מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

להכיר את סבתא לינה ג'אן

דניאלה וסבתא לינה
סבתא בים, שנת 1969
גיל ההתבגרות

נולדתי בארץ ישראל בשנת 1951, בקרייה בתל אביב, הורי קראו לי לינה על שם סבתי. הייתי בת שנייה להוריי, שעלו מלוב בשנת 1949 באניית המעפילים.

הורי עלו כזוג מלוב והתחתנו בארץ ישראל. אחריי נולדו להוריי עוד שישה ילדים, גרנו כולנו בדירה גדולה בנוה שרת, שמונה אחים ושני הורים. הייתה לנו ילדות נהדרת.

בסוף כיתה ח' התחלתי ללמוד עיצוב אופנה בתיכון מרים, ברחוב אלנבי. זה היה בית ספר פרטי ונאלצתי לעבוד בכדי לממן את לימודיי, עבדתי בבייביסיטר, ובגלידות פלדמן. בסופי שבוע היינו מבלים בקולנוע ובגלידה מונטנה שהייתה קיימת עד לפני כמה שנים בנמל תל אביב. בשבתות היינו הולכים לאיש הציפורים בכפר הירוק, גונבים ביצים וחוזרים הביתה להכין חביתות. לא היה לנו תקשורת אלקטרונית היינו מתאספים בערב על הספסלים בשכונה כל החברים והחברות.

בזמני לא היו מחשבים וטלוויזיות והתקשורת הייתה פנים מול פנים. כשהייתי בת 18 קנינו טלוויזיה, זו הייתה הטלוויזיה היחידה בשכונה ובערבים כל השכנים היו באים לביתנו לראות טלוויזיה. היינו שומעים בטרנזיסטור רדיו בעיקר מצעד הפזמונים הערצנו את קליף ריצ'ארד ואלביס פרסלי והיו לנו תקליטים שלהם. היינו קונים וקוראים  ספרים יד שנייה. גדלנו עשרה נפשות בדירה של ארבעה חדרים היה כיף היינו שמחים ומאושרים.

אחרי התיכון עבדתי בבקרים במתפרה קונפקציה ובערבים עשיתי בייביסיטר. המשכורת הייתה בלירות ולא היינו מרוויחים הרבה. אחד הבילויים המועדפים עליי היה הליכה לים למשך שעות. הייתי משתזפת עם חברותי והיה כיף מאד. בערב אהבנו לשחק באולינג וללכת לרקוד במועדונים עד שעות הערב המאוחרות.

משפחתי ואני היינו מאד מלוכדים היינו עושים כל ערב שישי קידוש וארוחת ערב ובשבת אוכלים חמין.

בעלי היה חבר ילדות שלי ההורים שלנו היו חברים עוד מטריפולי יצאנו חצי שנה והתחתנו כאשר הייתי בת 23. כבר בגיל 25 הייתי אמא, ילדתי בבית חולים הקרייה בתל אביב, את בתי הבכורה, שהיא אמא של דניאלה עמה אני השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי. גרנו שלוש נפשות בדירת שני חדרים לאחר שנה נולדה בתי השנייה, גלית, שהיום היא מורה למתמטיקה בבי"ס מגן, בו נכדתי לומדת. בגיל 34 ילדתי את בני הצעיר.

היום אני סבתא לתשעה נכדים יקרים.

הזוית האישית

דניאלה: במפגשי הקשר הרב דורי עם סבתא נהניתי מאד לשמוע סיפורים שאפילו אמא שלי לא הכירה, גם אני עכשיו בגיל ההתבגרות והתפלאתי לשמוע שאפשר לעבור את זה בלי פלאפונים ואינטרנט… סבתא תודה על השיתוף אני אוהבת אותך….

מילון

טרנזיסטור
רדיו

ציטוטים

”למדתי שאפשר לחיות בפשטות בלי טלפונים ואינטרנט ולהנות בדרכים אחרות “

הקשר הרב דורי