מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

להגיד שאנחנו יהודים בקול רם

במפגשנו האחרון של התכנית
קלרה ואחיותיה
סיפור עלייתה של קלרה לארץ מתוך האפשרויות השונות שעמדו בפני משפחתה

היי אני קלרה. אני טורקיה מצד אבי. קוראים לי קלרה כי פעם היו נותנים לילדה את השם של הסבתא, ולסבתי קראו קלרה. למעשה, השם שנולדתי איתו היה קלר, כשעליתי לארץ הייתי צריכה לעברת את שמי, הייתי צריכה לבחור או את השם ׳אורה׳ או קלרה, בחרתי בקלרה, אהבתי אותו יותר.

אני אוהבת מאוד לסרוג, אני סורגת מגיל אפס – טוב, לא אפס, אבל מגיל צעיר מאוד. ציון כהן, בעלי, היה איטלקי, הוא עסק בעיתונות. יש לי שלושה ילדים, בנים. הגדול בן 60 והקטן בן 50. יש לי עשרה נכדים, הכי קטנה בת 19 והכי הגדול בן שלושים ושבע. אני אוהבת לפגוש אותם.

אבי עלה מטורקיה בשנות ה- 20 למצרים, שם נולדתי. אני, ילדיי ומשפחתי חיינו במצרים וגורשנו בגלל מלחמת סיני. עלינו לארץ ממצרים בשנת 1958. לפני הגירוש, הרגשנו שיש אפליה ושנאה נגד יהודים. במערכת העיתון שבעלי עבד בה, אמרו לו שהוא מסכן אותם יותר מדי. בזמן המלחמה, ראינו את התושבים המצרים שורפים בתי כנסת מול עינינו, כל הדברים היקרים שהיו בפנים נהרסו, ספרי תורה, סידורים, הכל. ממש כאב לי לראות את זה, לא יכולתי להישאר שם עוד. בני הדודים שלי רצו לעבור לניו יורק, אח של בעלי עבר לברזיל, היו כאלה שעברו לצרפת, לונדון באנגליה, והפכו לגויים.

תמיד שמעתי על פלסטינה (ישראל), אמרו שזה מקום ששייך ליהודים, שאר המשפחה שלי לא כל כך רצו, הם לא רצו שילדיהם ילמדו בסביבה יהודית. כשהייתי בגיל העשרה, שמעתי אנשים שמדברים ומספרים על יהודים שהולכים לישראל, רציתי גם לעשות את זה. שאלתי למה אנחנו לא עושים את זה, ואמרו לי שזה קשה ומסובך. ביקרתי כמה פעמים את שאר המשפחה בחו"ל, נראה דווקא שמאוד טוב להם שם ושהם מאושרים. אני ובעלי חשבנו על מקום שנעבור אליו, בעלי בהתחלה רצה ללכת עם האחים שלו לברזיל. כששמעתי את זה, אמרתי לו: "מה תעשה? תגיד לאחרים שאתה יהודי בשקט?" לא אהבתי את הרעיון. הוא הסכים, ואמר שנלך למקום שיש בו יהודים (ישראל). הגענו לישראל, הכל הרגיש אחרת, שונה ממצרים, תחושת ביטחון כזו.

הזוית האישית

מרים, יונתן ולאון:  אנחנו ממש התרשמנו מקלרה, יש לה אישיות מדהימה וממש אהבנו והתחברנו לסיפור העלייה שלה. אנחנו חושבים שהיא אישה מאוד מיוחדת והסיפור שלה מדהים ביופיו. בעיקר אהבנו את החלק בו היא מספרת כמה היא מחוברת ליהדות שלה ומראה שממש חשובה לה ארץ הקודש והרצון שלה לעבור רק לארץ, למרות שהיו לה עוד הזדמנויות לעבור למקומות כמו ברזיל, ניו יורק ועוד.

קלרה: נהנתי מאוד במפגשים שהיו לנו. שמחתי לספר את סיפור העלייה שלי, ובכלל על עצמי ועל החיים האישיים שלי.  לא בכל יום אני מספרת על עצמי לאחרים, לא שואלים או שפשוט לא יוצא, ואני שמחה שבזכותכם ניתנה לי ההזדמנות.

מילון

גויים
גוי הוא כינוי יהודי לכל אדם שאינו יהודי.

עִברוּת
עִברוּת הוא מתן צורה עברית למילה, ובפרט שינוי שמו של אדם משם לועזי לשם עברי. עברות שמות החל כבר בתקופת היישוב, ונשא לעיתים מטען סמלי רב, כ"שלילת הגלות". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מה תעשה? תגיד לאחרים שאתה יהודי בשקט?.“

הקשר הרב דורי