מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לוקחת אחריות

סבתא מחייכת במטבחה
הנהר סמוך לביתה בעיירה מידלת
סיפורים שסבתא זוהרה אזואלוס סיפרה לי לפני השינה

לוקחת אחריות

סיפורים שסבתא סיפרה לי לפני השינה

זוהרה אזואלוס – סיפור חייה של סבתי כפי שסיפרה לי בכל ערב לקראת השינה

לאביה של סבתי קראו יחייא והוא היה בן יחיד למשפחה עמידה במרוקו. לאמה של סבתי קראו שמחה והיא הייתה אשה חרוצה ופעילה מאוד.

בכל ערב, הייתי הולכת לביתה של סבתא, לישון יחד איתה, כדי שלא תישאר לבדה במהלך הלילה. סבתא בתמורה הייתה יוצרת אווירה כיפית ונעימה, שהחלה בארוחה טעימה עם דברים שאהבתי. דייסה טעימה מאטריות, סלט ירקות עם טיבול ייחודי לה וטוסט בהרכבה עצמית וכמובן משקה שוקו חמים ומזמין שרק היא מכינה טעים כל כך. בערב לפני השינה הייתי מצטרפת למיטה של סבתא והיא היתה מספרת לי סיפורים על עברה.

סבתא היתה מספרת בערגה על העיירה הציורית "מידלת", בה גדלה, שהייתה ממוקמת למרגלות הרי האלפים. היא סיפרה על הנהר שזרם קרוב לביתה ועל כך שנהנתה לרחוץ בו בכל בוקר, על האזור היפה ומלא הטבע ועל החיות שהיו לה כחברים קרובים. משגדלה והפכה לנערה היה עליה לעזור בפרנסת הבית. כאחות הגדולה, השניה מתוך שמונה ילדים, היא נטלה אחריות זו ולקחה חלק בפרנסת המשפחה. חריצותה ושקדנותה של סבתא היה ידוע וידע השפה הצרפתית שרחשה במהירות אפשר לה לעבוד בתור מטפלת בילדי הצרפתים. באותם הימים מרוקו הייתה קולוניה של צרפת ולכן שהו בה צרפתים רבים, בניהם משפחות צעירות עם ילדים.

סבתא הרבתה לספר על ילדי הצרפתים על פייר ועל קולט ועל כמה שהם היו אוהבים אותה. היא סיפרה על מספר משפחות נוספות איתם עבדה, סיפור אחד שאני זוכרת, היה על משפחה ועל שני ילדים קטנים וחמודים בעלי לחיים אדומות ותספורת מיוחדת. האם ביקשה מסבתי שתצטרף אליה למסע יחד עם בני המשפחה, חזרה לצרפת.

המרחק הרב מהמשפחה המורחבת ומאב המשפחה ששימש באותם הימים כמפקד בצבא הצרפתי היה קשה ומעיק. האם שהעסיקה את סבתי הבטיחה שתדאג עבורה ללימודים ולעבודה, לחיי עושר בחברה אמידה לצד המשפחה והילדים פייר וקולט, אותם סבתא אהבה כל כך. סבתא התלבטה וסיפרה שההצעה באותם הזמנים הייתה בהחלט מעניינת, אבל משפחתה של סבתי לא הסכימה וגם היא מעט חששה לעבור לארץ זרה ולא מוכרת. לאחר פרידה מהילדים ומהמשפחה כולה. לאחר מספר חודשים, שמעה סבתא, ממשפחה אחרת על כך שאביהם של פייר וקולט נהרג במלחמה. סבתא סיפרה כמה היא הצטערה לשמוע על כך. גם אני כילדה מאוד הצטערתי לשמוע על פייר וקולט. סבתא בדמיונה ביקשה תמיד לפגוש את פייר וקולט שהיו הילדים הכי אהובים עליה מכולם.

סבתא גם סיפרה שהילדים של המשפחות בהם טיפלה היו אוהבים את האוכל שהיתה מכינה מאוד והיו מחמיאים לה רבות על כך, יום אחד בחג ההודיה, סבתא בישלה ארוחה חגיגית עבור המשפה וכהערכה לכך ביקשה המשפחה לצרף את סבתא לארוחה החגיגית, סבתא סיפרה לי שהיא הודתה להם על כך מאוד אך אמרה שאין באפשרותה לאכול יחד איתם כי היא שומרת כשרות, המשפחה הבינה זאת ומאז כדי שגם היא תוכל לאכול יחד איתם הם קנו לה סיר חדש ואוכל מיוחד משלה , כשר כמובן, וסבתא היתה מכינה תבשיל משלה.

סבתא היתה תלמידה מצטיינת ואהובה. אהבתה לארץ ישראל ניכרה בשיר שאהבה במיוחד ובכל הזדמנות בה היתה נזכרת בשיעורי העברית בבית הספר, שרה לי את "שיר העמק".

שם מורה נעמי ועקנין

 תשע"ו, יולי 2016

מילון

עיירה
עיירה היא סוג של יישוב אשר מספר תושבים בו נחשב לקטן ביחס למספר התושבים בעיר.

ציטוטים

”"מה, מה לילה מליל דממה ביזרעאל נומה עמק, ארץ תפארת אנו לך משמרת"“

הקשר הרב דורי