מטרתם של הנאצים הייתה השמדתם של כל היהודים, כדי שלא יתקיימו יותר קהילות יהודיות באירופה.
מעשי הטבח התחילו תחילה ע"י החיילים הגרמנים שירו למוות בקורבנות ואחר כך זרקו אותם לבורות שנחפרו מראש על ידם. לאחר מכן הם העלו את היהודים לרכבות משא והעבירו אותם לגטאות ולמחנות עבודה (שבהם אמי הייתה) שם נתנו לאנשים לעבוד בכל מיני עבודות קשות כגון; סלילת כבישים, עבודות בבניין, בבתי חרושת ועוד.ורק פעם ביום לפנות ערב, לאחר יום העבודה הקשה, הם קיבלו מעט אוכל ומים. ולבסוף הקימו הגרמנים ליהודים מחנות השמדה, שזה היה הפתרון הסופי של הנאצים לרצוח את כל היהודים. שם הם הכניסו את האנשים, הילדים והטף לתאי הגזים וכך הם רצחו אותם.
אבי יעקב קלמן זאובר ז"ל נולד בשנת 1917 בעיירה בשם דייש שברומניה. בשנת 1942 נכנסו הנאצים לעיירה וציוו על כל היהודים שיצאו מהבתים ולהתרכז במקום אחד. לאחר מכן הם העלו אותם על משאיות ולקחו אותם למקום לא ידוע, ומאז הוא לא ראה יותר את משפחתו. אבי היה נשוי לאישה אחרת והיו להם שני ילדים, כמו כן היו לו הורים אבא בשם משה, אימא בשם אסתר ברכה, סבא וסבתא ועוד 5 אחים ואחיות שכולם נלקחו למחנות הריכוז ונרצחו ע"י הנאצים. אחי משה ז"ל נקרא על שם סבי, ובנות הדודות גם הן נושאות את שמות הנרצחים אסתר וברכה.
מכיוון שאבי היה בחור צעיר וחסון, הוא הצליח לברוח עם חבריו ליערות ושם הם התחברו לפרטיזנים. תפקידם היה לעזור ליהודים לברוח מהמחנות ולהביא להם מעט מזון כדי שישרדו. מי שהיה נתפס דינו היה מוות. כמו כן הם דאגו לחבל בכבישים ובגשרים. אבי סיפר לי שהם פוצצו את אחד הגשרים ביוגוסלביה (כיום בוסניה) כדי שהגרמנים לא יוכלו להעביר דרכם ציוד ואספקה. 
בסיום המלחמה, לאחר התלאות והקשיים שעברו על הוריי, כל אחד התחיל לחפש אחר משפחתו ולראות מי נשאר בחיים. לאחר חיפושים רבים אבי מצא את שלושת אחיותיו שנשארו בחיים. כולם התחתנו באיטליה (ארץ מעבר) ועלו לארץ באניית מעפילים. כל משפחתה של אימי נספתה בשואה, למעט שתי בנות משפחה שנשארו בחיים אחת בשם שושנה פייג ז"ל והשני בשם ישראל ז"ל.
הורי הכירו באיטליה, התחתנו שם ועלו על אונית המעפילים "גלילה" לארץ ישראל.
אחרי מלחמת העולם השנייה ואחרי שבעלות הברית שחררו את מחנות ההשמדה בשנת 1946, התרכזו היהודים במרכז אירופה. אלפי הפליטים שרידי השואה ששאיפתם הייתה לעלות לארץ ישראל. באותה תקופה שלטו בארץ הבריטים אשר לא נתנו ליהודים להיכנס לארץ. כאשר הוריי הגיעו לארץ באונית המעפילים "גלילה" הם לא הורשו לרדת מהאוניה, העלייה הזאת נקראה "עלייה בלתי לגאלית".
הם נקראו פליטים ולאחר הגיעם לארץ הם הועברו למחנות מעצר בעתלית. כאשר התחילו להגיע יותר מדי מעפילים הם לא הורשו להישאר בארץ ולכן הם גורשו לקפריסין, שם הקימו להם הבריטים מחנות אוהלים, וארגונים שונים דאגו לצרכיהם, עד אשר הם קיבלו רישיונות עליה לעלות לארץ ישראל.
ב- 15במאי 1948 עם הקמת מדינת ישראל, הגיע אישור רשמי להסיע את היהודים האחרונים שנשארו בקפריסין ובפברואר 1949 עזב אחרון העולים את המחנה בקפריסין בדרך לארץ ישראל וכך הגיעו הוריי לארץ.
באותה תקופה בין השנים 1949-1959 הייתה בארץ תקופה די קשה. הוריי הגיעו, כמו יתר העקורים בחוסר כל. בארץ הנהיגו באותה תקופה מדיניות כלכלית שבאה לידי ביטוי  ע"י כך שהגבילו את האנשים ברכישות מזון ומוצרי צריכה. כל משפחה קיבלה הקצבה לפי הגיל והמצב המשפחתי. כלומר משפחה שהיו לה מספר ילדים קיבלה פנקס אישי שבו היא קיבלה מצרכי מזון לפי מספר הנפשות. אותה תקופה נקראה "תקופת הצנע". המשפחות יכלו לקנות רק במכולת קבועה שם הם גרו, שבה הם קיבלו את מוצרי המזון הבסיסים כגון: חצי לחם, חלב, ביצים, אורז, קטניות, מרגרינה גבינה וביסקוויטים. מכיוון שבאותה תקופה הייתה סכנת רעב ולא רצו שלאנשים שאין להם כסף לא יוכלו לקנות מוצרים או להתלבש ורק למי שידו משגת יוכל לאכול ולהתלבש, המדינה הנהיגה את המדיניות הזאת, כדי שתוכל לקבוע מחיר נמוך וכדי שתהיה אספקה סדירה של המזון והביגוד. המדינה באותה תקופה לא רצתה שיהיו פערים גדולים בין האנשים.   
כמו יתר היהודים שעלו לארץ ישראל והקימו משפחות חדשות, לאחר שרוב משפחתם הושמדה בשואה ע"י הנאצים, וחרף הקשיים, הצליחו היהודים להקים מדינה בארץ ישראל, להעמיד דורות חדשים שהתגייסו לצבא הגנה לישראל, והקימו מדינה שבה יוכלו לחיות כל היהודים במקום אחד, כדי שלא תהיה שואה שנייה אי פעם.                                                              

מילון

עליה בלתי לגאלית
עליה לא חוקית לארץ ישראל

עקורים
הם בני אדם שאולצו לנטוש את מקום מגוריהם הקבוע עקב נסיבות מסוימות, בעיקר עקב מלחמות

ציטוטים

”איזה עצוב לי“

הקשר הרב דורי