מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כשהאדמה רעדה – רכבתי על סוס

סיפורי מורשת
היכרות ראשונה
בזמן רעידת האדמה החזקה בעולם אני רכבתי על סוס בחווה

שמי אלן ארד, נולדתי בספטמבר 1949 ברנקגוא בצ'ילה. למדתי בביה"ס היסודי ובתיכון "אליאנס". אחרי התיכון התחלתי את לימודיי באוניברסיטה, שם למדתי 3 שנים ספרנות.
 
תמונה 1
 
בשנה האחרונה ללימודיי פגשתי בעיר מגוריי בחור ישראלי שנהיה לבעלי. לאחר שנה התחתנו, חודש וחצי לאחר החתונה עלינו על אנייה איטלקית לאיטליה. המטרה הייתה להתקדם לכיוון ישראל.
בתוך 30 יום הגענו לנמל גנואה באיטליה ושם עלינו על מטוס לישראל. הגענו לעיר אשדוד בתחילת מרץ. כשהגעתי לישראל באתי לאולפן ושם הייתה מורה מעולה שאמרה: "אם את רוצה לבנות את חייך בישראל את חייבת לדעת עברית". באותו זמן ידעתי 4 שפות אז היה לי קל ללמוד שפה חדשה.
      
ישראל בעיניי בזמן העלייה:
ישראל נראתה לי מאוד משונה, אשדוד באותה תקופה לא הייתה מפותחת והייתה מכוסה בחול. שונה מאוד מסנטיאגו, שהייתה מאוד יפה.
חוויות מצ'ילה: תולדותיה של צ'ילה עמוסים באסונות טבע. באחד מאסונות אלה אני הייתי בחוות סוסים. רעידת אדמה זו הייתה הכי חזקה בכל העולם, בדרום סנטיאגו (עיר מגוריי) רעידת אדמה בחוזק של 9.5 בסולם ריכטר. כשזה קרה רכבתי על סוס והוא הפיל אותי כי צפה בעיה ו"השתגע". דעתי לא הייתה נתונה לרעידת האדמה אלא לכאבים מהנפילה, ואלה הזיכרונות שלי מאסון זה. 
 
העשרה:  
הרפובליקה של צ'ילה, מקור השם מפרו – "ארץ השלג" היא מדינה בחוף הדרום מערבי של אמריקה הדרומית, בשטח האדמה שבין הרי האנדים והאוקיינוס השקט. אורכה כ-4,300 ק"מ ורוחבה נע בין 170 ק"מ ל-370 ק"מ. צ'ילה גובלת במדינות ארגנטינה במזרח, בוליביה בצפון מזרח ופרו בצפון. יחד עם אקוודור היא אחת משתי המדינות היחידות בדרום אמריקה שאינן גובלות בברזיל.
 
תשע"ה, 2015

מילון

אנייה
כלי שיט גדול בעל סיפון, שנועד לשיט בים הפתוח

סולם ריכטר
סולם ריכטר הוא סולם מדידה לעוצמתה של רעידת אדמה

ציטוטים

”ההיסטוריה של צ'ילה מלאה באסונות טבע“

הקשר הרב דורי